Lene Benedicte Lauritzen Posted April 22, 2018 Share Posted April 22, 2018 (edited) Kan noen hjelpe meg med hva det står i forbindelse med begravelsen til Ole Eriksen Røds sønn Christen, begravet 14. desember 1767 i Lier. Hva hendte natten til den 10. desember? Døde han i skogen og ble funnet dagen etter? Jeg ser det nevnes flere navn Rød og Sørsdal, men jeg får ikke tak i sammenhengen. https://media.digitalarkivet.no/kb20061214660133 Edited April 22, 2018 by Lene Benedicte Lauritzen Lenken fungerte ikke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Even Stormoen Posted April 23, 2018 Share Posted April 23, 2018 Forsøk: Ole Eriksen Røds Søn Christen, som Natten til den 10 Decbr var af Forældrene laget i Sængen, Laae midt imel- lem dem, og fantes om Morgenen Kl: 4 at være død hvorpaa den i Huset tilholdende Pige Berthe Christens Datter, Baal Rasmussen Rød og Børn, voxen Datter Berthe og Søn Hans bleve indkaldte, nok en Kone Anne Lars Datter fra øvre søndre(?) Sørsdal(?), hvilke alle saae, at Barnet var rødt nede over Maven Ved Rørene(?), som synes at tilkjendegive, Moderen i Søvne maa have Lagt sin Arm over Barnet, og det deraf er Død; altsaa maa Moderen ifølge Lovens Bydende udstaa Kirkens Disiplin. Barnet var næsten 1/2 Aar gammel. Hr. Grønbek Tranby(?) Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lene Benedicte Lauritzen Posted April 23, 2018 Author Share Posted April 23, 2018 (edited) Tusen takk for hjelpen, Even. Jeg ser prestene Grønbek og Kreydal har vært flinke til å skrive kommentarer ved de mer unaturlige dødsfallene. Skulle du få ånden over deg en annen sen nattetime, vil flere transkriberinger bli høyt verdsatt. Lene B:) Edited April 23, 2018 by Lene Benedicte Lauritzen Grammatikk :) Even Stormoen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts