Gå til innhold
Arkivverket

Fattige slektninger i Bergen


Dag Solhjell
 Del

Recommended Posts

Jeg ber om at de manglende ord i min transkripsjon av brevet fra Bergen Politikammer til Bergens Fattigkommisjon 17.de juni 1951 blir fylt ut. Jeg vedlegger min transkripsjon med manglende ord markert med ?. Det scannede brevet er delt i to for å bli mindre enn 1 mgb. Det er fortsettelsen av den saken jeg har sendt inn før, om min tippoldemor som forsøker å sette bort sin førstefødte sønn. 

 

Med takk og vennlig hilse

Dag Solhjell

Transkripsjon politiet 17.juni 1851.docx

Bergen politi til 17. juni 1851 2.jpg

Bergen politi til 17. juni 1851.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Dag, gode venn, ser du har lagt innlegget inn på 'Tyding av skannede bilder' og håper det er noen som kan hjelpe. Jeg er medlem her, men jeg er ikke god på håndskriftolking, men det finnes noen som er veldig gode på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget er fortsatt ‹i aktiv bero› her, så jeg prøver:

 

01   Da jeg modtog ovenstaaende Reqvisition var Dampskibet samme

02   dag afgaaet, og da jeg igaar lod angjældende tilsige at holde sig færdig

03   til Afreisen med det den 19de d. M. afgaaende Dampskib, indfandt

04   hun sig og anmeldte, at hendes Barn var udsat paa Landet 5 Mii-

05   le fra Bergen paa Gaarden (??), hvorfor det ikke kunde hid-

06   skaffes saa betimeligt at Transporten kan foregaae med

07   førstafgaaende Dampskib. Ved herved at meddele den ærede

08   Fattigcommission Underretning, henstilles til samme at

09   besørge Barnet bragt til Byen, dersom det fremdeles er deres

10   hensigt uden yderligere Correspondanse med hjemstanvscom-

11   munen at lade det hjemsende.

12   Bergens Politikammer 17de juni 1851

13   [sign]

 

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen, Even. Situasjonen er altså, så vidt jeg kan skjønne, at politiet har forsøkt å sende Johanne Arnesdatter (min tippoldemor) til Daviken, med dampbåt via Måløy. Men hun forteller at barnet er utsatt på "Landet" fem mil fra Bergen på gården ?? . Politiet ber fattigkommisjon besørge barnet bragt til Bergen, dersom kommisjonen fortsatt vil sende barnet (og moren, antakelig) til Daviken, som anses som barnets hjemstedskommune. Hvilken gård kan det være snakk om? 

Vennlig hilsen

Dag

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være "Bale", ref. B i Bergen...?

Finn Bale i Ulvik og Balestrand i 1865-tellinga, men "5 Miile fra Bergen" blir vel då å strekke det litt for kort - dei har iallefall ikke "strukket det langt" 🙄

Endret av Åsbjørg Susort
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Miil på den tiden var ca 11 km. Her må jeg føye til noen opplysninger om Johanne Arnesdatters og sønnen Ole Johans senere liv. Barnets far het Ingebrigt Olsen Drøgsvold fra Voss. Han var vervet soldat i Bergen i tiden 1846-1851. Da mistet han stillingen, i mai. Samtidig ble han pålagt underholdsbidrag for barnet. De to fikk ytterligere tre "uegte" barn (Johanne i 1853, Anne Gurine i 1855 (min oldemor) og Ingebrigt i 1857), før de ble gift i 1859, like før moren skulle sone 8 måneders tvangsarbeid for tyveri for annen gang (første gang i 1851). Ingebrigt var skomaker. Paret hadde ikke noe fast bosted frem til 1860, men flyttet omkring i Bergensområdet (Haus, Arna, Hop, Birkeland, Årstad) dels for å unngå å bli tatt for concubinat, dels for at han skulle få arbeid. Han ble fattiglem i 1860, med fast understøttelse fra Bergens fattigkasse. Flere av barna ble satt bort til fosterforeldre, bare et tilfelle er godt dokumentert. Jeg har fått god hjelp av Bergen byarkiv, og har fått ca 20 scannede dokumenter fra arkivet etter Bergens fattigkommisjon, men det er ikke mer å hente der. 

 

Denne lange forklaringen for å antyde at det stedet barnet var på landet i mai/juni 1851, ikke kan ha vært så langt fra Bergen. Det er ikke kjent for meg at noen av dem hadde slektninger i nærheten av Bergen, eller i Bergen overhodet. Ved å finne stedet Ole Johan var, kan jeg kanskje finne ut noe mer om hvor barna ble satt bort til fosterforeldre.

 

 Håper noen klarer å tolke stedsnavnet, det er det eneste jeg mangler nå i denne teksten.

 

Vennlig hilsen

Dag Solhjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Namnet kjem i kanten av biletet, så du må sjekke om det ikkje er noko utanfor biletkanten som kan hjelpe (tødlar, ø-markering, ....)

 

Bø i Os (ikkje så langt frå Osøyri) ville stemme nokolunde med 5 mil langs vegen frå Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det stå Haus? - et sted mine stakkars tippoldeforeldre flere ganger senere er knyttet til. Et av barna, Johanne, er født der i 1853, og hjemmedøpt av Johannes Andersen Stanghelle på Haus gård på Osterøy. Dåpen ble senere bekreftet i Birkeland kirke i Fana. 

Vennlig hilsen

Dag Solhjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

midt på linje 5?  nei.

 

Men det er kanskje betre at du skannar den femte linja på nytt , enn at vi freistar å gjette kva som er (eller ikkje er) over kanten.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Dag Solhjell skrev:

Det er skannet av Bergen byarkiv, jeg skal be om nytt opptak.

 

Det kan vel hende at arkivpersonalet også kan lese akkurat dette namnet for deg frå originalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei... eg tenkjer på det gardsnamnet som framleis er litt uvisst. Midt på den femte linja (eller midt på den første linja av det andre utsnittet).

Det ser mest ut som "Bøe" (altså Bø) - men noko av namnet kjem ovanfor bilet-kanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hele denne siden av teksten, Ivar. Jeg måtte skjære bort noe av den scannede siden, for den var for stor som vedlegg. Jeg var litt for gjerrig, og derfor syntes ikke den øverste delen av det ukjente gårdsnavnet. Jeg har for øvrig en annen tekst der flere gårdsnavn blir nevnt, men også der er disse navnene svært vanskelige å tyde. Det kommer jeg tilbake til. Kan det stå Haus? Det var en gård de hadde tilknytning til flere ganger. Den ligger på Osterøya, rett overfor Indre Arna. Om det regnes sjøveien, som vel var naturlig den gangen, uten veier, kan kanskje 5 Miil, tilsvarende 5,5 mil i dag, passe? 

Håper du du kommer litt videre nå. Kom gjerne med flere forslag. 

Takk fra

Dag

Brevveksling 1851 s. 2 og 3 revidert.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kommentar til informasjonen om at barnet er på en gård langt unna Bergen. Moren, Johanne Arnesdatter ønsker trolig ikke å ble sendt til Daviken. Hun vil være hos barnefaren, Ingebrigt Olsen Drøgsvold. Det kan hende at barnet ikke er på denne gården, om den da finnes. Det kan også være at moren har alliert seg med noen, kanskje på denne gården, for å utsette en tvangspålagt flytting til Daviken, der hun, så vidt jeg har kunnskaper om, ikke har noen familie. Hun er meget bundet til Ingebrigt, som hun altså får ytterligere tre uegte barn med, før de blir gift i 1859. Derfor behøver ikke gårdsnavnet være av betydning for den livshistorien jeg holder på å skrive om henne. 

Dette er tanker fra

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Dag Solhjell skrev:

Her er hele denne siden av teksten, Ivar. Jeg måtte skjære bort noe av den scannede siden, for den var for stor som vedlegg. Jeg var litt for gjerrig, og derfor syntes ikke den øverste delen av det ukjente gårdsnavnet. Jeg har for øvrig en annen tekst der flere gårdsnavn blir nevnt, men også der er disse navnene svært vanskelige å tyde. Det kommer jeg tilbake til. Kan det stå Haus? Det var en gård de hadde tilknytning til flere ganger. Den ligger på Osterøya, rett overfor Indre Arna. Om det regnes sjøveien, som vel var naturlig den gangen, uten veier, kan kanskje 5 Miil, tilsvarende 5,5 mil i dag, passe? 

Håper du du kommer litt videre nå. Kom gjerne med flere forslag. 

 

 

Det er vel du som skal kome vidare......

 

Men no vart det klart at det står "Bøe" - altså Bø.  Du får ikkje andre eller betre forslag enn det.

Det var vegar i 1851 også - om enn ikkje så fine og mange som i dag.

Eg vil tru det er Bø i Os det er snakk om. Det kan stemme med 5 (land)mil langs vegen.

 

Sjøvegen rekna ein sjømil  (nær 4 nautiske mil eller 7,4 km)  https://nn.wikipedia.org/wiki/Sjømil

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tre Bø-gårder i Voss, i følge Norgeskart. Barnefaren, Ingebrigt Olsen Draugsvoll var fra Voss. Hans hjemplass var ved Vinje kirke, ca 20-25 km. fra den nærmeste av Bø-gårdene. Det er en mulighet for at barnet var plassert hos en slektning av Ingebrigt på Voss. I min leting etter Ingebrigts slektninger har jeg imidlertid ikke kommet over noen fra en Bø-gård. 

Men jeg skriver inn Bø i transkripsjonen, og takker alle for bistanden. 

Hvis dere er interessert i den større sammenhengen disse tekstene bør tolkes innenfor, kan jeg gjerne sende den til dere - det er ca. 7 sider tekst, og alle gjelder hva som skjedde med Johanne Arnesdatter, barnet Ole Johan og barnefaren Ingebrigt Olsen Drøgsvoll i 1851. Det er fortsatt noen få spørsmålstegn igjen.

 

Dag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.