Gå til innhold
Arkivverket

Peder Eik i Borre


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Jeg holder fremdeles på med gården Eik i Borre i Vestfold, der det dessverre er så mye feil i bygdeboka at man nesten ikke ser hånda foran seg.

 

Det dukker opp en Peder Eik. Han skal nevnes fra 1680 og framover står det på side 432. Han er trolig far til den Nils Pedersen på Eik som det er skifte etter i 1701.

 

Nå har jeg tråla Landskatter, odelsskatter, Rosstjenesten og alle andre lensregnskaper fra prinsesser til båter i tidsrommet 1679-1690 og jeg finner ingen Peder på Eik som bruker. Hvilke kilder har jeg hoppa over. Bortsett fra tingbok/pantebok. Noen som kan hjelpe her?

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Jeg har også noen tvilsomme ‹Eiker› i mitt slektstre. Du har nok ganske sikkert disse fra før, men dog:

 

Peder Eeg, begravelse i Borre 17 juni 1752, 71 år gammel, dvs født ca 1681:

https://media.digitalarkivet.no/kb20070403640340

 

Formodentlig hans sønn Nils Pedersen Eeg født ca 1707, gift med Maren Hansdatter Eschebech i Borre 21 juni 1736:

https://media.digitalarkivet.no/kb20070403640082

 

Og hans begravelse i Borre 12 april 1777, 70 år gammel:

https://media.digitalarkivet.no/kb20070403640348

 

Men hvem er da denne Peder Eeg som dør i 1752? Jeg ser at jeg lettvint har gått ut fra at dette er den Peder som «nevnes fra 1680 og framover» i bygdeboken, men hvis ‹din› Peder er far til en Nils som det skiftes etter i 1701, så går det litt surr i generasjonene for meg.

 

Vet at dette nærmer seg ‹tråd-kidnapping›, i.o.m. at jeg ikke kan bidra det grann til ditt spørsmål, men hiver meg inn med mine egne . . .

 

Men når man først befinner seg i ‹Egeskoven› så kan man jo rope og håpe på svar 😉

 

I beste mening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan Even. Du har bidratt mer enn du kan tro. datoer er bra. Nils Pedersen i 1707 er sønn av Peder Nilsen Eik i 1752 som igjen er sønn av Nils Pedersen Eik med skifte 1701 og igjen sønn av den Peder Eik som skal nevnes fra 1680 åra som må ha levd. Han er trolig gift med ei datter av Søren Eik og Bodil Eik.

 

 

TSK.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duverden, jeg har uten videre hoppet over to generasjoner . . . Det får'n si!

Takk for oppklaring Torbjørn 🙂

 

Mvh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbjørn,

 

Idet fogderegnskapene tar over for lensregnskaper etter innføringen av enevelde 1661, blir det noe vanskeligere å følge brukere på de enkelte gårdene i Jarlsberg grevskap. En tilnærming som kan være fruktbar, er å ta for seg legdsrullene fra 1680-tallet og fremover. Her er som regel brukernavnene anført for de fleste gårdene.

 

Her f.eks legdsrullen for Tønsberg kompani 1686: https://media.digitalarkivet.no/view/44043/271

RA, Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Fogderegnskap, R32/L1857: Fogderegnskap Jarlsberg grevskap, 1686-1690, s. 271]

Hvor du under 180 finner "Peder och Enchen Eg", hvor de holder en soldat sammen med brukerene av Apenes og Brårød.

 

Mvh Are

 

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.