Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Ingeborg Jonsdtr. Gravset/Lykkjom i Lesja, Oppland, ca 1715-1796 datter av?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å finne ut hvem som var foreldrene til Ingeborg Jonsdtr. i Lesja. Ved hennes død i 1796 på Lykken/Lykkjom i Lesja 1796 er alderen oppgitt til 81 år. 

Begravelsen 1796.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=lesjabg&gardpostnr=3350&merk=3350#ovre

 

Hun ble gift omlag 1733 med Torsten Jørgensen Gravset ca 1708-1796. Han ver sønn av Jørgen Jacobsen ca 1665-1729 og Margrethe ca 1678-1752.

 

Men problemet mitt er altså Ingeborg Jonsdtr. og hennes opphav.

Jeg ser det begraves en Jon Hansen på Lykken/Løkken i 1746, 71 år gammel, men vet ikke om dette kan være far til Ingeborg.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=lesjabg&gardpostnr=1103&merk=1103#ovre

 

Jeg ser at bygdeboken for Lesja mener at Torsten Jørgensen og Ingeborg Jonsdtr. var de første brukerne på Lykkjom rundt 1738, men det må vel være feil. I prestemanntallet 1664 finner jeg gården og der bor Joen Hansen 50 år og det som trolig er hans sønn Hans Jonsøn 20 år.

 

Sistnevnte kan være identisk med den Hans Jonsen som ble begravet der 02.07.1725, 90 år gammel ( i så fall 9 år feil på alder). Og han kan igjen være far til Jon Hansen som døde samme sted i 1746, 71 år gammel.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=Bd05MT60&gardpostnr=1024&merk=1024#ovre

 

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Hun ble gift omlag 1733 med Torsten Jørgensen Gravset ca 1708-1796.

 

Hedmark, Oppland fylke, Nord-Gudbrandsdal, Gudbrandsdal, Mellom-Gudbrandsdal, Skiftekort (1658-1900), Skifteprotokollside, Side 8783
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-sk11216091908783.jpg 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Grethe for skiftet etter Torsten Jørgensen og Imbjørg (Ingeborg) som ble foretatt i levende live. Arvingene stemmer med de opplysningene jeg hadde med hensyn til alder. Derimot manglet jeg de to siste  Margeth og Margretha.

 

Men problemet mitt er altså opphavet til Imbjørg og om hun på noe vis kan knyttes til  rekken av John og Hans på Lykken siden 1660 tallet. Og som dessverre bygdeboken ikke har klart å fange opp.

Spørsmålet blir da om det finnes skiftekort etter Jon Hansen død på Lykken 1746 eller Hans Jonsen som døde samme sted i 1725.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanks Carl-Henry for the links provided regarding the engagement and the baptism.

 

I am sorry to say, but have problems reading the names, but  from the baptism I think Jørgen Gravset is the brother of Torsten. Jørgen Jørgensen 1711-1751.

But perhaps somebody can help us with the other names.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Here is baptism of third child Margrethe in 1738 (born 4 June): https://media.digitalarkivet.no/view/9236/105 (left hand side, second "Bapt." from top). I have difficulty with the handwriting too, but Tosten is no longer "Tosten Gravset", but rather "Tosten . . . lykken" (I think this is why bygdebok says they moved to Lykkjom around 1738). Godparents include Hans Gravset (who was also at the engagement), Elling . . . , Niclas Gravset, Jomfru Berthe Marie Ziegler, and someone else whose name I can't make out. No Lykken or Jon Hansen (who was still alive then), unfortunately.

 

Incidentally, given that both the first and the second daughter were named Margrethe (per probate), I think we can conclude that Ingeborg's mother was also named Margrethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

You may want to double-check me on this work. In the parish book 1713-1733, the "Annen Liste" (see Innhold at https://media.digitalarkivet.no/kb/contents/9046) provides a list of all girls born in Vang prestegjeld for each year from 1713 to 1720. I scanned that list and found a number of Ingebors, but none with a Jon as a father. I do not know the geography of this particular area; was Lykken in Vang prestegjeld at this time?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanks again for your help Carl-Henry.

 

I had an accident with my glasses and they got broken, so I have ordered new glasses, but it will take another week before I get them. Meanwhile I sure have problems reading specially this old handwriting.

In posting nr.7 I think both Hans and Niclas is Torstens brothers. Unfortunately they did only use farmnames, so we do not know if any of the witnesses is related to Ingeborg/Imbjørg Jonsdtr.

This is not my homearea, so I am not sure. But it seems Lykken was a part of Lesja/Lessøe parish in Lesjaskogen in 1664 and 1865. Can't find the farm in 1801.

 

As for the name Margareth, that also was the name of Torstens mother. So Torsten and Ingeborg had three girls named Margareth/Margreth. First one 1735-1737, the next 1737-1791 and the third 1738-1806. This could  mean they was named both after Torsten and Ingeborgs mothers.

 

Bygdeboka for Lesja says that a widow named Margareth was one of the first persons at Lykken in 1734/35 ,when she appears in the church to receive a blessing. This could be the mother of Ingeborg, as Torstens mother, also named Margareth was not a widow at this time, she died in 1752 at the age of 74 years.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 14.5.2018 den 12.34, Rune Thorstensen skrev:

Jeg ser at bygdeboken for Lesja mener at Torsten Jørgensen og Ingeborg Jonsdtr. var de første brukerne på Lykkjom rundt 1738, men det må vel være feil. I prestemanntallet 1664 finner jeg gården og der bor Joen Hansen 50 år og det som trolig er hans sønn Hans Jonsøn 20 år.

 

Det er nok ikkje Lykkjom på Lesjaskogen som du har funne i prestemanntalet, men Lykkja på Dovre, nabogard til Tofte (nedst på denne sida). I Dovre bd. 3 side 29 finn du Jon med familie, og Gunnar Kaas har "41/1 Bergseng eller Lykkja" som namn på bruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Arnfinn. Slik går det når man befinner seg på ukjent grunn. Da er det alltid hyggelig at noen kan føre en tilbake på rett spor geografisk. Jeg har dessverre ikke tilgang til Dovrebøkene, og på Nasjonalbiblioteket kan man kun lese de på lesesalen. Dersom du har anledning kunne det vært interessant å få vite hva som står om Jon og familien i bygdeboka. 🙂

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.