Gå til innhold
Arkivverket

Byste av Brynjulf Bergslien - av grosserer Thams?


Marianne Bakketun
 Del

Recommended Posts

Brynjulf Bergslien har laga ei byste av ein person - og enn så lenge er det ingen som veit kven denne personen er. Ein teori er at det er av svigersonen grosserer Johan Peter Thams, fødd 1862 i Nes i Hallingdal. Han vart gift med Helga Bergslien i 1897. Men Bergslien døydde i 1898, så det er tvilsomt om han laga ein byste så kort tid før han døydde.
Vedlagt foto av denne bysten. Framlegg til kjelder eg kan søke i for å finne portrett av grosserere/kjøpmenn i Kristiania?

Marianne Bakketun

 



 

Byste av Brynjulf Bergslien.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei, Berit. Ein ser nok ikkje så veldig ung ut når ein har mista håret, har mykje kinnskjegg og er litt fyldig. 
Bysta er eit mysterium og eg vonar eg kan hjelpe med å løyse dette mysteriet.

 

Marianne
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innbiller meg at det det er et gravmonument med denne bysten på Vår Frelsers gravlund. Men ikke på gravstedet til Bergslien og noen av Thams-ene, jf. bildene på begravdeioslo.no. Trodde jeg hadde bilde av gravmonumentet, men kunne ikke finne det da jeg så gjennom Dropbox-kontoen min i lunsjen.

 

Skal se om jeg finner ut av det eller om jeg husker feil ...

 

DTH

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#9. Beklager, har nå sett gjennom aktuelle bildemapper hjemme uten å finne igjen motivet. Så enten tok jeg aldri bilde av gravmonumentet eller så spiller minnet meg et puss. Får ev. komme tilbake til det.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greier ikkje heilt sleppe denne karen. Betyr bokstaven Z i halspynten noko spesielt? Kan det fortelje noko om yrke/stand?

Marianne

Byste.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Another random shot in the dark:

Kan bokstaven 'Z' visa til ein eller annan i den vidgjetne Zetlits/Zeitlitz/Zetlitz-slekta?? - Eg berre spør?  

Det var no påviseleg opptil fleire prominente individ i den ætta, til dømes då Alexander Zetlitz Lange Kielland, utan at eg veit noko som helst om (manglande) manke og potensiell kroppsmasse i den slekta der 😉

Endret av Terje Hatvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg tror denne bysten skal forestille min 2-tippoldemors søsters mann: Thomas Heftye (1822-1886)

https://digitaltmuseum.no/011014858365/thomas-heftye

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, David Widerberg Howden skrev:

Jeg tror denne bysten skal forestille min 2-tippoldemors søsters mann: Thomas Heftye (1822-1886)

 

Har du sett! Det var veldig likt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2019 den 19.09, Knut Holt Sandblost skrev:

 

Har du sett! Det var veldig likt

Ja, han har jo til og med samme slipsnål/halspynt med det som ser ut som en Z.. Kan jo ikke garantere at det er han, men synes det er så mye likt at jeg egentlig ikke er i tvil. Men hvis vi vet litt mer om hvor bysten befinner seg og hvor den skal ha vært, så kan det kanskje bekrefte om det kan være han? https://lokalhistoriewiki.no/Thomas_Johannessen_Heftye

Endret av David Widerberg Howden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.