Gå til innhold
Arkivverket

Landnamabok, kapittel 3, 175, sannhetsgehalt?


Remi Pedersen
 Del

Recommended Posts

I første avsnitt av den islandske Landnamabok, kapittel 3, nr. 175 står dette:

Sitat

Thord hed en berømt mand; han var søn af Bjørn Byrdesmør, som var søn af Roald Ryg, der var søn af Asleik, som var søn af Bjørn Jernside, der var søn af Ragnar Lodbrog. Thord drog til Island og tog Høfdestrand i Skagafjord mellem Unedalså og Rolleifsdalså. [Han boede på gården Høfde]

Bla til nr. 175

 

Her bringes farsslekten til Høfde-Thord tilbake til den legendariske oppdiktede personen Ragnar Lodbrok, og siden jeg antar at Høfde-Thord faktisk var en reell person på Island, og siden jeg antar at Ragnar Lodbrok er et konglomerat av flere personer, både virkelige og oppdiktede, så må denne anerekken fra Thord Bjørnarsson til Ragnar Lodbrok være feil i et eller annet ledd. Jeg vil gjerne ha hjelp til å få identifisert hvilket ledd som mest trolig ikke er korrekt.

 

Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Remi skrev:

Jeg vil gjerne ha hjelp til å få identifisert hvilket ledd som mest trolig ikke er korrekt.

 

Er disse personene nevnt i andre skriftlige kilder? Hvis ikke, blir det umulig å vurdere det ene slektsleddet som mer eller mindre troverdig enn det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var akkurat det jeg håpte å få hjelp til å finne ut av, Kristian.

 

Ragnar, og sønnen Bjørn Jernside er jo nevnt i Ragnar Lodbroks saga. Her http://www.norsesaga.no/ragnar-lodbroks-saga.html rett før kap. 19 står dette om Bjørn Jernside og hans etterkommere: "Fra Bjørn jernside er det kommet mange menn. En stor ætt: Tord, som bodde på Hovde på Hovdestrand, og var en stor høvding."

 

I tillegg har vi Tåtten om Ragnarsønnene: https://no.wikipedia.org/wiki/Þáttr_af_Ragnars_sonum Jeg har bare funnet en engelsk oversettelse her: http://www.germanicmythology.com/FORNALDARSAGAS/ThattrRagnarsSonar.html

 

Begge disse kildene er skrevet rundt år 1300 og ergo så stoler jeg svært lite på dem. Men de hjelper meg ikke å finne ut hvor saga går over til historie om du forstår hva jeg mener.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.