Gå til innhold
Arkivverket

Fattige slektninger i Bergen


Dag Solhjell
 Del

Recommended Posts

Jeg har transkribert vedlagte brev fra Daviken  Prestegaard til Bergen Fattigkommisjon 28. mai 1851, men det er fire-fem ord jeg ikke klarer å tolke. Jeg har vedlagt mitt transkripsjonsforsøk, og ber om hjelp til å fylle ut de manglende spørsmålstegn. Bakgrunnen er at min tippoldemor har forsøkt å overlate sin førstefødte sønn, noen få måneder gammel, til noen i Daviken. Jeg har et brev til i samme sak som jeg også ber om hjelp til fullstendig transkripsjon av. Det sendes inn om kort tid.

Vennlig hilsen

Dag Solhjell

Daviken 28.5.1851 transkripsjon.docx

Daviken prg. 28.5.1851 s. 1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forsøk, – jeg har stusset ved det samme som du, og er slett ikke overbevist om at mine forslag er fornuftige, men dog:

 

01   Ved herhos at erkjende Modtagelsen af den

02   ærede Fattigcommisions Skrivelse af 19de f: M:

03   tilligemed det Samme vedlagte (??), betræffende

04   Pigen Johanne Arnesd. Lunde, skulde jeg herved

05   have den ærede Commission anmodet om at forun-

06   de Davikens Fattigkommission den velvillige(?) As-

07   sistanse til at bemeldte Pige med Barn afsen-

08   des med den første nordover gaaende Dampbaad til

09   Volden(?) – Jeg har hidindtil forgjæves bestræbt

10   mig for at faae hende hertil(?) med Leilighed, da Ingen

11   herfra har vært at formaa til at modtage hende

12   fra Bergen, og at sende Skyds hærfra efter hende

13   bliver for kostbart for Davikens fattige Fattig-

14   casse. – De forvoldte Udgifter skulle, saasnart Reg-

15   ning over Beløbet ihændekommer mig, ufortøvet

16   blive oversendte.

17   Daviken Præstegaard

 

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

linje 09: Moløen - ....  

(altså Måløy - det stemmer betre med geografien også)

 

Aha! Det gir så avgjort bedre mening. Takk Ivar 🙂

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for god hjelp til Even, supplert med Måløy av Iver. Situasjonen forut for dette brevet er, så vidt jeg har skjønt nå, at Bergens Fattigkommisjon i brev av 9. april har bedt Daviken fattigkommisjon om å ta i mot Johanne Arnesdatter og hennes (uegte) barn (Ole Johan, f. 2.11.1850), i den formening at hun hadde hjemstavnsrett der og dermed også krav på fattigunderstøttelse. Hun er født i Stryn, men bodde i Daviken i 4 1/2 år fra 1844. 

 

Ut fra dette brevet ser det ut som Daviken fattigkommisjon aksepterer det, og ber om at Bergen fattigkommisjon besørger henne sendt med dampskipsruten til Måløy. Daviken vil refundere reisekostnadene. I et brev av 5. juni ber fattigkommisjonen i Bergen Bergen politkammer om å besørge henne "hjemsendt", dvs. til Daviken.

Bergen politikammer meddeler 17. juni fattigkommisjonen i Bergen at det ikke har klart det - et brev jeg også har lagt ut på forumet for å få hjelp til korrekt transkripsjon av. 

 

Med vennlig hilsen

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har altså måttet endre min tidligere oppfatning om at Johanne Arnesdatter selv hadde forsøkt å sette bort sitt barn til noen i Daviken. 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad #5 og 6 – det virker som en korrekt tolkning. Har forøvrig prøvd meg på tyding av Bergenspolitiets respons - på brukerforumet.

 

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.