Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å tyde en dåp i Lesja/Dovre, Oppland 1725.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Takk skal du ha.

Jeg ser det er en database over gravlagte i Lesja 1724-1819, og der finner jeg det skrevet både som Ruske,Rudske, og Ruschedalen.

Da får jeg se om jeg kan finne gården i bygdebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Richard Johan Natvig skrev:

Ruskedalen, er det blitt tyda som:

 

Om bokstaveringa er nøye, så les eg det som "Ruschedalen".

 

Nedst finn vi "Indled Erik Ruschedalens Marit"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha for hjelpen Ivar.

 

Det kan vel tolkes som at Erik var gift med en Marit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ruskedalen var ein plass under Tofte på Dovre. Den første familien nemnt i Bygdabok for Dovre bd. 2 (2004) side 398 er Johannes Toresson frå Nordgard Killi f. ca. 1650, d. 1738, gift, men namnet på kone er ukjent. Dei hadde 6 barn, nr. 3 var Erik, gm. Marit Olsdotter  ca. 1704, d. 1766, elles ukjent. Dei hadde sonen Engle, f. 1725 utan meir informasjon.

Endret av Arnfinn Kjelland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Arnfinn.

Det er jo ikke lett å få bekreftet, men jeg tror at sønnen Engle Eriksen 1725 - 1810 er identisk med ham jeg finner på Volden gift med Sigrid Olsdtr. Sætrom. Jeg har rett nok ikke funnet at de fikk noen datter som ble døpt Marit, jeg har kun tre sønner, Erik, Svend og Christopher.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er nok litt for sjeldan innom forumet nå, så eg oversåg at du hadde fleire innlegg om temaet. Men eg trur kanskje du har ei stadfesting på giftarmålet i det ekstraskattemanntalet 1763 for Lesja som finst, på denne sida, nr. 140, som husmann nr. 2 under Haugen (som vel er det som i Dovreboka har gnr. 64). Gunnar Kaas har familien på Vollen 75/19 side 237 i bind 4, men det har du vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Arnfinn. Ja, det burde vel være en grei bekreftelse på at Engle Eriksson var gift med Sigrid Olsdtr.

Du er nok forresten ikke den eneste som er sjeldnere innom Brukerforumet. Jeg er på langt nær så involvert som tidligere, men iblant børster jeg støv av gamle uløste familienøtter og ber om hjelp til å få tettet noen hull i slektsrekken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.