Gå til innhold
Arkivverket

Kan noen hjelpe med oppslag i Dovrebøkene og gården Graaberg(et). Jeg har fått bekreftet at gården ligger i Dovre.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å finne ut hvor gården Graaberget i Oppland er beskrevet. Jeg finner flere personer død der i databasen over gravlagte i Lesja 1724-1819.

Men jeg finner ikke gården i bygdebøkene for Lesja, så da lurer jeg på om gården er nevnt i Dovre bøkene.

 

Jeg prøver å finne opplysninger om ekteparet Hans Erlandsen ca 1656-1741 og Ragnhild Olsdtr. ca 1660 - 1742. Og ikke minst er jeg interessert i opplysninger om vilke barn de hadde.

Jeg har prøvd å sjekke skiftekortene for området, men finner ikke Graaberget der, så jeg lurer jo på om det var et lite bruk under en annen gård.

 

Begravelsen til Hans Erlandsen 1741. http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=lesjabg&gardpostnr=656&merk=656#ovre

 

Begravelsen til Ragnhild 1742. http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=lesjabg&gardpostnr=735&merk=735#ovre

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Sven Hjortland skrev:

 

Da tolker jeg dette Sven som at Graaberget ligger i Dovre. De bygdebøkene er sperret på Nasjonalbiblioteket digitalt og jeg er derfor avhengig av at noen har Dovre bøkene for hånden og kan/vil sjekke hva som står om familien der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om at Graaberget og Graaberg er samme sted.

 

I telling 1900 finner jeg at Graaberg nordre,søndre og øvre er husmannsplasser under gnr 16.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00511

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk  til Ann-Mary og Sven.

Problemet mitt er å kunne knytte Hans Erlandsen 1735-1792 gift med Margrethe Iversdtr. i 1757 til Hans Erlandsen Graabreget 1656 - 1741 og Ragnhild Olsdtr. 1660-1742 gjennom deres sønn? Erland Hansen og om denne Erland Hansen ca. 1704-1765 død på Udgaard er identisk med sønn til Hans og Ragnhild.

At denne Erland Hansen skulle være gift med en Ågot, kan nok stemme, for begge brødrene Hans og Ole døper hver sin datter med det navnet.

 

Derfor hadde det vært svært interessant å høre hva som står om Hans og Ragnhild under Graaberget, og om det var deres sønn Erlend som slo seg ned på Li(e)shaugen

 

Jeg har endret tittelen på temaet. Svarene jeg har fått har bekreftet at gården ligger i Dovre. Men jeg trenger hjelp til å finne ut hva som står om familien der.

Endret av Rune Thorstensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du tok deg tid til å sjekke.

Det er i alle fall hevet over enhver tvil om at det var der de bodde da de døde. Men hvor lenge de evt. oppholdt seg der vet jeg ikke.

Bygdebøkene har nok ikke klart å fange opp dem som kanskje bare var der noen år. Det er ikke noe uvanlig. Mange bygdebøker har det problemet.

Det er som å spille Monopol. "Rykk tilbake til start."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, bygdebokforfatteren har hatt store problem her. Det er lagt inn mye 'fakta' som er supplert med spørsmålstegn: Hans...? Kanskje Anne...? 1750...? Sannsynligvis... Alt dette viser jo at forfatteren har lett (og lett...) og gitt opp, men gitt stafettpinner videre til oss som leter i dag 🙂

 

Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan være hold i at foreldrene til Ole f.1728  og Hans Erlandsen  f. 1735 begge på Lishougen har hatt en mor som het Aagoth. Begge døper nemlig en datter med dette navnet , og deres respektive hustruer hadde ikke mødre med det navnet.

Men problemet er altså for det første at vi ikke vet om den Erlend Hansen som døde 61 år gammel på Udgaard i 1765 var deres far, og vi vet heller ikke hvem han var gift med.

Men jeg er takknemlig for all hjelp jeg har fått. Jeg får prøve å lete litt mer i skiftekortene for området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Dette ekteparet dukker opp i fogderegnskapet for Gudbrandsdal i 1690 - sikt- og sakefall: "Hans Erlandssen Li, besofvet Ragnild Oelsdaater..." Jeg er også interessert i disse folka på Lie. Kilden til Ivar Streitlien som skrev bygdebok for Folldal er ikke kjent, men han skriver at Ole Hansson på Husom som fant kopperertsen i Gruvhovde der Folldalsgruva starta i 1740-åra var fra Lie. Han skal  ha vært farbror til Jørgen Jørgenson Gråberg på Lohn i Folldal. Jeg har disse mulige barna: Ole Husom, Jørgen Gråberg, Erland Lieshaugen og Hans Gråberg/Sveen og Anne Lie? 3 brødre har ei datter Ragnhild slik jeg har funnet det hittil, Ole fekk ei datter (Anne) som er oppatkalt etter første kona / 2. kones mor, og fekk ingen flere døtre. Vanskelig å finne skifter / kilder. I kyrkjebøkene er de til dels faddere for hverandres unger! Har navnebror Rune funnet noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.