Gå til innhold
Arkivverket

Skotske navn på Voss - før 1700


Siri Ravnanger
 Del

Recommended Posts

Viser til mitt emne fra mandag. Det jeg lurer veldig på er - hvordan havnet et skotsk navn som Dognal på Voss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vel ikke nødvendig med to tråder om samme emne. Du stiller jo samme spørsmål i innlegg 1 i foregående tråd?

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig to spørsmål jeg stiller. Det ene - som jeg fikk god hjelp til - er Magdeli/Madlis opphav. Det andre - litt mer løselig stilt - og som jeg ønsket å "spisse" litt her - er hvordan Dognald-navnet (med ulike skrivemåter) er havnet på Voss. Er spent på om noen har noen teorier her...

Så altså - takk for at du er viddevakt, men akkurat her vil jeg nok litt på viddene. Eller Vossafjellene 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei. :-) Må ikke nødvendigvis ha skotsk opprinnelse? I hvert fall flere kommentarer om navnet hvis du søker på "Dognald" på Bokhylla.no.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skrevne kildene har jeg sett - også Pontoppidan. Skrivemåtene varierer en del - og det er jo litt morsomt å filosofere omkring hvordan navn kom til og ble spredd. Bergen har rike tradisjoner på "ukjente" navn som har endret seg gjennom tid og avstand - men Voss var et stykke unna på den tiden. Navnet trenger slett ikke ha skotsk/gaelisk opprinnelse - men vi vet noe om at det var mye handel og vandel (og plyndrerier) vestover. Leiesoldater av skotsk (og annen) opprinnelse skal også være brukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg formulerte meg litt klønete. navnet Donald er jo skotsk/gælisk av opprinnelse, det er det vel ingen tvil om. Det jeg mente var at det ikke nødvendigvis har vært en innvandrende skotte ved navn Donald som har brakt navnet med seg. Det er jo andre kontaktmåter med Skottland også. Og navnet har en islandsk variant, som også kan "ha skylden". Og i Pontoppidan-boken lanseres teorien om at Dognald er en misforståelse for Rognald. Ja, her kan man spekulere ... Trenger kanskjen flere kilder enn de man får treff på i Bokhylla.no ...

 

DTH

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.