Gå til innhold
Arkivverket

Stølseggen - reisande-slekt i Amerika som meiner dei er indianarar!?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Fra et slektstre på MH

 

Fødsel: 1. nov 1881
 
spacer.gif  Vestnes, Møre og Romsdal
Ekteskap: Ekteskap til: Nikoline Wilhelmsen (født Nikolaisdtr.)
 
30. juni 1906
Bosted: Bygdebok for Folldal, bind I, side 489, under Gnr. 106 bnr. 9 Furuli: , 'Bustadhus i sentrum. Skylddelt 1. juni 1928. Magnus Wilhelmsen hadde eigedommen ei tid. Kona Gustava selte til sagmester Pål Kristoffersen som fekk skjøte 7. februar 1946. , Magnus Alexander Wilhelmsen, f. 1881, Vestnes, g.m. Gustava Nikolaisen. 4 barn: Marta, Ludvik, Johan og Laura.'
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 27.

 

 

Samme folka nevnes i # 62.

 

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

 

og Pet Nat viser 26. oktober....🙄

Datoen 26 okt er sikkert riktig.

Ville bare gjøre oppmerksom på at Find a grave opererer med annen dato. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Pet Nat fra 1917 oppga Victor Dahlberg at sønnen Carl V W var født 26.12.1911 i Canby, MN  - Canby ligger i Yellow Medicine County - den eneste jeg finner med denne fødselsdatoen i YM County er: 

Nugent, Hubert James
Birth Certificate Index
Certificate Number: DC-87912
Birth: December 26, 1911
County of Birth: Yellow Medicine County, Minnesota, United States
Subject: Birth records
Type: Text, Government Record, Historical Records
Mother's Maiden Name: Meyer

 

Så enten er f. dato eller f. sted feil ift. hva Victor Dahlberg oppga  - alternativt så er Carl Victor Wilmar adoptert av Victor og Kari  - og gitt nytt navn.

 

Datteren du er i kontakt med uttaler dette; My father's biological father was Magnus Velhelmsen/Williamson

 

Interessant å vite hvor denne informasjonen kommer fra (kilde)...

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Carl-Henry, Egil, Ann-Mary og Sven for mange spennande innlegg!  Dette var jo heilt overveldande!

 

Eg ser at spørsmålet har vore oppe til drøfting før, men noko endeleg svar er altso ikkje komme.  Elles tykkjer eg at kjeldene ser svært so greie ut og at Carl må vera fødd i Saskatchewan som son av Victor og Kari.  Kvifor nokon meiner at dette er feil, forstår eg ikkje...

 

Den Hubert Nugent som var fødd i Yellow Medicine Co., MN 26.12.1911, kan me elles gløyma, for han levde opp under det namnet:

 

https://www.findagrave.com/memorial/92246943

 

Elles veit eg ikkje kva eg skulle tilføya...  Eg ville jo berre hjelpa...

 

Eg takkar på ny for alle gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lars E. Øyane skrev:

Elles tykkjer eg at kjeldene ser svært so greie ut og at Carl må vera fødd i Saskatchewan som son av Victor og Kari.  Kvifor nokon meiner at dette er feil, forstår eg ikkje...

 

Er forsåvidt enig, men hvorfor skulle Victor Dahlberg oppgi at sønnen var født i Canby, MN?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

The U.S., Border Crossings from Canada to U.S., 1895-1960
Name:    Carl Victor Dahlberg
Gender:    Male
Race/Nationality:    Scandinavian
Age:    1
Record Type:    Manifests
Birth Date:    abt 1912
Birth Country:    Canada
Arrival date:    Mar 1913
Port of Arrival:    Noyes, Minnesota, USA
Residence Country:    Canada
Line Number:    27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Egil Johannessen said:

Er forsåvidt enig, men hvorfor skulle Victor Dahlberg oppgi at sønnen var født i Canby, MN?

 

Immigration fraud? In 1917 he said that he declared his intention to become a U.S. citizen in 1906. But in 1913 he re-entered the U.S. from Canada (as shown by Lars in his first post - the place they came from was Buchanan, Saskatchewan). I think I have actually found him in the 1911 Canadian census (https://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?indiv=1&dbid=8947&h=8127373&tid=&pid=&usePUB=true&_phsrc=fZp5&_phstart=successSource) (transcribed by Ancestry.com  as Victor Dablbary). This is in the same Mackenzie Sub-District 20 in Saskatchewan as Carrie Williamson in 1911. Thus, after having been in the U.S. from 1903 to 1910, he moved to Canada, married Carrie, somehow acquired a son (born to Carrie or adopted), and then moved back to Canby, MN, in 1913. In order to demonstrate to the American judge that he had been in America the required time to become a citizen, he had to hide the fact that Carl was born in Canada rather than the U.S.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo fra Wien! Dette er jo svarteste slekta mi dette. Magnus Fredrik Andreasen er en sønn av Andreas Magnus Karl Andreasen og Johanne Juliane Bodin. Andreas Magnus Karl Andreasen hadde en datter med Serianna Carlsdatter Storeng som het Anna Lovise Andreasdatter. Serianna ble seinere i hop med Johan Evensen Solstad og finnes i 1910 telling under navnet Aspen. Carl Andreas Storeng er en bror Peter Olaus Andersen som finnes i Sundt tellingene. Peter Olaus Andersen Storeng var min tippoldefar.Andreas Magnus Karl Andreasen er en bror av Spelar Fredrik eller Bikkje Fredrik (Karl Fredrik Andreasen 1844 - 1920)Interessant tråd dette.Dette er de som gikk under Bikkjefolket. MVH Henning Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er muligens av interesse for noen av dere:

Som foreldre til Kari Gustava Gurine Wilhelmsdotter har jeg fra tidligere William Fredriksson og Aneka Maria Larsdotter Steitin. Jeg ville ikke bli forundret om Carrie Dahlbergs mor også havnet i Bottineau, North Dakota. MVH Henning Karlsen

Anikke Marie Williamson

Find A Grave Index
Name Anikke Marie Williamson
Ereignistyp Burial
Ereignisdatum 1935
Ereignisort Carbury, Bottineau, North Dakota, United States of America
Mit Foto Y
Sterbedatum 13 Feb 1935
Partner-Aufzeichnungs-ID 21841121
Friedhof Manger Cemetery
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Henning Karlsen skrev:

Dette er muligens av interesse for noen av dere:

Som foreldre til Kari Gustava Gurine Wilhelmsdotter har jeg fra tidligere William Fredriksson og Aneka Maria Larsdotter Steitin. Jeg ville ikke bli forundret om Carrie Dahlbergs mor også havnet i Bottineau, North Dakota. MVH Henning Karlsen

Anikke Marie Williamson

Find A Grave Index
Name Anikke Marie Williamson
Ereignistyp Burial
Ereignisdatum 1935
Ereignisort Carbury, Bottineau, North Dakota, United States of America
Mit Foto Y
Sterbedatum 13 Feb 1935
Partner-Aufzeichnungs-ID 21841121
Friedhof Manger Cemetery

 

Anikke Marie Williamson 1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer Kari Gustava sin bror:

 

https://media.digitalarkivet.no/view/5722/34

 

Her er en søster

 

https://media.digitalarkivet.no/view/5722/71

Det finnes nok Magnus Vilhelm f 1881 i Vestnes og Wilhelm f i Tingvoll 1886 

 

Her kommer Wilhelm f 1886

 

https://media.digitalarkivet.no/view/6481/35 

 

 

 

 

 

MVH

Henning Karlsen

Endret av Henning Karlsen
Ny info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Egil, Ann-Mary, Carl-Henry og Henning for mange nye interessante innlegg.  Men eg kan ikkje sjå at me kjem noko nære kjernespørsmålet i denne saki: Kven var Carl Victor Dahlberg sin far og kvar var han fødd.

 

Utifrå dei føreliggjande opplysningane sender eg i dag følgjande svar til Amerika:

 

~~~~~~~~~~~~~~

 

I have studied the information I can locate on this topic, and I am sorry I can find no evidence that your father had any other parents than Victor Dahlberg and Kari «Carrie» Wilhelmsdotter (Stolseggen).  They both lived in the Mackenzie District of Saskatchewan in 1911 where they must have married that same year, and when they moved in 1913 to Canby, MN, they were accompanied by their son Carl Victor, whose birth place is then given as Buchanan, SK!  Why his birthplace in the 1920 census shows MN, I cannot explain.

 

You say that your father’s biological father shall have the name Magnus Wilhelmsen, but do you have any idea who he may have been?  It appears that Kari had a brother by that name, but he was married and lived in Norway at the time, so he couldn’t possibly be Carl Victor’s father.

 

This is as far as I can get on your question.  I would try contacting either the Saskatchewan Provincial Bureau of Vital Records or Norwegian Lutheran churches in or around Buchanan, SK having them search for the record.

 

I am sorry, this is all I can do from here!

 

Very sincerely yours,

 

Lars E. Oyane

 

PS: Have you ever considered taking a DNA test to compare it with assumed relatives?

 

~~~~~~~~~~~~~~

 

Eg takkar på ny for alle innspel i denne saki!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har i kveld fått eit svar på meldingi mi, og dette lyder slik:

 

~~~~~~~~~~~~

 

«Thank you so much for your help! Magnus Wilhelmsen was my grandmother, Kari (Carrie Wilhelmsen's brother) she and Victor raised my father..I don't know if they ever legally adopted him! I was told he was my father's biological father. Can I ask you to look for him with the biological father as Fredrick Wilhemsen?
Thank you again for all your help!»

 

~~~~~~~~~~~~

 

Om eg tolkar dette rett, meiner vedkommande at bestefaren kanskje heller var Wilhelm Fredrik Wilhelmsen. den yngre broren av Kari som i 1911 verkerleg budde i Mackenzie District i Saskatchewan (og i 1920 framleis ugift i lag med mor si i Minnesota)?

 

Ikkje so godt for meg å meina noko sikkert om dette, men kanskje andre har andre tankar?

 

Eg takkar igjen for alle innspel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Lars E. Øyane skrev:

Om eg tolkar dette rett, meiner vedkommande at bestefaren kanskje heller var Wilhelm Fredrik Wilhelmsen. den yngre broren av Kari som i 1911 verkerleg budde i Mackenzie District i Saskatchewan

 

Reiste en tur til USA i 1912 og oppga svigerbroren, Victor Dahlberg som kontakt/familie i Canada, sliter med å se hvem han skulle til i US (linje 29)

 

The U.S., Border Crossings from Canada to U.S., 1895-1960 - LENKE ANCESTRY
Name:    William Frederick Williamson
Gender:    Male
Race/Nationality:    Scandinavian
Age:    23
Record Type:    Manifests
Birth Date:    abt 1889
Birth Country:    Norway
Arrival date:    Apr 1912
Port of Arrival:    Winnipeg, Manitoba, Canada
Residence Country:    Canada
Line Number:    29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Egil for siste innlegget!

 

Eg les det som at han skulle til broren Lars Williamson i ein eller annan by i North Dakota!

 

Tja, so er spørsmålet om Wilhelm Fredrik bar på ein eller annan løyndom...!?  Uansett so trur eg at svaret ligg i Saskatchewan...(?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The place for searching birth records in Saskatchewan is here: http://genealogy.ehealthsask.ca/vsgs_srch.aspx (these data are NOT in either familysearch.org or ancestry.com)

 

Unfortunately, it looks like the data for Buchanan, SK, only go through 1908 (searching for Buchanan and 1908 gives 38 hits; searching for Buchanan and 1909, 1910, or 1911 gives zero hits).

 

It is possible that the data exist in Saskatchewan, but have not yet been put into database form.

Endret av Carl-Henry Geschwind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.