Gå til innhold
Arkivverket

Birgitte Hellesdatters forældre.


Rie Reinhardt Jensen
 Del

Recommended Posts

Hejsa,

 

Jeg er gået i stå hos mine mange gange tipoldeforældre Helle Frommesen og Ragnild Hansdatter.

Det eneste jeg ved, er de blev gift d. 1 maj i Olso og var forældre til Birgitte Hellesdatter, som senere blev gift med Toldbetjent / Overvisitør

Henrich Dinclow Mathiasen Bruun.

Kan i hjælpe mig med og finde mere info på Helle og Ragnild?

Henrich Bruun kom fra en meget fin familie, så Birgittes forældre kunne også være af det bedre borgerskab?

 

Venlig hilsen Rie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups! Det glemte jeg helt og skrive, det var i året 1664.

 

- Ja, det er min MyHeritage side, hvor jeg holder styr mit slægtstræ. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har en del data så har du også noen verifiserbare kilder som du kan oppgir.
Det gjelder også for de andre personene du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo eksisterte ikke som by i 1664.

 

Dermed var ingen som giftet seg i Oslo, som sådan, i 1664.

 

Samtidig. Det anbefales å holde seg borte fra Geni og MyHeritage, samt å oppgi nøyaktige litteratur og eller originalkilder for de opplysninger man allerede har.

 

Om man kun har ikke-kildebelagte opplysninger fra nevnte Geni eller MyHeritage, så har man i prinsippet ingenting.

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Are S. Gustavsen skrev:

Oslo eksisterte ikke som by i 1664.

 

Dermed var ingen som giftet seg i Oslo, som sådan, i 1664.

 

Det fantes vel en "Oslo Hospital kirke" sist på 1600-tallet...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se de giftet seg i Christiania i steden?

 

Mange gjorde det mens de bodde i Christiania. Kirkebøker er bevart fra 1648 og fremover.

 

Det er i det hele tatt usedvanlig mange muligheter til å finne nytt omkring slekt i Christiania og andre steder på 1600-tallet. Forutsetningen er imidlertid at man i grunn må yte en innsats selv, altså lese faktiske kilder og vudere litteratur.

 

Databaseforskning er som oftest gjettverksbingo.

 

Vi får håpe noen kommer med faktiske opplysninger, slik at spørsmålene kan bli besvart.

 

Mvh Are

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Are S. Gustavsen skrev:

Mange gjorde det mens de bodde i Christiania. Kirkebøker er bevart fra 1648 og fremover

Ifølge Digitalarkivet het den kirken Oslo Domkirke / Vår Frelsers i Oslo, så det er lett å gå feil der...

 

Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers i Oslo, Ministerialbok nr. 1 (1648-1704), Viede 1681-1684, Side 146-147

https://media.digitalarkivet.no/kb20060217020294

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner de ikke hverken lyst for eller viet i 1664, men det kan jo være øynene mine det er noe galt med...

Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers i Oslo, Ministerialbok nr. 1 (1648-1704), Lysninger 1664-1665, Viede 1664, Side 116-117
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060217020270

 

 

Endret av Åsbjørg Susort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.