Gå til innhold
Arkivverket

Aslaug Ovidia Jørgensen - f 16/10-1905 i Oslo - "Forsvinner" i Larvik 1920


Lars Hanssen
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Prøver å spore opp en halvsøster til min oldemor. I Rikshospitalets arkiver, så finner jeg at hun er født 16/10-1905, som uekte datter av Ole A. Lyseng og Beate Jørgensen (tipp-oldemor).

Rikshospitalet, født og døpt

 

Fra folketellingene i 1910, så tror jeg at jeg har funnet henne oppført som "fosterbarn" i en familie i Oslo. Navnet på foreldrene i den familien får jeg ikke til å stemme med "nær familie" til hennes mor, men det kan kanskje være familie av hennes far, som jeg ikke har kartlagt noe særlig..

Folketelling 1910, Oslo

 

Fra egen familie, så har jeg fått informasjon om hun bodde i Vestfold hos tante/onkel e.l. siden Beate sin nye ektemann ikke ønsket henne der (hvor vanlig var dette før?). Jeg har saumfart kirkebøker i Vestfold, og fant henne konfirmert i Larvik. Der står hun oppført med navn på begge foreldrene, og en adresse midt i sentrum. Jeg antar at foreldrenes navn står der, og ikke de hun evnt bor hos i Larvik?

Konfirmerte i Larvik 1920

 

Etter dette forsvinner hun for meg. Jeg har prøvd å finne henne innflyttet til Larvik mellom 1910 og 1920, uten å lyktes. Jeg har lett etter viede fra 1920 og fremover i Larvik, inkludert i lysningsprotokoll, uten å finne henne igjen. Jeg har lett i utflyttede fra Larvik fra 1920 og utover, men der er det utrolig lite å finne, kun 3 sider for 20 år eller noe slikt...

 

Er det noen gode tips til hvor/hvordan jeg kan fange opp hva og hvor hun har blitt av? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, glemte nok å legge med det som relevant info.

 

Beate etablerer seg på Idd i Halden kommune med en svensk stenhugger. 

 

Jeg har også sjekket innflyttere til Idd og Enningdalen fra 1920 og utover, uten å finne Aslaug der heller. Hun er i "voksen" alder med på bilder sammen med sin halv-søster, Signe Martinen. Og familie jeg har snakket med trodde hun bodde der en stund også, men usikkert ved hvilken alder.

 

På bildene med SIgne kan hun kanskje være rundt 20 år, men det kan jo være at hun bare var på besøk på bildet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved konfirmasjonen i 1920 står hun som bosatt i Nansetgata 22. Eier av Nansetgata 22 mellom 1918 og 1934 ser ut til å ha vært en Fredrik Sørensen.

 

I Slekt og datas Gravminner i Norge finnes et par kandidater som kan sjekkes nærmere:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Kristian!

 

Begynte å følge Røykesn sporet først. Tror det var et dårlig valg, da det var svært begrenset hva som var scannet fra kirkebøkene der. Fant fødsel og dåp på hva som kan antas å være Aslaug sin ektemann, Erling Nilsen (Nielsen), Røyken 09/06-1904. Har sjekket de tilgjengelige fødslene i samme kirkebok fra 1927 og tilbake til 1920, uten å finne noe barn av Erling og Aslaug i disse. 

 

Får prøve å følge sporet i Sauherad imorgen, og se om det kan gi noen avklaringer ihvertfall.

 

Jeg har prøvd meg på søk i gravminner, men uansett hva jeg søker på, så får jeg ikke opp treffene dine over... Linken fungerer, og viser meg klart og tydelig resultat, men når jeg skal søke selv med kombinasjon av navn og/eller fødselsdato, så er det ingen aktuelle treff... Er treffene dine ovenfor bak medlemsinnloggingen der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lars-E skrev:

Jeg har prøvd meg på søk i gravminner, men uansett hva jeg søker på, så får jeg ikke opp treffene dine over... Linken fungerer, og viser meg klart og tydelig resultat, men når jeg skal søke selv med kombinasjon av navn og/eller fødselsdato, så er det ingen aktuelle treff... Er treffene dine ovenfor bak medlemsinnloggingen der?

 

Nei, jeg er ikke medlem. Jeg søkte slik:

  • Fornavn begynner med "Aslaug"
  • Født år = "1905"
  • Født dato = "1610"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lars-E skrev:

Begynte å følge Røykesn sporet først. Tror det var et dårlig valg, da det var svært begrenset hva som var scannet fra kirkebøkene der. Fant fødsel og dåp på hva som kan antas å være Aslaug sin ektemann, Erling Nilsen (Nielsen), Røyken 09/06-1904. Har sjekket de tilgjengelige fødslene i samme kirkebok fra 1927 og tilbake til 1920, uten å finne noe barn av Erling og Aslaug i disse. 

 

Jeg fant dødsannonsen i Aftenposten 5.4.1979 på nb.no, og av den går det fram at pikenavnet var Abrahamsen. Da er det nok ikke henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk! Lærer noe nytt hele tide, jeg lagrer linker som favoritter med en gang.. Da får en sjekke videre med annet imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
13 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Ang Aslaug Karlsen i innlegg 4;

 

Gravstenen til Aslaug Karlsen i Sauherad.

Ektemannen het Hagbart Adolf Karlsen.

https://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=5008935

 

Full klaff :-)

 

Her er lysningen i Norderhov i 1937. Født 16.10.1905 i Kristiania, far Ole Alfred Olsen: https://media.digitalarkivet.no/view/1212/98

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.5.2018 den 17.50, Lars-E skrev:

Hei,

 

Prøver å spore opp en halvsøster til min oldemor. I Rikshospitalets arkiver, så finner jeg at hun er født 16/10-1905, som uekte datter av Ole A. Lyseng og Beate Jørgensen (tipp-oldemor).

Rikshospitalet, født og døpt

 

Fra folketellingene i 1910, så tror jeg at jeg har funnet henne oppført som "fosterbarn" i en familie i Oslo. Navnet på foreldrene i den familien får jeg ikke til å stemme med "nær familie" til hennes mor, men det kan kanskje være familie av hennes far, som jeg ikke har kartlagt noe særlig..

Folketelling 1910, Oslo

 

Fra egen familie, så har jeg fått informasjon om hun bodde i Vestfold hos tante/onkel e.l. siden Beate sin nye ektemann ikke ønsket henne der (hvor vanlig var dette før?). Jeg har saumfart kirkebøker i Vestfold, og fant henne konfirmert i Larvik. Der står hun oppført med navn på begge foreldrene, og en adresse midt i sentrum. Jeg antar at foreldrenes navn står der, og ikke de hun evnt bor hos i Larvik?

Konfirmerte i Larvik 1920

 

Etter dette forsvinner hun for meg. Jeg har prøvd å finne henne innflyttet til Larvik mellom 1910 og 1920, uten å lyktes. Jeg har lett etter viede fra 1920 og fremover i Larvik, inkludert i lysningsprotokoll, uten å finne henne igjen. Jeg har lett i utflyttede fra Larvik fra 1920 og utover, men der er det utrolig lite å finne, kun 3 sider for 20 år eller noe slikt...

 

Er det noen gode tips til hvor/hvordan jeg kan fange opp hva og hvor hun har blitt av? 

 

 

Kanskje du kan endre visningsnavnet "Lars-E" til ditt fulle navn,slik forumreglene krever? 🙂

 

Endre visningsnavn:

 https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hagbart Adolf Karlsen f. 15.3.1901 ble ansatt ved jernbanen 14.6.1920, arbeidet som sporskifter og ble stasjonsmester 6.10.1955. Du kan følge ham i Jernbanekalenderen, 1912-1943/44 https://brage.bibsys.no/xmlui/handle/11250/154661 og Tjenestemenn ved statsbanenehttps://brage.bibsys.no/xmlui/handle/11250/154746

 

Legg gjerne inn en forespørsel om ham her:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.