Gå til innhold
Arkivverket

Mer Overhalla


Einar Østensen
 Del

Recommended Posts

Anne Hildrum(men selvsagt takknemlig for svar fra andre!)

Hei igjen! 

Du sa jeg kunne plage deg igjen med Overhalla, og jeg tar deg på ordet!  Jeg har stavet gjennom 1701-manntallet, og der finner jeg kun en Adam og jeg leser patronymet som Jonasøn - 19 år - og bosatt Gartland..  Kan det være samme karen du har som Jonsen, Medjå?  Noen forslag om hos hvilke naboer jeg bør lete etter Mogens/Mons Størkersen?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig det. Min overtok Homo i 1704. Han hadde en sønn som vi vet igjen hadde en sønn i 1736. Adam hadde også en datter født i abt 1728 ut fra alder ved dødsfall.

Har du noen alder på denne Mogens/Mons Størkersen? Størker var ikke noe vanlig navn i Grong og Overhalla, men mye brukt i Snåsa og det komme mange derfra oppover til Grong og Overhalla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et raskt svar!

Så det kan være samme Adam, kanskje inngiftet.

Når det gjelder Mons/Mogens var jeg for rask med Størkersen – har vel sett meg blind på sønnen Størker.  Jeg får forsøke å lete litt i Snåsa ettersom Størker er mer vanlig der og Mons heller ikke er vanlig i Overhalla.  Det kan godt hende jeg kommer og plager deg igjen!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snåsaboka, bind IV Gardshistoria av Gunnar Skavlan har  register over gårdene i alfabetisk rekkefølge.

Og utflytting og innflytting.

 

Under utflytting:

før år 1900 og nemnt i teksten.

 

Utflytting til

Beitstad

136, 168, 213, 234, 336, 428.

 

Da må du se på side 136 i boka og se hvem som flyttet til Beitstad.

Endret av Randi Elisabeth Haugros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Erik Lie skrev:

det stemmer,.i bind 4 er det utflyttings- og innflyttingsregister på s. 448-449!

 

Jeg har endret teksten i innlegget. Nå står det om utflytting i bind 4.

 

Hentet feil bok i bokhylla mi, skjønner du, var litt kjapp.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lagt inn alle som er nevnt i Snåsa bygdebok i basen min, finner ikke helt noen passende. Men hva vet du om denne Størker Monsen du leter etter opphavet til? Holdt han opgså til i Grong og da evt hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre kun opplysninger fra kirkebøker (hans egen og datters dåp, hans vielse og død) og folketelling – plassitter med jord, Nordal.  Det er det hele.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da vet jeg hvem du mener. Størker døpes med foreldre Mons og Chirsten Hildrum. Det er ikke nevnt noen Mons eller Chirsten under Hildrum i Bygdeboka, Jeg har ikke funnet konfirmasjonen hans heller. Jeg tviler på at Mons eller Chirsten er fra Overhalla. HVor de evt er fra er vanskelig å si. De kunne ha kommet fra Snåsa, men kan like gjerne komme lenger unna fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.