Gå til innhold
Arkivverket

Eiendomsoverdragelse av Kjepperud, Enebakk


Finn Roaas
 Del

Recommended Posts

I bygdebok III for Enebakk påstår forfatteren Birger Kirkeby at Nils Bertelsen overdrog pantet i gården Kjepperud i 1671 til Nils Hansen for 60 dlr. Nils Hansen ble bruker av gården. Mitt spørsmål er: Hvor har Kirkeby denne påstanden i fra? Hva er kilden? Hvor kan jeg finne belegg for påstanden? Side 648. Kirkeby nevner også futens skattelister. Er disse skattelistene tilgjengelig?

 

Med vennlig hilsen

Finn Roaas
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Finn Roaas skrev:

I bygdebok III for Enebakk påstår forfatteren Birger Kirkeby at Nils Bertelsen overdrog pantet i gården Kjepperud i 1671 til Nils Hansen for 60 dlr. Nils Hansen ble bruker av gården. Mitt spørsmål er: Hvor har Kirkeby denne påstanden i fra? Hva er kilden? Hvor kan jeg finne belegg for påstanden? Side 648. Kirkeby nevner også futens skattelister. Er disse skattelistene tilgjengelig?

 

Jeg gjetter at overdragelsen av pantet ble tinglyst, og at du derfor kan finne det dokumentert i tingbøkene for Nedre Romerike sorenskriveri.

 

Skattelister fra 1600-tallet finnes i futens (fogdens) regnskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.