Gå til innhold
Arkivverket

Klara Bang Skjerstad Salten


Katherine
 Del

Recommended Posts

 Jag söker upplysningar om en av min mammas vänner vid namn Klara Bang. Hon kom till Skjerstad, Salten och konfirmerades där. Troligen adopterades hon av paret Bang eller så var hon en släkting som bodde där tillfälligt. Tiden vi talar om är 1925 och fram till 1945. Eventuellt arbetade hon i familj i Bodö i början på 1930-talet. 

 

Katherine Fredriksson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Katherine skrev:

 Jag söker upplysningar om en av min mammas vänner vid namn Klara Bang. Hon kom till Skjerstad, Salten och konfirmerades där.

 

Hvordan vet du dette? Hva og hvor er kilden?

 

8 timer siden, Katherine skrev:

Troligen adopterades hon av paret Bang eller så var hon en släkting som bodde där tillfälligt.

 

Adoptert eller bodde der tilfeldig? Igjen, hvor kommer informasjonen fra? Kilder?

 

8 timer siden, Katherine skrev:

Tiden vi talar om är 1925 och fram till 1945

 

Hva er bakgrunnen for disse årene spesifikt? Hvordan kjente din mor henne?

 

8 timer siden, Katherine skrev:

Eventuellt arbetade hon i familj i Bodö i början på 1930-talet. 

 

Eventuelt ift. hva? Konfrmasjon, adopsjon, bodde hos?

 

Forsøker bare å klarlegge - for her var det mange ukjente faktorer......

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Gjorde en rask gjennomgang av KB Skjerstad, konfirmerte 1916-1932 (jeg kan ha oversett henne) - men ingen funn....

 

Dersom hun var adoptert og hun tok etternavnet Bang (senere), så er det mulig at hun står innført med navnet til sin biologiske far eller mor ved konfirmasjonen.....

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når foreldre forteller - herunder Fortellinger fra daglilivet på Skjerstad, fra side 99 - skrevet og fortalt av Gudrun Johanna Marie Solem, f. Fjeld, f. 1910

 

På side 103 i boken finnes et bilde; På fiskeberget hos Madsen i 1929 - på bildet er ei Klara Bang - https://www.nb.no/nbsok/nb/0ebd10e7a120100aad734daed7a987d9?index=2#105

1929_Klara Bang.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack alla som svarat på min oklara fråga om Klara Bang. Jag har gått igenom alla konfirmationer i Skjerstad och inte hittat henne med det efternamnet. Min mamma Anna Stöbseth  konfirmerade sig 1929 och hon bodde på Skjerstad tills i början av 30-talet. 

Jag har sett bilden från Geirings trevliga bok om sin släkt. Problemet är att det är svårt att exakt hitta rätt person bland de namngivna, för att kunna jämföra med en bild jag har som troligen föreställer Klara Bang. Jag bifogar den och hoppas att någon känner igen flickorna. På bilden från fiskearbetet finns för övrigt min mamma Anna med längst fram, bredvid två yngre pojkar. Hon ser inte glad ut, men hon gillade aldrig att bli fotograferad. 😄

 

Katherine Fredriksson

Skanning_20180505.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Grethe Flood skrev:

 

Her står det at Johanna (Janna) Bang døde i 1939 og at Jakob Bang døde 31.08.1956. Da finnes vel dødsannonsene her, men de kan ikke  leses digitalt på Nasjonalbibliotekets nettsider:

 

Dødsfall 1956.jpg

Dødsfall 1939.jpg

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för alla svar och tips om var jag kan söka upplysningar. Tyvärr kan jag inte söka i  Nationalbibliotekets samlingar, för då måste man ha en norsk IP-adress... Jag skulle väldigt gärna vilja kunna läsa historiska norska tidningar, men har inte lyckats komma in på något arkiv. Hur gör man? 

I Jakob och Janna Bangs dödsannonser står att de var "plejeforeldre". I 1910 års folkräkning står ett plejebarn vid namn Dulin Jensen, född 1896 upptagen i familjen Bang, men det kunde tagit flera, till exempel Klara. 

 

Katherine Fredriksson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.