Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av innføring av tvillingfødsel, Åmot, Hedmark 1861


TangenTK
 Del

Recommended Posts

Hei, du bør forandre visningsnavnet ditt slik at vi ser hvem vi hjelper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uægte

 

Pige Kari Ot-

tersdtr Diseth Ungk Her

mann Hansen do.

Do. - Do.

 

Moderen: Otter Knudsen

Diseth: Knud Ottersen do.

Gurine Hansdtr. do. Kari

Tollefsdtr. do.

 

Otter Knud-

sen Diseth

 

Begges 1ste Leijermaal

Opgivet av Otter Kn.

Diseth. Børnene døde

...? 16 og 20de Ju

li 1861.

 

(nr. 18 og 19 her: SAH, Åmot prestekontor, Ministerialbok nr. 6, 1842-1861, s. 279
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070126630291)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Werner Kvalem Vesterås skrev:

Hei, du bør forandre visningsnavnet ditt slik at vi ser hvem vi hjelper.

 

🙂 Heisann.

 

Både for- og etternavnet mitt framgår her.

 

(Og det hele er avklart, etter dialog.)

 

 

 

Endret av TangenTK
Redigering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TangenTK skrev:

Gjør oppmerksom på at etternavnet mitt er å finne i profilen, og at fornavnet mitt står under her. I tillegg til en web-adresse 🙂

Ja, vi ser det, men det er ikke tilstrekkelig. I ordensreglene for debattforaene står det tydelig "bruk fullt navn som visningsnavn" (ordet "visningsnavn" uthevet av meg) Det betyr at både for- og etternavn skal være med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Else B. Rustad skrev:

Ja, vi ser det, men det er ikke tilstrekkelig. I ordensreglene for debattforaene står det tydelig "bruk fullt navn som visningsnavn" (ordet "visningsnavn" uthevet av meg) Det betyr at både for- og etternavn skal være med.

 

Og NÅ, – Late Night Show – dette vil jeg angre på i morgen . . . Men apropos: TangenTK vet vi jo at heter Torunn til fornavn, takket være signaturen, – «K»-en kan vi gjette oss til. Ikke veldig viktig kanskje. Hun har i alle fall bidratt med 160 innlegg før det mangelfulle visningsnavnet ble påtalt. ( ‹Tur eg›, ikke sjekket.)

 

Og –  bare for å være aldeles tydelig og ha alt på det rene: Dette er for all del IKKE en kritikk av deg Else B. som fullstendig betimelig påpekte det ovenstående.

 

For nå må vi (jeg) liste oss (meg) så stilt på tå videre – det får stå sin prøve:  Vår trofaste Remi, med 429 innlegg – som er og har vært en regelmessig og ytterst verdifull bidragsyter gjennom flerfoldige år – har fortsatt et noe mangelfullt visningsnavn, men såvidt jeg kan se har dette aldri vært påtalt? Hvorfor?

 

Åherrejemeni, nå har jeg muligens påkalt meg Forumets samlete vrede, for det kan utmerket godt tenkes at her har det tidligere foregått diskusjoner om dette som har gått meg hus forbi . . .

 

Og Remi – hvis du leser dette – innlegget er så avgjort ikke ment som et personlig angrep men kun som en slags blåøyd undring; Hvorfor du fortsatt etter alle disse år kan ‹få lov› å hete kun Remi, når forumreglene er så klare som de er? Og vi alle er vennlige men bestemte mot ‹newbies with fancy nicknames›: «Fullt navn, takk.»?

 

Jeg stiller meg herved åpen for hugg . . .

 

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, TangenTK skrev:

Hei.

 

Håper at noen greier å tyde hva som er ført inn angående fødselen av Otter og Ingeborg (#52 og #52)

https://media.digitalarkivet.no/view/8898/43304/134

SAH, Åmot prestekontor, Ministerialbok nr. 6, 1842-1861, s. 438

 

Hva skyldes din interesse for denne dåpsinnførselen? 

 

Barnemoren, Kari Ottersdatter Deset (født 1835 på Søgården Deset i Åmot, død på plassen Broberg på Deset 1923), var søster av min tippoldefar Knut Ottersen Deset/Velten. 

Kari er utførlig omtalt i denne tråden Andreas Olsen dpt.11.11.1864 Tokstadeie Ottestad.


Barnefaren, Herman Hansen Deset (født 1833 på en plass under Skillingstad i Løten, død 1909 på Gjetvoldstu Deset i Åmot), var husmannssønnen fra Løten som ble gårdbruker på Deset og som fikk fem utenomekteskapelige barn i løpet av en periode på 45 år (- i tillegg til tre ektefødte barn).  Jeg har omtalt ham utførlig i dette innlegget i tråden om Thea Amalie Ulset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even: Det er slett ikke sikkert at du vil komme til å angre 😉 Du har et poeng (flere, vil nå jeg hevde). 
Freskt fôr! Noe å tygge på... Og hermed omdøpt til The Great Late Night Show 🙂 Stor TAKK til deg.


"... slik at vi ser hvem vi hjelper", står det i #2.
Velger noen å hjelpe undertegnede, så vet de i hvert fall hvem de hjelper. Ut fra navn, om ikke annet

(og skulle det være noe mer, så er det bare å sende en PM 😉 ).

Er forutsetningen for å hjelpe at man kjenner vedkommende personlig, så er vel slektshistorielag,

fysiske møter m.v. å foretrekke, framfor dette forum. (Som for øvrig anbefales på det varmeste 🙂 )

 

Ellers henviser jeg til #5.

Endret av TangenTK
Redigering :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.