Gå til innhold
Arkivverket

Når kan dette portrettet være tatt?


anne-britt sørensen nygaard
 Del

Recommended Posts

Portrett av kvinne fra Tromsø. Det er to alternativer: Charlotte Erlandsen født 1868 eller Charlotte Erlandsen f 1899.

Jeg heller mot førstnevnte., men etterslekt mener alternativ to.  Om det er alternativ to, f. 1899 - så skal personen være den samme som kvinnen til venstre i gruppebildet.

Noen som vil uttale seg?

charlotte erlandsen.jpg

laura erlandsen.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bilde av min oldefar (født 1864) og et av min oldemor (født 1867) minner veldig om portrettet her. Mine bilder er ovale og fotopapiret er en slags tykk papplate.

Jeg gjetter at mine oldeforeldre er ca 20 år på bildene sine.

 

Jeg har også flere bilder tatt på 1910 -tallet som minner om gruppebildet ditt. 

Av den grunn tror jeg det er Charlotte født i 1868 som er på portrettbildet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilde nr 1 er et konfirmasjonsbilde (jeg tipper det og årstall ca 1910-15). Da er det nr dame nr 2. Det stemmer også med alderen hennes på gruppebildet. Hvis man ser på badedrakta helt til høyre, vil jeg tippe ca 1940 + - . Da er den dama til venstre ca 40 år + - .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode vurderinger begge to. Jeg er ikke helt fornøyd med ansikts likheten mellom disse to bildene. Eier påstår at der er samme person, men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hensyn til bilde nr. 1 bør hår- og hattemote vurderes.

 

Kortklipt hår og små tettsittende hatter er vel heller noe vi kjenner fra 1920-tallet. På bilder fra tiden omkring første verdenskrig, er kvinner ofte fortsatt svært så tilknappet og med oppsatt (langt) hår.

 

Mitt forslag er dermed at bilde nr.1 er fra 1920-tallet.

 

Mvh Are

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del vil eg tru "badebildet" er endå nyare. Grunnen er skorne i bakgrunnen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2018 den 21.42, anne-britt sørensen nygaard skrev:

Takk for gode vurderinger begge to. Jeg er ikke helt fornøyd med ansikts likheten mellom disse to bildene. Eier påstår at der er samme person, men men.

Nesten umulig å si om det er samme person med 100 % sikkerhet. Man forandrer seg mye fra 15 til 40-45 år. Dama på gruppebildet er maks 45 år. Klærne kan strekke seg fra 1940 - 1960. På portrettet ser man ung uskyld, men på gruppebildet ser man dama i halvportrett og litt oppover. Man ser ikke hårfestet på det øverste. Nesa vokser jo litt hele livet. Er faktisk nesa jeg lurer på. Synes den peker litt oppover på gruppebildet, men ikke på portrettet. Så smiler hun på gruppebildet men ikke det andre. Jeg er også litt i tvil om det er samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder 🙂

 

Gruppebildet er nok nyere, ja. Også med tanke på plagget til ungjenta til høyre. Nummer 2 fra høyre; er det en sigarett eller lignende hun har 

mellom fingrene? Aldeles uhørt, var det jo, i mange ti-år, at quindemænnesker røgte. Spesielt offentlig. 

 

Den unge, nydelige damen er barnlig små-lubben i ansiktet. Som voksen ble hun nok enda smalere i ansiktet, om hun da ikke ble overvektig.

 

Damen på gruppebildet, derimot; synes å ha et nokså bredt ansikt (skjønt hun vender jo litt på hodet på bildet) og virker ellers vanlig slank.
Hun har heller ikke den fyldige underleppa. (Ei heller noen tydelig amorbue på overleppa, men den dras jo ut når man smiler. I tillegg til at det

nederste bildet er tatt på noe avstand.)

 

Nesa til badedama er større. Og det er noe med avstanden mellom nesa og henholdsvis øyne og munn, som...

 

For min del ser jeg ingen likheter mellom dem. Og portrettet er nok helst av den eldste av Charlotte'ne. Mest passende tidsmessig, også,

ser det ut som. To ti-år er langt og lange sprang, hva gjaldt damemode paa den tid.

 

Endret av TangenTK
Redigering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.