Gå til innhold
Arkivverket

Et lite Jølster problem rundt midten av 1700 tallet, hvem var mor til Niels Ingebrigtsen Nedrebø f. ca 1764.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger en smule hjelp når det gjelder hvem som var mor til Niels Ingebrigtsen Nedrebø f. ca. 1764.

 

Far hans var Ingebrigt Larsen Nedrebø. Han giftet seg i Jølster 12.06.1769 med Rachel Nielsdtr. Sandnes. Etter hva jeg har fått opplyst fikk Ingebrigt to sønner (tvillinger) i 1768 og angivelig sønnen Niels rundt 1764.

Ingebrigt skal ut fra alder i 1801 være født rundt 1740. Har han vært gift to ganger eller er de oppgitte fødselsårene feil, eller er det feil far jeg har fått oppgitt. Ingebrigt i kona Rachel flyttet til Bergen og jeg finner de der i 1801.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18011301&gardpostnr=1178&personpostnr=8279&merk=8279#ovre

 

Kan noen i første omgang hjelpe meg med bekreftelse på at Niels er sønn av Ingebrigt Larsen. Og i så fall når er han egentlig født og hvem var hans mor. I 1801 er han 30 år. Om det stemmer faller nok brikkene på plass for da var han født etter at ingebrigt giftet seg med Rachel.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18011301&gardpostnr=1596&personpostnr=11594&merk=11594#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skreiv ikkje Yngve Nedrebø om utflytta Jølstringar til Bergen, eller var det berre til Fana ?

 

Søk på Nedrebø+jølster+utflytte i Google, mogelig du vil sjå noko der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jon. Jo det stemmer og jeg har lagret den på maskinen min. Men Ingebrigt Larsen må ha falt utenfor radaren til Yngve, for jeg finner ham ikke der.

Problemet med en del av disse jølstringene er at de gjerne stoppet et sted eller to på veien til Bergens distriktet. Jeg finner datteren Rachel døpt i Bergen 23.02.1787, så de øvrige barna må være født et annet sted. Jeg har sjekket Hamre, Haus, Fana uten å finne noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.