Gå til innhold
Arkivverket

DNA-analyse - endå ein gong... - kva skal eg gjera?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Så du var enig om at det er  valgfrihet i vårt langstrakte land. Ikke verst 🙂

Fremskritt blir alltid verdsatt, og også fra meg.

 

Fin kveld til deg også

 

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at du deler erfaringer med DNA-testen. , Lars. For å fastslå farskap osv, er det selvsagt fantastisk, jfr. innlegg over, men det er jo ikke derfor genealogi-interesserte gjør det?
Almen informasjon som at forfedrene dine kom fra Midt-Østen for 10 000 år siden, er vel kjent fra skolebøkene?
Å finne fire og femmenninger med samme gener har også begrenset interesse; de fleste av oss har vel en haug av dem i skuffen fra før, etter å ha holdt på med slektsforskning i perioder?
Jeg har en finsk og en svensk (skånsk) oldefar, ellers er det heilnorsk.
Moren til barna mine er litt mer eksotisk, for eksempel har hun en jødisk bestemor. 
Er et noen som kjenner til om man får mer ut av sånne tester da?
Helst skal man teste på mannlige linjer har jeg hørt. I så fall burde jeg vel kjøpe en test til faren hennes.
Men dette ser rimelig kryptisk ut ja....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korleis vert det då med oss som har fått "dobbel dose" eller "tredobbel dose"? Eg  er vel min eigen seksmenning og naboen er sin eigen onkel utan at eg forstår samanhengen når han kjem med forklaringa på dei innfløkte familieforholda.

Helsing HJR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Dag Brodin skrev:


Moren til barna mine er litt mer eksotisk, for eksempel har hun en jødisk bestemor. 
Er et noen som kjenner til om man får mer ut av sånne tester da?
Helst skal man teste på mannlige linjer har jeg hørt. I så fall burde jeg vel kjøpe en test til faren hennes.
Men dette ser rimelig kryptisk ut ja....

Jeg er langt fra noen ekspert på området, men prøver  meg likevel. Jeg forstår det slik at din svigerfar har en jødisk mor (?), og om du er interessert i å få vite noe om din kones "morslinje", kan det jo kanskje være en idé å teste en  evt søster av ham med en såkalt mt-dna-test. Om din svigerfar ikke har en søster, ville jeg ha satset på en autosomal dna-test av ham hos FTDNA.com, altså det som hos dette firmaet kalles en Family Finder-test. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars,

Velkommen til vår spesielle haplogruppe N. Det er ikke så mange av oss i Norge, ca 4-5%, mens f.eks. Finland har ca 60%. Så vidt jeg kan se fra dine innlegg har du bare fått vite at du er Hg N-M231, som er helt nede i roten av Hg N treet. Når du har fått resultatene for dine 67 markører STR test kan vi sikkert nok plasere deg høyere opp i treet. Jeg har vedlagt en kopi av Georg Dunkel's fantastisk Hg N tre hvor du kan se hvordan de største grenene sprer seg over hele Norden og de Baltiske statene. 

 

Den farvede ringen midt i treet viser min undergruppe, Hg N-FGC14542, hvor vi har flere norske aner fra 1400-1500 tallet fra Buskerud, Vestfold, etc. FGC14542 er en undergruppe av L550 som har blitt diskutert tidligere i denne tråden. Da L550 mutasjonen hendte for ca 3000 år siden er det usansynlig at det er menn i dag som har L550 som terminal SNP. I og med at SNP mutasjonene hender, på gjennomsnitt, hver 6-8 generasjon, ca 155 år, har det vært tid for mange flere mutasjoner, og fra L550 er det minst 7 nye undergrupper hvor de kunne ha havnet.

 

Lars, meld deg inn på FTDNA's Norges Prosject, https://www.familytreedna.com/groups/norway/about/background, og la oss vite når dine 67 STR resultater har blitt satt inn så vi kan hjelpe deg å finne din plass på Hg N treet.

 

Jeg kan ikke slutte dette innlegget uten en liten kommentar til Ivar Moe's innlegg ovenfor. 

Jeg er ikke helt sikker på om Ivar's problem med DNA testing er kostnaden eller vitenskapen. Selvsagt er noen av testene forsatt ganske dyre, men de er mye mye billigere nå enn da jeg tok min første DNA test for 13 år siden, og med flere firmaer i bransjen er det konkurranse og prisene er på vei nedover hele tiden. En trenger heller ikke å starte med de dyreste testene, for mindre enn USD100 er det mange tester som vil gi mye verdifull informasjon. Ivar nevner også at det må være 100 000 av testere før en kan få noe ut av testene. Selvsagt enig med det, men da vi alleredde har databaser med over 1 millioner resultater har vi allerede passert det tidspunktet.

G Dunkel Hg N tree 10Sep17.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Svein. Dette var et interessant tre. Som kvenetterkommer på min fars side har jeg selvsagt (!)  sørget for å ha testet en nevø, og hans resultat viser ikke uventet at han tilhører haplogruppe N-CTS10082, i likhet med mange finner og kanskje noen samer (?).  Nå er jeg helt grønn på området, for å si det mildt, men jeg forstår det slik at dette er en undergruppe av N-M231. Men så er spørsmålet: Hvordan skal jeg tolke dette videre om en f.eks. sammenlikner med Lars Øyanes test? Blant annet registrerer jeg at denne greina igjen deler seg inn i egne undergrupper, bl. a. karelere, som jeg ser ut til å få stadig flere treff med. Er jeg hele ute på jordet nå? Bør jeg plage min min nevø mer ved å få ham til å ta en utvidet test? 🙂

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Dag Brodin skrev:

Interessant at du deler erfaringer med DNA-testen. , Lars. For å fastslå farskap osv, er det selvsagt fantastisk, jfr. innlegg over, men det er jo ikke derfor genealogi-interesserte gjør det?
Almen informasjon som at forfedrene dine kom fra Midt-Østen for 10 000 år siden, er vel kjent fra skolebøkene?
Å finne fire og femmenninger med samme gener har også begrenset interesse; de fleste av oss har vel en haug av dem i skuffen fra før, etter å ha holdt på med slektsforskning i perioder?
Jeg har en finsk og en svensk (skånsk) oldefar, ellers er det heilnorsk.
Moren til barna mine er litt mer eksotisk, for eksempel har hun en jødisk bestemor. 
Er et noen som kjenner til om man får mer ut av sånne tester da?
Helst skal man teste på mannlige linjer har jeg hørt. I så fall burde jeg vel kjøpe en test til faren hennes.
Men dette ser rimelig kryptisk ut ja....

 

Dag,  du sa det på en mer forståelig måte

 

Det jeg vil frem til at utifra dagens tester så bruker en kun peng.  Noen syns det er ok ref . Aamo.

Normale mennesker surrer ikke med slikt for å si det på forståelig norsk.

Hva er nytt ??

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en DNA-profil?

En DNA-profil er en tallrekke basert på genetisk analyse av biologisk materiale, for eksempel hudceller og blod). Profilen består av et sett med markører, skriver Folkehelseinstituttet (FHI).

Hva kan DNA-profiler brukes til?

Ved å sammenlikne en DNA-profil fra et biologisk spor med en DNA-profil fra en referanseprøve, er det mulig å si hvorvidt de to profilene har samme opphav. Dette er prinsippet som ligger til grunn for alt identifiseringsarbeid i forbindelse med kriminalsaker.

Hva er en sporprøve?

En prøve av biologisk materiale, for eksempel hudceller, blod, spytt, hår og sædceller. De blir sikret fra et åsted, eller fra personer i et anmeldt forhold, for eksempel prøver sikret ved legeundersøkelse av fornærmede ved en anmeldt voldtekt.

Hva er et DNA-register?

Et DNA-register er en database hvor DNA-profilene, det vil si tallrekkene, legges inn. For å ha en effekt må disse databasene kunne snakke sammen på tvers av landegrenser; de fleste land bruker derfor samme databaseverktøy for slike DNA-registre. I Norge forvaltes DNA-registeret av Kripos.

Hvilke DNA-registre finnes og hvem havner i DNA-registrene?

DNA-registeret i Norge er delt i et sporregister og et personregister.

I sporregisteret registreres profiler fra sporprøver med tilknytning til straffbare handlinger, og som har ukjent identitet.

Personregisteret er todelt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

; identitetsregisteret inneholder profilene til domfelte personer, og disse slettes fem år etter at personen er død.

 
 
Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Ivar Moe said:

 

Det jeg vil frem til at utifra dagens tester så bruker en kun peng.  Noen syns det er ok ref . Aamo.

Normale mennesker surrer ikke med slikt for å si det på forståelig norsk.

Hva er nytt ??

 

Det ville være interessant å høre Ivar's definisjon av "normale mennesker"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.7.2018 den 8.56, Svein Davidsen skrev:

Det ville være interessant å høre Ivar's definisjon av "normale mennesker"!

Og tilsvar til Aamo

 

Jeg stiller ikke så store krav som du måtte innbille deg i din egen definerte rettferdighet.

 

Kun at folk har en sunn og mental fornuftig forståelse av verden rundt seg, basert på allmenn dokumentert kunnskap ikke basert på "sterke selgerbaserte intresser", men basert på allmenn dokumentert kunnskap, uten islett av regiliøs ubeviselighet og ditto tøv og tull.

 

På godt norsk - Dere er blitt noen kroner fattigere igjen. (Det kunne like godt vært  seg slankemiddel,  falske kjærester på internett, forskuddsbetaling på nett, osv, osv)

 

Samme greia

 

Mvh

Ivar

 

PS.

De samme "ofrene"finnes vanligvis  igjen i de 10 kasusene som går på å bli lurt på nett

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Ivar Moe said:

Kun at folk har en sunn og mental fornuftig forståelse av verden rundt seg, basert på allmenn dokumentert kunnskap ikke basert på "sterke selgerbaserte intresser", men basert på allmenn dokumentert kunnskap, uten islett av regiliøs ubeviselighet og ditto tøv og tull.

 

Jeg må tilstå at jeg ikke er så imponert av Ivar's definisjon "normale mennesker", spesielt når vi snakker om det vitenskapelige grunnlag og kunnskap om DNA testing.

 

Da dette er Lars's tråd om et spesielt DNA spørsmål vil jeg ikke utvide evnet her, men hvis Ivar er interessert i å diskutere DNA testing generelt vil jeg foreslå at han starter en ny tråd hvor han kan uttrykke sin mistillit mere nøyakig slik at vi millioner "ikke normale mennesker" kan lære fra han og forstå hvor vi har gått feil i alle disse årene.

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alle normale mennesker" er et muntlig standarduttrykk som mange bruker og skal ikke tas "personlig" (sic).
Dere burde oversett kommentaren i stedet for å starte en "meta-tråd". 
Øyane stilte et helt åpent og naivt spørsmål om hva han skal bruke testresultatet til.
Jeg synes sjøl det var en veldig nyttig problemstilling.
Ivar sin kommentar var like nyttig som alle andres 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt legitimt å mene hva man vil om nytteverdien av slike dna-tester, men hvorfor ikke starte en egen tråd om man ønsker å diskutere problemstillinger rundt dette temaet istedet for å komme med innspill som kun har én tenkt effekt: Å demotivere folk som som synes det er moro å sette seg inn dna, slektskap,bosetningshistorikk m.m. På toppen av alt er det jo ikke akkurat høflighetsfraser denne Ivar Moe kommer med! Husk: Dette er jo bare en hobby, og hobbyer bruker man jo gjerne noen grunker på av og til, i dette tilfellet 59 us dollars! Dette tilsvarer omtrent seks halvlitere på byen.

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom Lars Øyanes tråd er kommet helt på ville veier, bør alle innlegg f.o.m. # 47 slettes. Unntaket er # 55, som mange av oss finner interessant. Finnes det en moderator som kan gjøre noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.o.m #48, meiner du. 😉

 

No greidde ikkje eg heller å halde meg, men om folk berre greier å slutte å leggje inn fleire kommentarar som ikkje har med temaet å gjere kan tråden få liggje. Det er betre at Arkivverket sine folk brukar tida på korrekturlesing og utlegging av databasar enn at dei må bruke tida på å rette på diskusjonstrådar i forumet 😉

 

Forresten, så var det frå #49 at det tok av... Og 52-58 er også etter mi meining innanfor tema.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, alle innlegg f.o.m. #47 burde ideelt sett  bort, bortsett fra #55! Lars Øyanes tråd er blitt "kuppet" på en uheldig måte, dessverre også av meg, og innleggene bør derfor slettes!

 

P.S. Jeg lover at jeg ikke skal legge inn flere kommentarer nå! 😊

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei igjen!

 

Dette tilbodet kom i går frå FamilyTreeDNA - er dette verdt å «bita på»??  Denne BIG Y testen vart vel omtalt som god!?  Men er prisen rett?

 

 

6e5c573c-509a-45c3-a8fc-6f114c03a21b.jpg
449e4fe2-845d-45c2-a46d-0e0c7ab1b176.jpg
eaa27bb8-986d-4022-bf53-7698bd92a3d2.jpg
dbd3b70e-5607-4917-a881-8f104fd19189.jpg
f5540b1b-e115-414f-ad36-2d42fb61a403.jpg
2924aab3-cfaf-4a84-99e4-e1b4442c4d58.jpg

*20% may not apply to select upgrades

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Big Y er absolutt å anbefale, hvis du vil ha mest mulig informasjon ut av farslinjen din. Siden Big Y nå også gir deg inntil 500 STRs (markører) i tillegg til selv SNP-testen (derav navnet Big Y 500), vil prisen variere ut fra hvor mange markører du allerede har tatt. Det vil si at har du Y37, må du samtidig oppgradere fra Y38-Y111; har du Y67, må du oppgradere fra Y68-Y111. Skulle du allerede ha Y111, vil det være rimeligst for deg å oppgradere til Big Y 500.

 

Rent konkret vil Big Y nå koste $459 hvis du oppgraderer fra Y37, $399 hvis du oppgraderer fra Y67 og $349 hvis du oppgraderer fra Y111.

 

Det vil fortsatt være bare 111 STRs som vises hvis man er med i noe prosjekt (det hadde vært hyggelig om du meldte deg på Norway Project!), men resten vises inne på kontoen din hos FTDNA. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nybyrjar på området lurer eg på om det er noko vits i å ta ein "billeg" test og oppgradere seinare, og om det er noko i vegen for å byrje med (f. eks.) å ta ein Big Y test fyrst som sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trudde det var Y 111 eg tinga då eg kjøpte testen min i april 2016, og når eg fekk resultati, stod det noko om treff i kategorien Y 111, men no leitte eg meg attende til tingingi mi frå den gongen, og her er stadfestingi som eg fekk:

 

Thank you for ordering the mtFull Sequence, Y-DNA67, International Shipping tests. Your kit number is xxxxxx and your password is XXXXXX.

The price of your order is $360.95.

 

Men når eg fekk «treff» i kategorien Y 111, so høyrest jo det ut som om det var det eg mottok?  Korleis skal eg forstå dette?  Bør eg i so fall tinga ei oppgradering frå Y67 eller frå Y111?

 

Kva tykkjer de elles om prisen?  Vil eg verkeleg få vita so mykje meir om opphavet mitt om eg oppgraderer til Big Y 500 for $399 - eventuelt $349?   Og kva med prisen?  Bør eg kan henda venta på eit betre tilbod?

 

Eit anna spørsmål:  Lyt eg eventuelt senda inn ein ny prøve, eller vil dei nytta den gamle og berre utvida denne til Big Y 500?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Som nybyrjar på området lurer eg på om det er noko vits i å ta ein "billeg" test og oppgradere seinare, og om det er noko i vegen for å byrje med (f. eks.) å ta ein Big Y test fyrst som sist.

Er du ute etter farslinja, er det absolutt BigY som "gjelder". Tidligere måtte man først ta en mindre yDNA-test, men det mulig at man nå kan hoppe direkte på en BigY, som er den dyreste av alle testene. 

 

Med den billige Family Finder-testen får du DNA-treff med slike som deler en ane med deg de siste ca 350 årene. De fleste velger denne først, og kan så seinere oppgradere til yDNA- eller mt-DNA tester uten å levere ny spyttprøve. Den er på salg ut august for US dollar 59, dvs litt over 400 kroner. Tar du den, vil du nok antakelig få treff med en i min familie, og dessuten antakelig 1500 - 2000 andre.  https://www.familytreedna.com/products/family-finder?utm_source=Family+Tree+DNA&utm_campaign=e259cac6a1-summer_sale_2018_08_02&utm_medium=email&utm_term=0_b0f8841478-e259cac6a1-136014329

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.