Gå til innhold
Arkivverket

Er alle folketellinger digitale?


Leni Merethe Esp Kristiansen
 Del

Recommended Posts

I jakten på min oldefar Andreas Esp (far til Henry Esp) har jeg lett gjennom utallige kirkebøker, har søkt gjennom folketellinger osv.

Lurer på en ting siden jeg er nokså ny på dette området. Hva kan være årsaken til at enkelte personer ikke finnes i folketellingene?

Så vidt jeg vet er Andreas fra Trøndelag og mest sannsynlig fra Trondheim. Han er registrert at han har bodde i byaasen da sønnen Henry ble døpt i 1913. Han var Kisarbeider så jeg regner med at arbeidet veld Killingdal Gruver i Ilsvika. Kan passe siden han må på et tidspunkt ha truffe Kaja (mor til Henry) i alle fall våren 1912. Hun jobbet ved Ilen Ullspinderi i 1910 og bodde hos Høvik i Ny Aasvei. Henry ble født (uekte). 
Jeg har prøvde å jobbe meg gjennom ulike kirkebøker som ikke er søkbare, da jeg ikke finner noen Andreas Esp i hele Norge på søk i digitalarkivet.


Jeg har tatt høyde for at årstalletAndreas Esp ble født er 1889. Jeg vet ikke hvor jeg har dette årstallet fra. 

Endret av Leni Merethe Esp Kristiansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Leni Merethe Esp Kristiansen skrev:

Jeg har tatt høyde for at årstalletAndreas Esp ble født er 1889. Jeg vet ikke hvor jeg har dette årstallet fra. 

 

Du har det vel herfra

En god regel er alltid å legge ved informasjon fra tråder som omhandler den aktuelle personen 😉

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har rett, var der jeg hadde det fra. Har nok lagret informasjonen, men jobber litt med å finne en struktur jeg kjenner meg igjen i . (Bruker MyHeritage). Går mange måneder mellom hver gang jeg har tid å jobbe med dette, så jeg må få på plass noen gode rutiner. Men jeg ser at den kommentaren på fødselsår har avledet mitt egentlige spørsmål :-)

 

Hva kan være årsaken til at enkelte personer ikke finnes i folketellingene?

 

Endret av Leni Merethe Esp Kristiansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lese om FT her - https://www.digitalarkivet.no/content/censuses

 

FT 1900 - "F.eks. mangler ca. 70 huslister fra Bergen og ca. 50 fra Trondheim."

 

Forøvrig bør du ta høyde for at han ikke brukte etternavnet Esp ved FT. Han kan være født/bodd f. eks på en gård Esp (eller et underbruk).

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.