Gå til innhold
Arkivverket

Et enkelt spørsmål til skifte ved Gåserud, Sandsvær 1809


Sissel Johnsen
 Del

Recommended Posts

13 minutter siden, Sissel Johnsen skrev:

Det skiftes etter Torkild Olsen Gåserud 1809-1810. I skiftet nevnes Klemmet Gaaserud. Hvilken rolle hadde han i forhold til familien?

https://media.digitalarkivet.no/sk20090122350609

 

... paa de umyndiges Vægne var til stæde Svigersønnen Svend Sillian Pladsen og Morbroder til Børnene Klemmet Gaaserud ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sissel,

 

En tredjedels nede i høyre spalte av fol. 96b finnes følgende: 

 

«Hvorda: ved denne Forretning var tilstæde Stervboe Enken med Laugværge Christen Olsen Surlien, samt paa de umyndiges Vægne var stilstæde Svigersønnen Svend Sillian=Pladsen og Morbroder til Børnene Klemmet Gaaserud, som paa Rettens Anmodning anviste følgende Løsøre: etc : / vid Udlæggene  : / – Videre eller mere Løsøre var ikke efter anspørgende og nøyeste Undersøgning»

 

Mvh Are

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

... paa de umyndiges Vægne var til stæde Svigersønnen Svend Sillian Pladsen og Morbroder til Børnene Klemmet Gaaserud ...

Hm.... det var det jeg mistenkte. Jeg hadde håpet at Klemmet var morens (altså Kirsti Evensdatters) morbroder, for da hadde jeg fått det til å stemme i forhold til hva bygdeboka sier om gården Gaaserud. Men,men..... en kan vel ikke begynne å forandre teksten i skiftene. Ellers tusen takk for hjelpa

Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Are S. Gustavsen skrev:

Sissel,

 

En tredjedels nede i høyre spalte av fol. 96b finnes følgende: 

 

«Hvorda: ved denne Forretning var tilstæde Stervboe Enken med Laugværge Christen Olsen Surlien, samt paa de umyndiges Vægne var stilstæde Svigersønnen Svend Sillian=Pladsen og Morbroder til Børnene Klemmet Gaaserud, som paa Rettens Anmodning anviste følgende Løsøre: etc : / vid Udlæggene  : / – Videre eller mere Løsøre var ikke efter anspørgende og nøyeste Undersøgning»

 

Mvh Are

 

 

Tusen takk Are! 

Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Sissel Johnsen skrev:

Hm.... det var det jeg mistenkte. Jeg hadde håpet at Klemmet var morens (altså Kirsti Evensdatters) morbroder, for da hadde jeg fått det til å stemme i forhold til hva bygdeboka sier om gården Gaaserud. Men,men..... en kan vel ikke begynne å forandre teksten i skiftene. Ellers tusen takk for hjelpa

Sissel

Jeg lurer fortsatt på om denne klemmet er Kirsti Evensdatters morbror. I skiftet etter Kirsti er han også såvidt jeg kan se, nevnt som formynder, og kalles da Klemmet Olsen Gaaserud. Hvis han skulle vært barnas morbror, altså Kirstis bror, birde han vel hete Klemmet Evensen. https://www.digitalarkivet.no/sk20090122350822

Gåserud er omtalt her https://www.nb.no/items/16547441b2ce17c46c8e09faffaca8dc?page=669&searchText=sandsvær og Løkka under Gåserud et par sider lenger bak

Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han heter Klemet Olsen også i FT1801. Han kunne vært en halvbror av Kirsti Evensdatter, men i så fall måtte de ha hatt felles mor, og da bygdeboka viser til skifte etter Klemet Olsens mor Ingeborg Kristensdatter i 1779, synes den muligheten også å være utelukket.

 

Dermed ligger det nær å slutte at slektskapet er feil beskrevet i skiftet. Hvis du kan dokumentere at Klemet Olsens eldste søster Ingeborg, gift med Even Olsen, hadde ei datter Kirsti som kan passe med enka Kirsti Evensdatter i 1809, er det sannsynlig at "Morbroder til Børnene" er feil for "Morbroder til Enken".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sissel Johnsen skrev:

Sa skulle vel dette skiftet etter Ingeborg Olsdatter være en grei dokumentasjon https://www.digitalarkivet.no/sk20090122340220

 

Ja, dette skiftet - i kombinasjon med skiftet etter Ingeborg Kristensdatter - beviser ettertrykkelig at Klemet Olsen var Kirsti Evensdatters morbror.

 

Og der har vi sannelig også Ole Evensen Kvelde-Ødegården!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Ja, dette skiftet - i kombinasjon med skiftet etter Ingeborg Kristensdatter - beviser ettertrykkelig at Klemet Olsen var Kirsti Evensdatters morbror.

 

Og der har vi sannelig også Ole Evensen Kvelde-Ødegården!

Så bra Kristian at vi fikk på plass Klemet Olsen i forhold til de forskjellige familiene. Når det gjelder Ole Evensen i Kvelde, surfa jeg litt raskt på nettet og hvis det var han som sener kom til Vestby, så det ut som om han kom fra Nordhage i Numedal (så det i en pdf-fil om Hedrum bygdebok). "vår" Ole Evensen er døpt i Nes i Hallingdal 17.apr 1763 med foreldre Even Olsen Sanden og Ingeborg Olsdatter https://www.digitalarkivet.no/kb20070314640674

Men det kan jo være dårlig Research fra den som har skrevet i Hedrumboka. Uten å si det med sikkerhet, mener jeg at jeg har vært borti en Even Nordhagen i Flå kirkebok også i 1760-åra. Men "vår" Ole befinner seg definitivt i Kvelde da det skiftes etter moren hans. Hva står det forresten etter Quelle sogn i det skiftet?

Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sissel Johnsen skrev:

Når det gjelder Ole Evensen i Kvelde, surfa jeg litt raskt på nettet og hvis det var han som sener kom til Vestby, så det ut som om han kom fra Nordhage i Numedal (så det i en pdf-fil om Hedrum bygdebok). "vår" Ole Evensen er døpt i Nes i Hallingdal 17.apr 1763 med foreldre Even Olsen Sanden og Ingeborg Olsdatter https://www.digitalarkivet.no/kb20070314640674

Men det kan jo være dårlig Research fra den som har skrevet i Hedrumboka. Uten å si det med sikkerhet, mener jeg at jeg har vært borti en Even Nordhagen i Flå kirkebok også i 1760-åra. Men "vår" Ole befinner seg definitivt i Kvelde da det skiftes etter moren hans. Hva står det forresten etter Quelle sogn i det skiftet?

Sissel

 

Da må det undersøkes litt nærmere, men det er bare én Ole Evensen i Kvelde sokn i FT1801. Han kan jo for så vidt ha bodd ei tid på Nordhage i Numedal, selv om han var født i Nes.

 

Jeg tror det står "i Quelle Sogn strax ved Laugend", altså "rett ved Lågen". Litt usikker på om det står "Laugend"; kan også stå f.eks. "Laugerud".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 17.5.2018 den 22.13, Sissel Johnsen skrev:

Så bra Kristian at vi fikk på plass Klemet Olsen i forhold til de forskjellige familiene. Når det gjelder Ole Evensen i Kvelde, surfa jeg litt raskt på nettet og hvis det var han som sener kom til Vestby, så det ut som om han kom fra Nordhage i Numedal (så det i en pdf-fil om Hedrum bygdebok). "vår" Ole Evensen er døpt i Nes i Hallingdal 17.apr 1763 med foreldre Even Olsen Sanden og Ingeborg Olsdatter https://www.digitalarkivet.no/kb20070314640674

Men det kan jo være dårlig Research fra den som har skrevet i Hedrumboka. Uten å si det med sikkerhet, mener jeg at jeg har vært borti en Even Nordhagen i Flå kirkebok også i 1760-åra. Men "vår" Ole befinner seg definitivt i Kvelde da det skiftes etter moren hans.

 

På 17.5.2018 den 23.25, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Da må det undersøkes litt nærmere, men det er bare én Ole Evensen i Kvelde sokn i FT1801. Han kan jo for så vidt ha bodd ei tid på Nordhage i Numedal, selv om han var født i Nes.

 

Det ser ikke ut til å være noe Nordhaga i Numedal. Derimot er Nordhagen (Nordhaga) gnr. 90 i Nes i Hallingdal, og ifølge Oluf Rygh hadde denne gården fra gammelt av et underbruk Sanden. Så da passer det jo som hånd i hanske med en Ole Evensen, f. 1763 på Sanden [under Nordhaga].

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

 

Det ser ikke ut til å være noe Nordhaga i Numedal. Derimot er Nordhagen (Nordhaga) gnr. 90 i Nes i Hallingdal, og ifølge Oluf Rygh hadde denne gården fra gammelt av et underbruk Sanden. Så da passer det jo som hånd i hanske med en Ole Evensen, f. 1763 på Sanden [under Nordhaga].

Så bra da Kristian !

Riktig god sommer til deg.

Hilsen Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.