Gå til innhold
Arkivverket

Werner i Christiania cirka 1800


Gunnar Bolstad - Oslohistorie.no
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter en mulig sammenheng mellom de ulike Werner-familiene i Christiania cirka 1800:

 

Maren Petrea Werner, født cirka 1780, gift i 1800 med kjøpmannen og borgerrepresentanten Jens Thyrholm, begraver sin far Hans Peter Werner i 1799. Ifølge avisnotis er han født cirka 1752.

Snekkermester Peter Jens Zinius Werner, født cirka 1769, gifter seg i 1801 med Anna Gullichsen, senere kjent som den legendariske Madame Werner, som driver hotell i Kirkegata 22. De får sønnen Hans Peter i 1802, som blir borgerrepresentant og formannskapsmedlem før han dør i 1840.

 

Garvermester Hans Helle Schou gifter seg i 1802 med Anna Christina Werner, datter av kjøpmann Jacob Andreas Werner, født cirka 1751. De får sønnen Hans Jacob Schou, senere mangeårig medlem av bystyret i Christiania.

 

Jeg finner ikke dåpsinnførslene til hverken Jens Zinius (ca 1769), Maren Petrea (ca 1780), Jacob Andreas (ca 1751) eller Hans Peter senior (ca 1752). Er det noen som har oversikt her og kan fortelle hvilket slektskap som (eventuelt) finnes dem imellom?

Endret av Gunnar Bolstad - Oslohistorie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Og PeterJens Zinius (Jensenius?) får to barn som han kaller Hans Peter og Edel...

Jeg har nå funnet ut at Sven Moestue har skrevet noe som kan kaste lys over saken. Tar en tur i bibliotekhyllene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sven Moestue har skrevet et lite hefte om Peter Jensenius (Zinius) Werner som finnes på Deichman  i Oslo. Han har heller ingen klokkeklar forklaring på sammenhengen, men påpeker at de to eldste barna til Zinius heter det samme som foreldrene til Maren Petrea - og at Maren Petreas mann, Jens Thyrholm, som enkemann testamenterer sin formue til Zinius' barn. Thyrholm er også forlover til Zinius i Christiania i 1801.

Jeg tror jeg har funnet Zinius som dåpsbarn i Tune i 1769, men her som sønn av Peder Pederson og Helena Hansdatter. Den felles tilknytningen med Hans Peter Werner ligger på Hafslund og Borregaard, som stiller med flere faddere. I 1781 er Hans Peter Werner fullmektig på Borregaard for Peder Holter. Foreldrene til Zinius lever ikke ved folketellingen i 1801, men jeg har i forbifarten ikke funnet noen dødsdato for dem.

Det er vel rimelig å gjette at Hans Peter Werner kan ha tatt til seg Zinius underveis, og at det dermed har oppstått - eller eventuelt blitt forsterket - en slags familierelasjon.

 

Den tredje gåten, Jacob Andreas Werner, ser ut til å ha en umiddelbar tilknytning til Nittedal, så her er det slett ikke sikkert at vi kan finne noen sammenheng i det hele tatt.

 

zinius.JPG

maren petrea.JPG

Endret av Gunnar Bolstad - Oslohistorie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.