Gå til innhold
Arkivverket

DNA-analyse - endå ein gong... - kva skal eg gjera?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

På ‎04‎.‎08‎.‎2018 den 17.45, Lars E. Øyane skrev:

Men når eg fekk «treff» i kategorien Y 111, so høyrest jo det ut som om det var det eg mottok?  Korleis skal eg forstå dette?  Bør eg i so fall tinga ei oppgradering frå Y67 eller frå Y111?

 

Logg inn på kontoen din og klikk på "Results" under Y-DNA. Da ser du veldig raskt om du har 67 eller 111 markører. Men dersom du har fått matcher på 111 markører, er jeg temmelig sikker på at det er det som du faktisk har, noe annet ville være direkte merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Arnstein og Svein Arnolf for dei siste kommentarane!

 

Kanskje har eg misforstått resultati mine.  På «menylinja» får eg ikkje opp høgre «markers»-alternativ enn 67, og der har eg

 

** 2 treff i «Genetic Distance 3» som lyder:

*** »GEDCOM ViewerY-DNA67    FF»

*** «GEDCOM ViewerY-DNA111»

 

** 4 treff i «Genetic Distance 6» som lyder:

*** «GEDCOM Viewer Y-DNA111    FF  Big Y-500»

*** «Y-DNA111    FF»

*** «Y-DNA67»

*** «Y-DNA111    FF  Big Y-500»

 

og dessutan 4 treff i «Genetic Distance 7»

 

På «markers»-alternativ 37 får eg opp:

 

** 2 treff i «Genetic Distance 2» som lyder:

*** «GEDCOM Viewer Y-DNA67    FF»

*** «Y-DNA37»

 

** 2 treff i «Genetic Distance 3» som lyder:

*** «GEDCOM Viewer Y-DNA111»

*** «Y-DNA37»

 

og dessutan 4 treff i «Genetic Distance 4»

 

Går eg so til «markers» alternativ 25 og 12, får eg opp mange treff, til og med i «Genetic Distance 0», og eit reklamebanner som seier:

 

«We recommend ordering the Y-DNA111 to narrow down your matches with more precision & confidence.»

 

So kanskje nokon kan fortelja meg korleis desse kan tolkast?

 

Er det verdt prisen på $399 å oppgradera til Big Y-500??

Endret av Lars E. Øyane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars E. Øyane skrev:

 

Kanskje har eg misforstått resultati mine.  På «menylinja» får eg ikkje opp høgre «markers»-alternativ enn 67, og der har eg

 

** 2 treff i «Genetic Distance 3» som lyder:

*** »GEDCOM ViewerY-DNA67    FF»

*** «GEDCOM ViewerY-DNA111»

 

Du har nok tatt en 67 markørers test. Du har treff med to på dette nivået (67 markører med genetisk dist 3). Den ene har tatt bare 67 markørers test (som deg), mens den andre har testet 111 markører.

Du har forskjellig verdi på tre av markørene i forhold til begge to, dvs Genetisk distanse 3. Den ene av matchene har tatt FF, dvs den autosomale testen Family Finder.

 

Trykk på det blå "anetreet", så finner du nok en del av anene til matchene dine.

 

For orden skyld; resultatet deles opp i forskjellige "paneler", dvs 12 markører, 25 markører, 37 markører, 67 markører og 111 markører. Noen har tatt bare en 12 markørers test, eller 25 osv. Selv om de har tatt en 111 test, blir du likevel sammenholdt med resultatene fra hvert enkelt "panel".

 

Jeg har ikke fått noe som helst igjen for 111-testen (ingen treff på dette nivået - det er få som har tatt denne testen). Tar man en BigY får man nå hele 500 markørers test i tillegg (så vidt jeg har forstått, og y111 blir overflødig).

 

Da BigY er så dyr, har jeg liten lyst til å anbefale noe som helst, men selv har jeg ikke angret ett sekund.

Endret av Arnstein Rønning
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars: Hvis du melder deg på Norway Project/Norgesprosjektet hos FTDNA, vil det være enklere for oss å hjelpe deg, slik at du også slipper å legge ut ting her i offentligheten. Jeg er en av administratorene på dette prosjektet.

 

For å melde deg på, gjør du følgende:

1. Logg på kontoen din.

2. Helt øverst på siden, over det oransje banneret som annonserer sommersalget, finner du en tekst "myProjects". Når du fører musepekeren over den, kommer det frem en rullegardinmeny, med bl.a. "Join A Project". Klikk på den.

3. På siden du kommer til, se etter overskriften "Dual (Y-DNA and mtDNA) geographical Projects" i hvit tekst på blå bunn. Trykk på bokstaven "N" her.

4. På siden du kommer til, rull ned til "Norway DNA - Norge" og klikk på den.

5. Nå skal du på siden du kommer inn på, finne en "Join"-knapp (jeg er allerede medlem, så den synes ikke hos meg).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Arnstein og Svein Arnolf for siste innleggi!

 

Då er eg nettopp vorte medlem av denne gruppa som du, Svein Arnolf, er del av.  So får me sjå kva som skjer vidare...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Eg har på ny motteke post frå FTDNA med ytterlegare rabatt på oppgradering:

 

Only 3 days left!
28eca478-4bb9-4e48-9f41-def80ecabfb9.jpg
b7c9dbdb-7a5c-4d64-9db4-2f18c435c022.jpg
Summer Sale pricing ends August 31st.
 
 

Men eg er framleis i stuss om eg skal ta denne...

 

Eit kjapt tips til i morgon midnatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars!

Har nett  tinga Big Y sjølv.  Det kostar  ein del, men eg er samd i at ein må bruka litt pengar på ein fin hobby. Elles byr det på overraskingar når  DNA-svara kjem. Eg har fått side opp og side ned med finske mtDNA-treff med genetisk distanse 0. Det blir ei utfordring å finna ut meir om dette, sidan sambandet kan liggja langt att i tid av di det er så få mutasjonar i mtDNAet. Når det gjeld tolking av prøvesvara, er det gode hjelpesider på heimesida til Family Tree DNA, men eg har og hatt stor nytte av denne boka: 

Bettinger, Blaine T. (2016): The Family Tree Guide to DNA Testing and Genetic  Genealogy. Dette er ei av  etter kvart mange bøker om DNA-testing. Kan kjøpast på Amazon.

Lukke til vidare!

Beste helsing Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎28‎.‎04‎.‎2018 den 14.02, Anita Aamo skrev:

En annen grunn til å teste seg som ikke er nevnt i innleggene ovenfor, er at man hos f.eks. ftdna.com og My Heritage får vite litt om ens "etniske sammensetning", noe som kan være interessant for oss nordlendinger, som ofte er en salig miks mellom alt mulig "rart"; samer,  "kystnordmenn" som har levd i landsdelen siden (minst) jernalderen, østerdøler som kom til f.eks. Troms på slutten av 1700-tallet, kvener, innvandrede skotter etc. I praksis har dette jo selvsagt null betydning, men moro lell for oss som er over middels historieinteressert og gjerne vil lære litt om både forhistoriske og senere folkevandringer. En positiv utvikling er at både samer og kvener/finner ser ut til å teste seg i stadig større grad, noe som også har gitt mange aha-opplevelser for oss med det som kanskje kan kalles slike "spesielle" interesser. 

Innvandrede skotter?!?!?!??! Jeg har tatt en dna test via My Heritage, som kom med, ikke overraskende, 87% skandinavisk. Men helt ukjent for meg var at jeg er over 11% finsk! Ikke hørt et kvekk om det og ingen navn i den retning heller. Men der har jeg kommet til flere mulige kilder via slekt som flyttet nordover og deretter ned til Trondheim igjen. Men så er jeg også over 6% irsk, walisisk, skotsk; totalt ukjent mysterium for meg. Men du sier det var en skotsk innvandring i nord? Da kan kanskje mine gener stamme derfra? Vet du når dette var? Kan du si meg hvor jeg kan finne mer informasjon om denne keltiske "invasjonen?" For øvrig så kan disse skottene ha norske aner igjen, vikingene var jo ikke bare og herjet i de trakter, men de bosatte seg også langs hele kysten nord og vest på de Britiske øyer. Jo mer man driver med slektsgranskning, jo mer skjønner man at rent blod er noe ordentlig tullball! Er vel neppe andre enn de som bor på isolerte øyer langt til havs som er noe annet enn ei salig røre av alskens blod. Og takk og lov for det! Blir mest gøy når man mikser litt av det ene og det andre. Men nå har jeg plapret meg bort igjen, beklager. Så igjen; en plass hvor jeg kan lese om de skottene som kom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Heisan, eg tok sjansen og tinga Big Y-500 før tidsfristen gjekk ut.  Resultatet er venta i november, so får me sjå kva det bringer...

 

Då har eg gjort min «borgarplikt» i denne omgongen...

 

Eg har forresten eit spørsmål om dette med mtDNA - morslinja.  Der kan eg føra ætti mi attende til Land på 1600-talet i haplogruppe J1c2e2

 

Der får eg under «HVR1, HVR2, Coding Regions» i alt ti treff, fire av dei med Genetic Distance 0 - to av dei tydeleg svenske og ei norsk...  Korleis skal eg tolka desse?  Særleg den siste ser spennande ut der eldste kjende ledd er:

 

* Inge Mathea Thomasdotter, fødd i Aadneseiget, Fluberg i Land 13.7.1841 som dotter av Thomas Johanson og Maren Andersdotter:

https://media.digitalarkivet.no/view/9359/90

Foreldri er vigde i Land 3.6.1841, og bruri Maren Andersdotter, 21, er frå Aadnes, dotter av Anders Larsson: https://media.digitalarkivet.no/view/9359/219

Men so står eg fast!!  Eg finn ikkje dåpen hennar i Land!!

 

Kor langt attende må ein her gå for å finna felles opphav??

 

Eg har òg motteke ei melding frå ein person som ættar frå Hurdal kring 1800 og som har same haplogruppe som meg.  Eg finn ho att i treff under kategorien «FVR1», men det står ikkje noko om genetic distance...!  Kor nær kan ho vera av same ætti som meg?

 

Eg takkar so mykje for kommentarar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Ann-Mary for dei siste interessante innleggi.

 

Du har nok finne to søsken av Inge Mathea og likeins Inge Mathea med mannen Ole Torgerson i FT1865.  Desse utvandra sidan til Amerika og skreiv seg for Quarum i Minnesota...

 

Men etter at du, Ann-Mary, fann dei to søskeni, må dette vera Maren Andersdotter i 1865 på Øygarden i Land, fråskild med dei to yngste borni og fødd i Land i 1817:

 

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0536&kenr=006&bnr=0214&lnr=000

 

Eg finn likevel ikkje fødsli hennar...?

 

Eg takkar på ny for spennande kommentarar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tyde på at det er feil i Geni-basen.

Maren som var født 26 des 1816,ble døpt 5 jan 1817 i Gaarder kirke.

Faren står som Anders Olsen.

Nr 7.

https://media.digitalarkivet.no/view/9356/20

 

Far til "din" Maren Andersdatter,som ble gift i 1841,het Anders Larsen.

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars E. Øyane skrev:

* Inge Mathea Thomasdotter, fødd i Aadneseiget, Fluberg i Land 13.7.1841 som dotter av Thomas Johanson og Maren Andersdotter:

https://media.digitalarkivet.no/view/9359/90

Foreldri er vigde i Land 3.6.1841, og bruri Maren Andersdotter, 21, er frå Aadnes, dotter av Anders Larsson: https://media.digitalarkivet.no/view/9359/219

Men so står eg fast!!  Eg finn ikkje dåpen hennar i Land!!

 

Har du vært i kontakt med den som har testet denne linjen? Grunnen til at vedkommende har stanset her, kan nettopp være at det er lite eller intet sikkert å finne om videre opphav. Du kan i det minste få rede på hvilke kilder som har vært benyttet for å prøve å komme videre, slik at du evt. kan konsentrere deg om de som ennå ikke måtte være sjekket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lillian Ørndahl skrev:

Er det en feil et sted? Hvorfor får jeg oppdateringer på denne tråden?

 

 

Kanskje fordi du har klikket på "Følg dette" ?

 

Ser at du har svart i dette temaet.

(innlegg 83)

Da får du varsel.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.