Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å tyde tre skifter i Kvæfjord, Troms 1784.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

SATØ, Senja og Tromsø sorenskriveri , H/Hb/L0143: Skifteutlodningsprotokoll, 1776-1785, s. 304b-305a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20081205670309
 

Det er skifte etter en Karen Torleivsdtr. 03.12.1784. Hun var etter hva jeg kan forstå ugift og arven ble delt mellom hennes søsken? og deres etterkommere.

 

Jeg ser det er nevnt en Birthe Maria 23 år som datter? av en bror Niels.

Men jeg får ikke dette til å henge sammen. Så jeg ber om hjelp til å få listet opp hvem som var arvinger og deres evt. forhold til den avdøde. Det kan stå opplysninger lenger inne i skiftet også om noen vil forbarme seg over meg å hjelpe med å lage en enkel oversikt over arvingene.

 

Problemet mitt er at jeg har en Niels Pedersen på gården Hemmingstad som dødr i mars/april 1784. I det skiftet er nevnt Nils Pedersens enke Mette Jacobsdtr. og bl.a en datter Berit Marie 24 år f. 1760.

Nils Pedersen ble imidlertid gift 11.10.1772 med Mette Kristine Jacobsdtr. så hun er neppe mor til Berit Marie.. For ytterligere å gjøre dette vanskelig er det et skifte etter Tollev Trondsen på Hemmingstad . Her nevnes en datter Karen som var død og som etterlot seg to døtre, Berthe Maria og Berit og Nils Pedersen Hemmingstad er også nevt sammen med dem.

 

Så jeg lurer på om den Karen som skifter  i des 1784 er identisk med den Karen nevnt i dette skiftet som datter av Tollev Trondsen.

SATØ, Senja og Tromsø sorenskriveri , H/Hb/L0139: Skifteutlodningsprotokoller, 1752-1778, s. 394b-395a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20081205660171

 

Og for ytterligere å gjøre dette innfløkt så er det skifte etter Anne Tollevsdtr. 30.11.1772 på Hemmingstad. Hun etterlot seg enkemannen Niels Pedersen og  fire barn, Lars 10 år, Ole 8år, Marit 12år og Mille 3år.

Hvordan henger dette på greip?

SATØ, Senja og Tromsø sorenskriveri , H/Hb/L0142: Skifteutlodningsprotokoll - Senja distrikt, fol. 271-465, 1767-1776, s. 392b-393a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20081205660652
 

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første skiftet:

 

Den avdøde var «Pige», ja.

 

Arvinger:

 

«Een heel Broder Niels , død og efterlader sig 1 Datter Birthe Maria 12 Aar gl:

Een heel Søster Maren, gifft

Een halv Broder Michel Samsonsen myndig

Ditto Peder Samsonsen myndig

Een halv Søster Maren Samsonsdr. gifft

Ditto Anne Samsonsdr. ugift,»

 

For de umyndige blir oppnevnt som fomynder en Størker Pedersen Garløs, «som er dem beslægted og nærmeste fød Værge efter Loven»

 

Det er så vidt jeg kan se alt som sies om arvinger og slekt i skiftet.

 

Mvh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Even for hjelp med det første skiftet. Da kan nok hun utelates som kone til Niels Pedersen og mor til Berit Maria Nilsdtr. f. 1760.

Og da kan nok det også utelates at Anne Tollevsdtr. er hennes søster og datter av Tollev Trondsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tillater meg å løfte dette temaet igjen i håp om å få hjelp med skifte nr.2 etter  Tollev Trondsen 1776 og skifte nr. 3 etter  Anna Tollevsdtr. i 1772.

Problemet mitt er at det trolig er to Nils Pedersen på Hemmestad i Kvæfjord på samme tid. Og jeg prøver å få avklart hvem som var gift med hvem og vilke barn de hadde sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg har lest Kvæfjordboka, men jeg er fortsatt usikker på hvordan ting henger sammen. Det er derfor jeg trenger hjelp med skiftene i håp om å få avklart hvem som er hvem og ikke minst hvem so de var gift med og vilke barn de hadde.

 

Den ene Nils Pedersen var i følge bygdeboka gift med en Marie Pedersdtr. og hadde 5 barn med henne. Men det må ha vært en mann til med samme navn på Hemmestad på omtrent samme tid.

Han var gift med enten Anne eller Karen Tollevsdtr. og ble gift på nytt med en Mette Krisine Jacobsdtr. i 1772. Kanskje  var det enda en vielse rundt 1760. Jeg prøver å lete i kirkebøkene etter de øvrige vielsene. Men det hadde som sagt vært greit å få en oversikt over slektsforholdene i skifte 2 og 3.

SATØ, Kvæfjord sokneprestkontor, G/Ga/Gaa/L0001kirke: Ministerialbok nr. 1, 1751-1822, s. 172-173
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070531630686

 

Her gifter Nils Pedersen Hemmestad seg med Ingeborg Ja(o)nsdtr. i 1762.

SATØ, Kvæfjord sokneprestkontor, G/Ga/Gaa/L0001kirke: Ministerialbok nr. 1, 1751-1822, s. 90-91
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070531630645


 

 

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke så flink med denne skriften.
Skifte. 2
Jeg forsår det slik at arvingen er Tollevs avdøde datter Karen Tollevsdatter som hadde barna Berthe Maria og Bereth.

Barnas far var Niels Pedersen Hemmestad. (Står 2 ganger i skifte)

Endret av Leif B. Mathiesen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Nå er jeg ikke så flink med denne skriften.
Skifte. 2
Jeg forsår det slik at arvingen er Tollevs avdøde datter Karen Tollevsdatter som hadde barna Berthe Maria og Bereth.

Barnas far var Niels Pedersen Hemmestad. (Står 2 ganger i skifte)

Takk for hjelpen Leif. Ja, jeg leser det som hans avdøde datters etterlatte barn.

Men det store spørsmålet blir da når døde Karen, og var det i så fall enkemannen Niels Pedersen som giftet seg i 1762 med Ingeborg Jansdtr. ? Det ser ikke ut til at bygdeboka har klart å fange opp at det vat to med samme navn på samme tid på Hemmestad.

 

Her er dåpen til Berete Maria i 1760 , venstre side. Oppe på høyre side på Maria besøkelsesdag står det noe om Niels Pedersen ??? af Hemestad. Men jeg klarer ikke å tyde om det er introduksjonen eller noe annet.

SATØ, Kvæfjord sokneprestkontor, G/Ga/Gaa/L0001kirke: Ministerialbok nr. 1, 1751-1822, s. 76-77
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070531630638


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe rar her.

I skifte etter Anne Tollevsdatter er det nevnt 4 barn men er det hennes barn?

I Kvæfjordboka side 276 står barna med en annen mor, Marie Pedersdatter.

En Niels Pedersen gifter seg i 1760 med Marte Pedersdatter.

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000002445119

 

I Kvæfjordboka  står også ett 5 barn Karen f. 1763.

Kanskje denne. Dom, 13 på venstre side.

 

Troms fylke, Kvæfjord i Kvæfjord, Ministerialbok nr. 1 (1751-1822), Kronologisk liste 1763, Side 100-101
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070531630650
 

 

 

Jeg finner ingen vielse for Anne Tollefsdatter. ( kirkboken er transkribert)

https://www.digitalarkivet.no/search/99/9632?forenamn=Niels*&etternamn=Ped*&kjonn=&rolle=&stilling_stand=&bustad=&fodestad=&fodselsaar=&fodselsdato=&alder=&aar=&vidato=&trdato=&sokn_kyrkje=&vistad=&lysning=&konfirm=&altergang=&vaksin=&tidl_gift=&ektesknr=&merknader=

 

 

 

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Leif.

Ja, det er jo litt av grunnen til at jeg sliter med å finne ut av hvem som var gift med hvem, og vilke barn de fikk.

 

"Min" Niels Pedersen Hemmestad hadde i alle fall en datter Bereth Maria født 1760 og det er henne det er referert til i skiftet etter Tollev Trondsen. Der henvises det til hans avdøde datter Karen som hadde etterlatt seg to barn Berthe/Berete Maria og Bereth.

Jeg leser det som at Berthe Maria er eldst siden hun er nevnt først, men dessverre uten alder.

Om det er samme Niels Pedersen Hemmestad som giftet seg i 1762 med en Ingeborg Ja/Jonsdtr., så må han ha rukket å bli far til en Bereth, bli enkemann før han den 10 søndagen etter Trinit (dato?) gifter seg på nytt. Jeg prøver å finne dåpen på denne Bereth.

Jeg finer heller ingen vielse mellom Nils Pedersen og Karen Tollevsdtr. før 1760.

 

Nå har jeg lett gjennom kirkeboka for Kvæfjord fra starten 1751. Presten var åpenbart lite interessert i vielser/trolovelser eller gravferder de første årene. Det er stort sett barnedåper og introduksjoner. Men jeg har kommet til den konklusjon at ekteskapet fra 1762 må være en annen Nils Pedersen Hemmestad.

Jeg antar at Nils Pedersen giftet seg en gang før 1760 med Karen Tollevsdtr., kanskje i et annaet prestegjeld. De fikk i følge skiftet etter Karens far, Tollev Trondsen i 1776 to barn (som i alle fall var i live i 1776. Karen Har trolig dødd 1771/772 og Nils gfitet seg på nytt med Mette Kristine Jacobsdtr. 11.10.1772.

 

Den femte søndagen etter Trinit døpte Nils Pedersen en datter Mille, og blant fadderne var Tollev Trondsen. Dette barnet ble trolig begravet den 17 søndagen ette Trinit. Hvorvidt Karen også døde rundt dette tidspunktet vet jeg ikke. Jeg har ikke klart å finne jordfestelsen.

I skiftet etter Nils Pedersen 13.03.1784 nevnes enken Mette Kristine Jacobsdtr. samt to barn, Bereth Maria 24 år og Mille 12 år. Da er trolig Mille fra ekteskapet med Mette, og Berete som var nevnt i 1776 etter Tollev Trondsen må ha dødd i mellomtiden. (1776-1784)

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør - tilsynelatande - om tyding av dei tre skifta: men problemet ditt er vel meir å finne eventuelle samanhengar, meir enn å tyde namn og opplysningar?

 

Ein ting eg legg merke til er at Tollev må ha vore eit vanleg namn i området.

Det andre skiftet, 1784, er etter Tollev Trondsen. På det same oppslaget, til høgre, er det skifte etter ein Tollev Sachariassen Kasfjorden.

Det tredje skiftet, 1772, er etter Anne Tollevsd. På det same oppslaget, til venstre, er det skifte etter ein Tollev Hansen Findsætter.

Det kan vere ei "statistisk opphoping", men det tyder på at det var mange Tollev i området.

Namnet Anne var svært vanleg; og Karen, Nils og Peder var også vanleg. Med andre ord kan det vere ulike personar/familiar du har funne.

 

Veit du kor mange huslydar det var på Hemmestad (øvre/nedre)?   Finst manntalet 1762 for området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivar og takk for svar.

Du har tildels rett i dine antakelser.

Men jeg har generelt problemer med å lese skifter, og har ofte opplevd at jeg mister sammenhengen i skiftet fordi jeg ikke klarer å tyde alt.

 

Det er åpenbart at det må ha vært minst to Nils Pedersen på Hemmestad på samme tid. Min Nils må ha giftet seg med Karen Tollevsdtr. (som i følge skiftet etter faren Tollev Trondsen ikke er søster til Anne Tollevsdtr. Med Karen må Nils ha fått to barn, Bereth Mari f. 1760 og en søster Berit som jeg ikke har funnet døpt. Dette i henhold til skiftet etter Tollev Trondsen Hemmestad.

Denne Nils gifter seg på nytt med Karen Kristine Jacobsdatter i 1772, men allerede i 1770 får han datteren Mille med henne. For da Nils dør i 1783 og skifter i 1784 nevnes døtrene Bereth Maria og Mille, samt enken Karen Kristine.

 

Bygeboka har ikke fått med seg at der er to Nils Pedersen og har klart å rote Mille inn som barn i et ekteskap med en Marthe Pedersdtr. Men det var Nils Pedersen Dahle som ble gift med Marthe.

Min bønn om hjelp til tyding var et forsøk på å få klarhet i hvem som var gift med hvem og vilke barn som var inne i de ulike ekteskapene. For å lage ennå mere rot giftet en Niels Pedersen Hemmestad seg også med en Ingeborg Jonsdtr. i 1762.

 

Karen Tollevsdtr. må trolig være død før 1770, hun nevnes som avdød i farens skifte 1776. Og hennes datter Berit som var nevnt i samme skifte må være død før faren Nils Pedersen døde i 1783.

Dessverre var presten ikke særlig opptatt av å notere hvem som ble gift eller hvem som døde i de første 15-20 årene fra 1751.

Jeg har forløpig ikke funnet ekstreskatten 1762 for området. Er dessuten en smule handikappet for tiden. Ødela brillene mine og får ikke nye før om en uke.

 

Her er ekstraskatten fra gården Øvre Hemmestad. Her er han plutselig gift med Ane Torløvsdtr. og der bor også Maren Torløvsdtr.. Men skiftet etter Torløv Trondsen sier at Niels var gift med datteren Karen. Ikke lett å bli klok på dette.

RA, Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Fogderegnskap, R68/L4845: Ekstraskatten Senja og Troms, 1762-1765, s. 68
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk10041112050070
 

 

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.