Gå til innhold
Arkivverket

Christian Holberg Ludvigsen Paus, f. 1689-død 1743 i Stavern


Hanne W. Ringseth
 Del

Recommended Posts

Noen som vet om det finnes et skifte etter denne mannen? Han er født i Finnmark i 1689, har noen plasser sett at det står 1698. I boken Vestlandske personalia for det 18 århundre er han nevnt som kaptein for det Gloppenske compagni i 1720. Han er også nevnt som kommandant på Stavern i 1743. Han dør i Stavern 22 november i 1743.

 

Finnes det egne plasser hvor man kan søke etter militære familier event. skifter eller vil ha komme med i skifter for Stavern?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Hanne W. Heen skrev:

Noen som vet om det finnes et skifte etter denne mannen? Han er født i Finnmark i 1689, har noen plasser sett at det står 1698. I boken Vestlandske personalia for det 18 århundre er han nevnt som kaptein for det Gloppenske compagni i 1720. Han er også nevnt som kommandant på Stavern i 1743. Han dør i Stavern 22 november i 1743.

 

Kanskje Lars E. Øyane vet noe mer - han har iallefall skrevet dette i Gards- og ættesoge for Luster kommune. B. 3 Dale 2 - og Nes sokn, side 239 - https://www.nb.no/nbsok/nb/5dfa3315d925945dfaa9f920e8d2ef37?index=1#265

Gards- og ættesoge for Luster kommune. B. 3 Dale 2 - og Nes sokn, side 239.jpg

 

Jeg har sendt ham en PM og spurt om han kan ta en titt....

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til både Egil Johannessen og Berit Knudsen, her kom det noe nytt for meg :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk igjen til Berit, det gamle innlegget fra 2006 løste jo mitt "problem". Da har jeg fått mine mistanker bekreftet. Jakob er sønn av Christian, men etter det som står i boken for gården Sørheim så skulle Christian ha 4 barn, jeg har kun navn på 3. Så håper Lars Øyane har kontroll på de 4 og kan hjelpe meg med siste barnet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Egil for direkte melding og innbjuing til å sjå på dette emnet.

 

Eg har gått igjennom det kjeldetilfanget som er tilgjengeleg for meg her i Tyskland, men diverre; dette er opplysningar som eg samla for over 30 år sidan, og det som måtte finnast av bakgrunnsmateriale, er lagra i eit bygdebokarkiv i Gaupne, eit par tusen kilometer unna...

 

Men, eg skal ha saki i tankane, og finn eg noko, skal eg melda ifrå.

 

Lukke til med vidare gransking!

 

PS: Eg hadde for ikkje lenge sidan eit spørsmål frå Amerika om eg kunne gjera greie for kven som hadde vore kjelda mi for opplysningar om ein huslyd som utvandra på 1860-talet.  Opplysningane som eg hadde, har alle synt seg å vera 100% korrekte, men vedkommande ville gjerne vita kven som den gongen var so velinformert om slekti!  Eg har gjennom bygdebokarbeidet for Luster sidan 1970-talet hatt kontakt pr. brev eller direkte med mange tusen informantar, og hadde berre ikkje tid til å skriva ein loggbok for alt eg gjorde...  Då ville arbeidet ha vorte endå meir forseinka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk skal du ha for tilbakemeldingen Lars E. Øyane. Regner med at noen sitter på navnet til barn nummer 4, så det dukker nok opp. Jeg var ute etter bekreftelsen på at Jakob var en del av den søskenflokken og det fikk jeg bekreftet. Så da er dette min slekt bakover i direkte linje :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.