Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av dødsfall Kongsberg 1777


Sissel Johnsen
 Del

Recommended Posts

Siden du ba om alt:

 

dict. d. (dvs. 15. februar) Arne Reyerss. Ringnæs gift Mand, Pens; gl. 68 Aar. Med ham i Kiste Enken Olov v. Oloug Hansd. Waaler afg. Michel Jørgenss. Rue hendes D. Anna Michelsd. gl. 22 Uger. NB Ovenmelte Moder med 3de Børn hidkom for een 14 Dage siden fra Hof Sogn udi Soløer havende attest fra Hr. Lemmich. Past. ibid.

 

Det var ikke ualminnelig at mindre barn ble begravet sammen med en voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Else B. Rustad skrev:

Siden du ba om alt:

 

dict. d. (dvs. 15. februar) Arne Reyerss. Ringnæs gift Mand, Pens; gl. 68 Aar. Med ham i Kiste Enken Olov v. Oloug Hansd. Waaler afg. Michel Jørgenss. Rue hendes D. Anna Michelsd. gl. 22 Uger. NB Ovenmelte Moder med 3de Børn hidkom for een 14 Dage siden fra Hof Sogn udi Soløer havende attest fra Hr. Lemmich. Past. ibid.

 

Det var ikke ualminnelig at mindre barn ble begravet sammen med en voksen.

Tusen takk. Da forstår jeg det slik at i samme kiste ligger Arne, Michel Jørgens. Rue og hans datter Anna. Og at Arne ikke behøver å ha noe tilhørighet til de to andre.  Jeg har funnet skiftet etter Arne. Jeg forsker egentlig på sønnen Reier Arnesen og han er nevnt i dette skiftet. Jeg har forstått at han er født i første ekteskap. Sier dette skiftet noe om hvem som var Arnes første kone og når hun ev døde? Du er jo så god på å tyde, så du kan kanskje hjelpe meg å finne noen ledetråder i dette Skiftet  https://media.digitalarkivet.no/sk20081201370282 

Hilsen Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er bare Arne og barnet Anna som ligger i kiste sammen. Barnet Anna er datter av Oloug Hansd.  som var gift med tidligere avdøde Michel Jørgensen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke i farten se at Arnes første kone er nevnt ved navn i skiftet du har lenket til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Else B. Rustad skrev:

Nei, det er bare Arne og barnet Anna som ligger i kiste sammen. Barnet Anna er datter av Oloug Hansd.  som var gift med tidligere avdøde Michel Jørgensen.

Takk. Ikke lett å forstå disse gamle skrivemåtene.

Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.