Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av to skifter i Sandsvær, Buskerud, 1779 og 1799


Sissel Johnsen
 Del

Recommended Posts

Dette gjelder to skifter som muligens kan bekrefte slektskap.

Det første skiftet gjelder Ingeborg  Christsensdatter ved Gåserud i Sandsvær. Skiftet fant sted i 1779 

https://media.digitalarkivet.no/sk20090122320452

I dette skiftet nevnes bl a en datter Ingeborg Olsdatter, gift med Even Olsen

En tjenestejente - Kirsti Evensdatter er også nevnt i dette skiftet.

Det andre skiftet gjelder Ingeborg Olsdatter ved Ollebakken u/ Søndre Rogstad i Sandsvær. Skiftet fant sted i 1799

https://media.digitalarkivet.no/sk20090122340220

I dette skiftet nevnes bl.a ektemannen Even Olsen og en datter - Kirsti Evensdatter, gift med Torchild Gåserd.

 

Even Olsen er nevnt flere ganger i begge skiftene. Det jeg lurer på er:

1. Står det noe i skiftene som kan verifisere at Even Olsen ved Ollebakken er svigersønn til Ingeborg Christensdatter? Altså at Even er gift med hennes datter Ingeborg Olsdatter?

2. Even Olsen har tydeligvis fartet mye rundt. Står det noe om penger han skylder/har til gode også andre steder enn i Sandsvær?

 

Jeg har ellers klart å tyde navn og familierelasjoner i de to skiftene, men mangler altså en sikker indikasjon på at Ingeborg Chirstensdatter er Even Olsens Ollebakkens svigermor og Kirsti Evensdatters mormor.

Håper å få hjelp til dette.

Disse familiene har også vært diskutert i denne tråden nylig https://forum.arkivverket.no/topic/222298-ollebakken-og-gåserud-sandsvær-buskerudsiljan-telemark/

Mvh Sissel Johnsen

Endret av Sissel Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi sjå...

Du spør altså om nokon kan finlese 14 + 5 sider skifte for å sjå om det er nokon opplysningar som stadfestar/utelukkar at det er

snakk om same Ingeborg Olsd. g.m. Even Olsen som høvesvis dotter og avdød i dei to skifta.

 

Eg har ikkje finlest...  Men eg finn Even Olsen nemnd nokre gongar som svigerson i det første skiftet. Ikkje i nokon av dei

tilfella eg fann står det noko meir om kven han er, t.d. bustad.

I det andre skiftet heiter enkjemannen Even Olsen og avdøde Ingeborg Olsd. Men så langt eg ser, er det ikkje sagt noko om

slekta til avdøde (utanom borna, dei fleste myndige).  Med yngre born, kunne t.d. Ingeborg sine brør vore oppnemnde som

formyndarar. Her er ikkje det aktuelt.

 

Dersom det er spesielle formuleringar du lurer på kan innehalde noko, er det betre du viser til sidenr. og linjenr. og spør meir

konkret enn å vise til desse nær 20 sidene generelt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.