Gå til innhold
Arkivverket

Anne Kristensdatter Nygaard (1779–1858), g. Rud i Aurskog


Turid Fallet
 Del

Recommended Posts

Gård: Nordstua/Rud nordre i Aurskog

 

Johannes Olsen Rud, 30.4.1779–25.2.1864 (84)

Gift 9. januar 1816 med Anne Kristensdatter Nygaard, 1779–26.10.1858 (79).

Johannes fikk kjøpe halve Rud nordre av broren Gudmund i 1811. Denne delen ble til Mellomstua Rud,

og Johannes satte opp husene her. Han solgte den til sin bror Amund i 1816, altså året han ble gift.

Men det virker som de ble boende her, eventuelt et annet bruk under Rud, for ved barnas dåp, er det brukt etternavn/gårdsnavn Rud.

 

Det jeg lurer på er hvor Anne kommer fra. Ja, hun heter Nygaard, og det kan være mange steder.

Men jeg klarer ikke å finne henne ...

 

Mvh Turid 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er berre éi ugift kvinne med rett namn og (nokolunde) passande alder i Aurskog prestegjeld i 1801:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058220000359

 

Dette er på Berger Nordre. Men under Berger Nordre er det eit anna bruk som er kalla Nygaard (sjå merknader):

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058220000366

 

Kanskje verdt å sjå nærmare på denne Anne Maria?

Endret av Torodd Kinn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner en Anne Marie Kristensdatter født 1.5.1779, men det er på Kvevli store:

https://www.nb.no/nbsok/nb/cc99683b4631f48d797f07df67b1d53a?index=2#261 

 

Den Anne Marie på Berger, som du viser til, døde i 1801 (i følge bygdeboka) - se barn 5 helt øverst på venstre side:

https://www.nb.no/nbsok/nb/2e95a9cf551242b165b35815e1075b81?index=1#429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva kalla Anne og Johannes barna sine? Av og til kan oppkalling bidra til å finne fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lenke til giftermålet i kirkeboka? 

 

Marthe Maria, 1816

Akershus fylke, Aurskog, Blaker i Aurskog, Ministerialbok nr. I 5 (1814-1829), Fødte og døpte 1816, Side 13
https://media.digitalarkivet.no/view/7593/14

 

Christen, 1819

Akershus fylke, Aurskog, Blaker i Aurskog, Ministerialbok nr. I 5 (1814-1829), Fødte og døpte 1819, Side 36
https://media.digitalarkivet.no/view/7593/37

 

Erich, f. 1822, døpt 1823

Akershus fylke, Aurskog, Blaker i Aurskog, Klokkerbok nr. I 1 (1814-1829), Fødte og døpte 1823, Side 104

https://media.digitalarkivet.no/view/7589/109

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I folketeljinga frå 1900 er det tre "Nygaard" i Aurskog. Dei ligg under gardane Haneborg (gnr. 5), Berger (16) og Kvevli (60).

 

Det kan styrkje jenta frå Kvevli Store sitt kandidatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dette helt på begynnelsen av 1800-tallet, men Nygård-ene er jo fremdeles de samme.

Jeg har kikket på folketellingene 1801 og 1865, men ingenting passer.

Jeg finner heller ikke noen navn ved barnas dåp, som kan passe inn.

Jeg leter og leter (hun kan jo like gjerne komme fra Høland), men finner ingen som passer der heller.

Hun kan dessuten være født på ett sted, for så at familien har flyttet til "Nygård" senere.

Nå er det ikke alle familier som nevnes som i bygdebøkene,

men for meg virker det som disse det gjelder her, har fått med seg temmelig mange mennesker.

Jeg tror likevel at Anne Kristensen kommer fra samme området (Aurskog) som sin mann.

Ellers bruker det som regel å stå i kirkeboken (altå Blaker/Høland osv.). 

Jeg heller derfor til at hun skal stå oppført i Aurskog og Blaker bygdebok nr. 1

 

Men - nå har heller ikke bygdebokforfatterne visst hvor hun kommer fra ... 🙂

 

Mvh Turid

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel et Nygård under Haneborg også?. Angående Ragnhild  Anders.dtr. Kan Ragnhild Anders.dtr. Brandstorp vært gift 2 ganger?

Syntes hun passer best, De på Tomta stammet fra folka på Søndre Røtnes, og foreldrene til Nils Jonsen (GM. Ragnhild Anders.dtr. )

 som var Ragnhild Nils.dtr. Nokken av FinnholtGM. Jon Olsen Søndre Røtnes, flyttet til Tangen av Stubberud, så det er tydelig at de følte tilhold til Udnes traktene.

                                                          Hilsen fra Kari Lillian. Undbekken. Årnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner jeg ikke hvilken Ragnhild du mener. Hvor finner jeg henne (hvilken bygdebok, side)

Jeg finner ingen Nils Jonsen som er g.m. Ragnhild Andersdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Nils Jonsen er nevnt Bygdebok 2 Nes Romerike, Tomta under Røtnes, side 345/46. Han var døpt 12 Mars 1786 på Tangen under Stubberud Bind 5, se side 200. Nils døde 1850 på Tomta. Han var sønn til Jon Olsen Døpt 4 mars 1753 Søndre Røtnes, død på Stubberud. GM. Ragnhild Nils.dtr. Døpt 26 Okt. 1755 på Nokken under Finnholt i Udnes Sogn. (Bind 5. Nes)  Far til Jon var

Ole Kristoffersen født 1721 Søndre Røtnes. Begr no 60 , i Mai 1769 GM Ingeborg Christophers.dtr. som jeg ikke har funnet noe om.

 Far til Ole var, Kristoffer Olsen. født 1684. Begr. 13 Juli 1749 Søndre Røtnes. GM 1715. Anne Påls.dtr. Kjus. i (Nes BB 4)

Foreldre til Anne var Pål Andersen Kjus (Ant. br. på Yn i Nesfra 1670 til 1677, da han tok over på Kjus. Fød Nokken av Finnholtt ca 1644(Hvor?) Begr. 29 mars1725. Kjus. GM. 24 Sept. 1670. Jøran Aslaks.dtr. Fjuk i Nes. født der ca.1642-- begr. 18 mars 1714.

Jørans foreldre var.  Aslak Børgersen født ca.1604 (Kansje på Østre Strøm i Udnes sogn. Nes.R. Ant. var han født noe senere?) Ble bruker av Fjuk og begr. der 24 April. 1692. GM. Eli Nils.dtr. fra Eie i Nes.R. født ca. 1614 - 16 jan. 1696. 82 år. Fjuk. Far til Aslak var Børger Børger (Aslaksen) Bruker av Østre Strøm i Udnes fra Senest 1610 til 1642.

Far til Ragnhild Nils.dtr. var Nils Kjellsen døpt 17 febr. 1720 på Nokken av Finnholt i Udnes. Nes.R. GM. 7Okt 1745 Berte Thors.dtr. døpt 16 Febr. 1724. Folvell, Udnes sogn. Nes.R.

 Jeg har unsøkt noe bedre ang. Ragnhild Anders.dtr. og jeg også tror vel nå hun troligst er datter til Anders Eriksen døpt 21 Jan. 1748 som i 1801 bodde i Bentstua av Nordre Folmo (BB lV side 193/194.)GM. 26 Nov. 1774. (Da på Skøyen.)Berte Anders.dtr. Berntstua. Døpt 21 Des, 1749. Far til Anders var Erik Jensen født 1692 Hovind i hovedsognet Nes. død 1757 Øvre Skøyen. GM.1.Guri 1712. Gunners.dtr. Øvre Skøyen.Nes.R.  GM.2 1721 Ingeleiv Gudbrands.dtr. Søndre Husmo 1692 - 1736

 GM.3 1739 Ragnhild Ols.dtr. Årnes gård. født 1712, hun var mor til Anders Eriksen. Ragnhild hadde fra før dattera Dorte født 1731, far Lars Embretsen Drognes, utenfor ekteskap.

                                                            Håper det kan være til noe hjelp!   Kari.L.U

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Kari.

Nå blir jeg bare enda mer forvirret.

Jeg leter altså ikke etter en kvinne ved navn Ragnhild, men etter:

Anne Kristensdatter Nygaard, 1779–26.10.1858 (79)

som ble gift med Johannes Olsen Rud, 30.4.1779–25.2.1864 (84)

på gården Nordstua/Rud nordre i Aurskog.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må det av en eller annen grunn blitt en sammenblanding her, jeg satt og leste om ei som etterlyste foreldrene til Ragnhild anders.dtr. som hun ikke visste om kom ifra Brandstorp eller Bentstuen under Folmo. Og jeg la da faktisk inn svar under der, Mye rart kan skje. Ber om undskyldning for dette. Kan det slettes så gjør det. Ellers så har jeg faktisk forfedrene Erik Gudmundsen  (Halvorsrud) Riser GM. Siri Sørens.dtr. Årnes i Øymark (Kalt Nes Vestre i bygdeboka) Begge deres barn er mine forfedre. Men du kommer fra Gudmund Eriksens 1 ekteskap og jeg fra 2 ekteskap. Men Anne Kristens.dtr. Nygård har jeg ikke funnet. Skal ha henne i minnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.