Gå til innhold
Arkivverket

Nils Henrichsen Ravelsnes, Skjærvøy, Troms f. 1752, hva skjedde videre i hans liv?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

En Nils Henrichsen ble døpt 06.07.1752 på gården Ravelsnes i Skjervøy, Troms. Hans foreldre var Henrich Nilsen og Inger Andersdtr.

Det er skifte etter Henrich Nilsen 06.07.1756. Nils var da 4 år.

Jeg skulle gjerne hatt opplysninger om hva som skjedde med Nils og hvor han ble av.

Grunnen til min interesse for Nils er at det dukker opp en Nils Henrichsen på Trastad i Kvæfjord, som åpenbart må være innflytter. Han var født rundt 1752 og døde 1805 på Berg i Kvæfjord.

Denne Nils Henrichsen ble gift 30.12.1782 i Kvæfjord med Barbro Jonsdtr. Berg 1763-1847

Det kan godt være at dette er et skudd totalt i blinde, men jeg finner ingen andre passende kandidater i nærheten.

 

Så dersom noen kan fortelle meg mer om Nils Henrichsen på Ravelsnes og hans liv, hadde det vært fint.

 

Her er 1801 tellingen fra Berg i Kvæfjord.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18011911&gardpostnr=9&personpostnr=284&merk=284#ovre

 

 

Skiftet  etter Henrich Nilsen Ravelsnes

https://media.digitalarkivet.no/sk20081205650521

URN:NBN:no-a1450-sk20081205650521.jpg

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har kjennskap til Nils Henrichsen på Ravelsnes i Skjervøy og hans videre skjebne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mye å hente fra Ravelsnes i ekstraskatten 1762:

 

Troms fylke, Senja og Troms, Ekstraskatt nr. 4845 (1762-1765), Dokumentside, Side 125
https://media.digitalarkivet.no/view/48943/125

 

Kirkebøkene for Skjervøy starter vel i 1781, og vi vet vel heller ikke om enken Inger Andersdatter giftet seg på nytt, om hun klarte å forsørge seg og barna eller om barna kan blitt plassert rundt. Brødrene til lille Nils, Henrik og Anders, var henholdsvis 15 og 8 år gamle og storesøster Karen var 11 år gammel, da faren døde 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen Grete.

Nei, det er ikke alltid løsningene kommer rekende på ei fjøl 🙂 . Manglende kilder er en ting. Og i dette tilfellet er det jo bare et skudd i blinde for min del. Det eneste jeg tror jeg kan si med stor grad av sikkerhet, er at "min" Nils Henrichsen ikke var født i Kvæfjord. Da må man jo se etter andre alternativer i nærheten.

 

Jeg ser jo på gården Rankenes som kommer før Ravelsnes på listen at Inger Andersdtr. trolig har giftet seg på nytt med med Ole Joensen. Barna Henrik, Anders og Karen Henrichsen er nevnt, men ikke Nils. Om han da var i tjeneste et sted (10 år gammel?) eller om han var død er ikke godt å si, men han er ikke nevnt sammen med søskene sine.

 

Trolig er det enken Inger Andersdtr. som gifer seg på nytt 27.12.1760 med Ole J. (ref FamilySearch). Finner også vielsen i kirkeboka, men ser ikke at hun er nevnt som enke.

https://media.digitalarkivet.no/kb20070607650183

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.5.2018 den 10.06, Rune Thorstensen skrev:

Barna Henrik, Anders og Karen Henrichsen er nevnt, men ikke Nils. Om han da var i tjeneste et sted (10 år gammel?) eller om han var død er ikke godt å si, men han er ikke nevnt sammen med søskene sine.

 

Nils var 10 år i 1762. I ekstraskatten vil man kunne finne skattelister med navn på alle over 12 år samt lister over dødsfall og flytting. Dette kan være én forklaring på hvorfor Nils ikke e er nevnt i ekstraskatten. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Grete. Da får jeg se om det er mulig å finne ut gjennom andre kilder hva som skjedde med ham og hvor han tok veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.5.2018 den 10.06, Rune Thorstensen skrev:

Trolig er det enken Inger Andersdtr. som gifer seg på nytt 27.12.1760 med Ole J. (ref FamilySearch). Finner også vielsen i kirkeboka, men ser ikke at hun er nevnt som enke.

 

Her er trolovelsen og da står vel Inger som enke:

Troms fylke, Skjervøy i Skjervøy, Tromsø, Ministerialbok nr. 1 (1748-1780), Trolovede 1757-1760, Side 74
https://media.digitalarkivet.no/view/9728/76

 

Trolovelse 1760.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, takk igjen. Da stemmer det med hva jeg leste ut av ekstraskatten.

Jeg har så langt ikke funnet noe skifte etter Inger. Hun skulle vel ha skiftet før hun giftet seg på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.5.2018 den 9.29, Grethe Flood skrev:

Kirkebøkene for Skjervøy starter vel i 1781,

 

Dette er helt feil fra min side. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er en Niels Hendrichsen 56 år gammel på gården Molforvig i Skjervøy i 1801 tellingen. Alderen her er jo noen år for mye, men han har barn som er døpt Hendrich og Inger. Det er jo en mulighet for at det er den samme som ble født 1752. Men hvordan får jeg bekreftet om det er samme Niels Henrichsen?

 

Jeg finner en Vielse i Skjervæy 26.06.1775 mellom Niels Henriksen Talvik og Marit Jonsdtr. Samme paret døper minst  4 barn i Talvik, Finnmark mellom 1779 0g 1775, før de åpenbart returnerer til Skjervøy hvor de døper datteren Marit i 1788. Kanskje denne nils Henrichsen var fra Finnmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.