Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å tolke et skifte i Hadsel (Nordland) - Skiftet etter klokker Antoni Paulsen (1738 - 1805)


Frank Marton Pedersen
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg er 7. generasjons etterkommer av klokker Antoni Paulsen (ca. 1738 - 1805). Antoni var født i Bergen rundt 1738, og kom til Vesterålen som kirkebygger. Det sies at han hadde en god sangstemme, og dermed ble han klokker, først på Sortland, og deretter i Hadsel. Dette står å lese i et brev fra Rolv Straume, bygdebokforfatter for Bø herred, til min mormor Paula Fjeldtvedt, datert 29. mars 1961.

 

Antoni Paulsen døde i august 1805, og skiftet etter han er gitt her:

 

https://media.digitalarkivet.no/view/65523/206?indexing=

 

Den innledende beskrivelsen av avdøde og arvingene forstår jeg relativt bra, det samme gjelder selve booppregningen. Jeg sliter imidlertid mer med å forstå selve oppgjøret som jeg tror står helt til høyre på side 205. Jeg blir ikke helt klok på  selve utfallet av oppgjøret. Hvem arver hva? Og hvilken rolle har kjøpmann R. Berle (?) i Bergen under punkt 7? Stod klokker Paulsen i gjeld til denne kjøpmannen?

 

Jeg blir veldig glad for all hjelp og tips!

 

Hilsen

 

Frank Marton Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buet er fallitt.  Ingen arvar noko som helst.

 

Opprekning av midlane endar i den siste spalta på fol. 205a

I tillegg kjem fisk og tran sendt til Bergen med ei jekt medan Antoni levde.

Så kjem ei opprekning av ulike fordringar til buet, i alt 17.

Kjøpmann R. Berle er ein av kreditorane, og den desidert største.

Det er også han som tek mot og kjøper fisk og tran som Antoni hadde sendt.

Buet vert selt på auksjon og tilsaman vert det 362 rd 2 ort 13 sk,

medan gjelda er monaleg større.

 

Så kjem opplisting av prioriterte fordringar - som vert dekte; deretter uprioriterte

fordringar, som vert delvis dekte.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hjertelig takk til deg, Ivar! Dette var god hjelp! Når jeg leser skiftet i lys av informasjonen fra deg faller brikkene bra på plass. Nå har jeg også lært mer om skifter, og det setter jeg stor pris på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.