Gå til innhold
Arkivverket

Oluf Christensen Hagen også nevnt som Velten, f. 1863 i Nesset, M&R


Hanne W. Ringseth
 Del

Recommended Posts

Min oldemors søster Anne Aslaksdatter Eidsvåg får i 1863 en sønn Oluf, født i Eidsvåg i Romsdalen, far oppgitt som Christen Christensen Velten (Welten). Foreldrene blir ikke gift. I 1865 får Anna så en sønn til, også med navn Oluf, denne gang er det Knut  Kvernberg som er far. Så reiser Anne og Knut med barn til Kristiansund. Der dør hennes 2. sønn Oluf, 8 1/2 år gammel. Hun og Knut gifter seg og får også en sønn Markus født i februar 1873, samme år i oktober dør Anne. Eldste sønn Oluf Christensen Velten var 10 år når moren døde og jeg  finner ham da igjen i Bygdebok for Nesset, bind 3, side 27, da har han overtatt bruket etter sin fars bror og er gift med Søgni Olsdatter.  Oluf og Søgni er der nevnt med slektsnavnet Hagen, de får 9 barn, en del dør ung, og en del er ugift. Kun 1 av barna deres får etterkommere, hun het Marit Kristine er født 1897 i Nesset kommune, ble gift i Oslo med en mann ved navn Henry Eriksen, de igjen får 1 sønn Karl Edvard, det er ikke nevnt fødselsår på ham eller når foreldrene ble gift. Boken ble utgitt i 1975 og det er da opplyst at Marit Kristine er død. Klarer noen å finne Marit Kristine og Henry Eriksen, gjerne også deres sønn Karl Edvard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkeresultat fra kommunal folketelling i Kristiania 1.12.1923 (Alfred Henry oppgitt med dundrende feil f. data 😬)

1923_FT.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen takk Egil Johannessen og Carsten Schanche, utrolig hva dere klarer å finne. Da ble altså de bosatt i Oslo. Utrolig når man har en ungeflokk på 9, og så blir det bare 1 etterkommer som fører slekten videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
2 timer siden, RuneMoe skrev:

Heisann!

Jeg er lettere sjokkert nå men kan denne møbelsnekker Henry Eriksen hatt en affære med min bestemor Nelly Nilsen og født det uekte barnet Katharina i 1922?

 

Det er nok riktig møbelsnekker. Katharina ble (som det er anført i f. registeret for Asker) f. i Kristiania og du finner henne som dåpsbarn # 238 - Oslo fylke, Rikshospitalet i Oslo, Ministerialbok nr. 17 (1919-1922), Fødte og døpte 1922, Side 312, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050830021111

 

Her er det oppgitt en adresse for Henry Eriksen; Idunsgt. 2. Det er samme adresse som han og familien Eriksen bodde på ved FT 1923 (se postering lenger opp).

 

Familien Eriksen bodde på denne adressen ved FT 1910 (Iduns Gate het tidligere Bryggerigangen) og jeg legger ved FT 1917 også.

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.