Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Kari Monsdtr. ca 1744 fra Rossland i Manger, Hordaland, datter av


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å finne opphavet til Kari Monsdtr. født ca 1744 fra Rossland i Manger, Hordaland. Hun giftet seg i Askøy 29.05.1783 med enkemann Jens Jetmundsen Kongshavn.

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=ASKOVIGD&gardpostnr=395&merk=395#ovre

 

Hun fikk to barn med Jens, datteren Siri døpt 13.07.1783 og datteren Malene døpt 15.04.1787. Her er hun skrevet som Hansdtr.

 

Kari døde i Kongshavn 02.11.1788, 44 år gammel. Det er eneste gang jeg ser antydet noen alder på henne.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=ASKOYDOD&gardpostnr=1076&merk=1076#ovre

 

Enkemannen Jens Jetmundsen døde 21.02.1790 samme sted.

 

Men problemet mitt er altså opphavet til Kari Monsdtr.. Kirkebøkene for Manger begynner først 1759. Jeg vet ikke om gården Rossland er med i bygdebok for Radøy. Dersom noen har tilgang til de bøkene kunne man kanskje sjekket der.

Jeg finner heller ikke skifte etter noen Mons på Rossland.

Ellers håper jeg noen andre kanskje har vært borti en Mons bosatt på Rossland i 1740/50 årene.

 

Etter hva jeg nå har fått opplyst skal gården Rossland være omtalt i bygdebøkene for Meland i Nordhordland. Er det noen som har tilgang til den og vil sjekke Rossland for meg?

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Dette er Rossland i dagens Meland kommune, som tidligere lå i Herdla kommune.

Har hatt litt omskiftelig plassering i Manger og andre prestegjeld.

 

Gården skal være omtalt i dagens Meland bygdebok, men har den ikke tilgjengelig her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for klargjøringen. Da får jeg håpe noen har tilgang til Meland boka og kan sjekke den for meg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rossland br. 3

 

Bruker 1719-1749

Mons Larsson f.ca. 1695 fra Stura i Øygarden, gift med Sissel Olsdatter , enken etter Nils Nilsson, foregående bruker.

Barn:

Mikkel f ca. 1722 neste bruker.

Lars f.ca. 1725

Sissel f.ca 1732. Hun gift 1766 Mikkel Jonsson Blom ogble gravlagt 3 uker etter bryllupet. 

 

Ingen Kari?

 

 

Endret av K-A Mellum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du sjekket.

Da, ser det ut til at dette blir vanskelig å finne ut av. Kanskje det er snakk om et helt annet Rossland/Røsland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset Harald. Det skal jeg sjekke.

Problemet med dette området på 1700 tallet at det ikke nødvendigvis tilhørte Meland da, men jeg skal sannelig gjøre et forsøk å se hva jeg kan finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har vært innom temaet. Men jeg har ikke fått gjort noe med det, formen har ikke vært på topp i det siste. Så jeg lar den nøtten ligge til utpå høsten en gang.

Takk for bidraget Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.