Gå til innhold
Arkivverket

Konfirmasjoner, kirker i Oslo og kirkebøker


Paal Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Min far er født i 1910. Han er registrert i Folketellinga fra samme år med bosted Oslo/Haakonsgt 13.

I forbindelse med at jeg har søkt etter hans konfirmasjonsdato og -kirke, har jeg støtt på et uventet problem: Jeg er ganske sikker på at hans familie fra 1923 bodde på Lille Tøyen i Oslo. Det burde tilsi at han er konfirmert i en kirke som ligger i nærheten av L.T. Jeg har en skje som jeg mener var en konfirmasjonsgave. Der står det inngravert 19.04.1925. Altså en normal konfirmasjonsalder for ham (ca 15 år). Problemet er at jeg det ikke finnes en eneste kirke i kirkebøkene som har konfirmasjon på denne datoen!  Jeg har søkt i klokker- og ministerialbok. Finnes det andre søkekriterier, og finnes det andre oversikter? Det kan være mulig at familien i en periode bodde på Kolbotn utenfor Oslo, men heller ikke der har jeg funnet konfirmasjonsdatoen 19.04.1925.

Min mor er konfirmert på Nesodden og høyst sannsynlig i Nesodden kirke. Her finner jeg bare opplysninger i kirkebøkene fram til 1924. Hun er født i 1911, så dette blir nok i snaueste laget. Hvor kan jeg finne kopier av kirkebøker fra 1925 og framover?

 

Takknemlig dersom noen vil svare på dette 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje lest listen til menighet/kirke for Haakons gt. som er Kampen iflg. listen her ? 

https://oa.disnorge.no/samlagsafstemningen-i-kristiania-1899

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karin Moen!

Jeg har sjekket kirkebøkene i til sammen 12 menigheter. Felles for alle minus 1, er at ingen har hatt konfirmasjon på den aktuelle datoen i 1925. Avviket er Kampen, for der går ikke kirkebøkene lenger enn tom 1922. Ellers er konfirmasjonene registrert fra 4. event. 11. Mai!

Hvordan jeg skal få sjekket kirkebøkene for Kampen kirke for 1925, vet jeg ikke foreløpig, men det går vel an å kontakte bispedømmekontoret i Oslo vil jeg tro.

Ellers takk for tipset! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette ham?

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036392271041

 

I så fall er konfirmasjonen 10. mai 1925 i Østre Aker:

SAO, Østre Aker prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0013: Ministerialbok nr. I 13, 1918-1929, s. 74
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070430310309

Se nr 14.

 

https://media.digitalarkivet.no/kb20070430310309

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-L.H!

Der var han og takk skal du ha!

Jeg har vært ute en tur, men på veg tilbake kom jeg til å tenke på Østre Aker kirke. Det kan nok imidlertid være en mulighet for at jeg hadde avsluttet søket dersom jeg ikke fant noen konfirmasjoner på 19. april, den datoen jeg har trodd har vært hans konfirmasjonsdag, men kanskje dette var overhøringsdatoen? Det var i alle fall en søndag. Jeg hadde egentlig trodd jeg skulle få et tips om hvordan jeg skulle finne data for flere kirker, så jeg har ikke nevnt at han muligens kunne ha brukt etternavnet Olsen, selv om jeg har tenkt på mens jeg har lett. Jeg ser jo nå at det tydeligvis var alle barna som etter hvert tok etternavnet Jørgensen. Skjønner at jeg ikke må være for forutinntatt i datoer og navn!

Du skulle vel ikke  tilfeldigvis ha et tips om hvor jeg finner kirkebøkene for Nesodden kirke etter 1924 også?

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.