Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var foreldrene til Ingeborg Hansdtr. Torvund, Sogn og Fjordane ca 1732-1807?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger hjelp til å finne hvem som var foreldrene til Ingeborg Hansdtr. Ytre Torvund (Brekke,Eivindvik) Hun skal være født omlag 1732 og døde 1807 på gården Engeset. Hun ble gift i 1759 med Hans Ivarson Haugland 1730-1810.

Brekke Bygdebok er ikke tilgjengelig  annet enn om man besøker Nasjonalbiblioteket, så jeg får ikke sjekket hva som evt. kan stå der.

 

Jeg ser i kirkebok for Gulen at Hans Olsen og Synneve Olsdtr. Ytre Torvund døper en datter Ingeborg 02.05.1732, men vet ikke om dette er rett. Og om så var skulle jeg gjerne hatt fødsel og dødsår på dem. 

Jeg finner ingen skifter på gården Ytre Torvund relatert til denne Hans og/eller Synneve.

 

Har noen vært borti denne familien, eller er det noen som har bygdeboken fro Brekke for hånden og som er villig til å gjøre et oppslag der?

 

Her er for ordens skyld 1801 tellingen for gården Engesætter hvor man finner Hans og Ingeborg, samt noen av deres barn.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18011411&gardpostnr=266&personpostnr=3788&merk=3788#ovre

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdeboka for Brekke har eg diverre ikkje. I følgje bygdeboka for Lavik, side 212 (Torvund Y.) var foreldra Hans Olson Kvammen og Synneve Hansdtr. Lavik. Dei skal ha blitt gifte 1729.

 

Eg nemner elles at mitt inntrykk er at bygdeboka for Lavik er av dårleg kvalitet, og med mange feil. Så her må kjelder sjekkast nøye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Torbjørn. Jeg trodde gården lå under Brekke..

Jeg skal prøve å sjekke dette med kirkebøkene. Men jeg fant at Hans og Synneve døpte en datter Ingeborg 02.05.1732. Og skal man dømme etter boka, så må Synneve ha dødd en gang før 1755 mens Hans trolig døde rundt 1780.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavik sokn (og Bø i Hyllestad) høyrde til Eivindvik (Gulen) prestegjeld fram til 1807, så det er mogeleg at det også kan stå noko i bygdebøkene der.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.