Gå til innhold
Arkivverket

Stortingsmann Hans H. Schulze (1823-1873)


Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Schulze var født i Åsnes/HE og tok juridisk utdanning. Først på 1850-tallet arbeidde han på sorenskriverkontoret i Hadsel, seinere skreiv han boka "Fra  Lofoten og Solør" om opplevelser der. Den blei utgitt i 1865, da var han blitt stortingsmann, et verv han hadde til han døde. Schulze skreiv visstnok også andre ting, ifølge en omtalen i SNL men det er påfallende lite å finne om han på nettet. Et unntak der denne artikkelen:

http://www.aasentunet.no/iaa/no/ivar_aasen/brev_og_dagboker/brev_til_ivar_aasen/1860-1869/Hans+Schulze%2C+29.4.1869.b7C_xlbYXC.ips

 

Jeg arbeider med en artikkel om boka , og i den forbindelse er jeg ute etter fyldigere opplysninger om hans liv og levnet, som det så vakkert heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Johan I. Borgos skrev:

men det er påfallende lite å finne om han på nettet.

 

Søk på nb.no og du finner en hel del....... - https://www.nb.no/

 

eller du kan google  - Hans Henrik Schreiber Schulze

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, dette var gode saker! Et artig poeng er at han kalte boka si "Fra Solør og Lofoten", men han bodde i Vesterålen som sorenskriver. Kanskje "Lofoten" solgte bedre?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

eller du kan google  - Hans Henrik Schreiber Schulze

 

Ja, det er vel forklaringa på mine tomme søk. Et par steder kalles han Hans Shulze, faktisk også Schultze.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

Litt "snadder" i denne boka - Skyttersaken i Hedemarkens amt og Solør - fra side 16 - https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2014072308049

 

Utmerket stoff! Jeg ser han var fullmektig hos sorenskriveren - det rimer bedre med det jeg har funnet her oppe. Stor takk!

Endret av Johan I. Borgos
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.5.2018 den 23.46, Arild Kompelien skrev:

Det er en kort biografi om ham i - Årbok for Glåmdalen 1944 - av Magne Skrede, s. 53-59.

 

Takk for tipset! Høres svært interessant ut, men vanskelig å få kloa i her oppe i Vesterålen. Finner den ikke på nb.no, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Er dette fremdeles et aktuelt spørsmål?  I boken "Utvalgte Skrifter" av H. Schulze, Kristiania 1883 er det et portrett av ham og en biografi på 8 sider.  Til slutt i boken er det også et utvalg avisartikler om hans skrifter og om Schulze selv.    mvh Gert-Fr. Malt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen er skrevet, levert og publisert, men den biografien skulle jeg gjerne hatt en kopi av (portrettet har jeg antakelig - han sitter i en stol med høyrehanda på ei bok). Det er to mysterier i livet hans, det ene pikant (det hopper jeg over), det andre hans svært positive syn på samene. Han møtte noen i et fiskevær: "deres ytre hadde noe imponerende ved seg når de med armene korslagt på brystet sto tause og alvorlig avsides og hørte på de støyende og snakkende klynger av fiskere. Det syntes som om de med sorgblandet bitterhet betraktet denne menneskeslekt som nå ferdes på deres fedres enemerker." Dette skreiv han 130 år før Alta-konflikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Johan I. Borgos skrev:

Artikkelen er skrevet, levert og publisert, men den biografien skulle jeg gjerne hatt en kopi av (portrettet har jeg antakelig - han sitter i en stol med høyrehanda på ei bok).

 

Boken finder her: https://www.nb.no/search?mediatype=bøker&name="Schulze%2C H."&fromDate=18830101&toDate=18831231

 

Portrettet er muligens et annet enn det du beskriver, men da de scannet boken har de ikke fjernet beskyttelsespapiret foran bildet, noe som gjør det lidt utydelig.

 

 

Screenshot_2021-08-15 Udvalgte Skrifter.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Bjarne Rosenstrøm skrev:

Boka er utgitt posthumt. Den inneholder en god del som tidligere sto i "Fra Lofoten og Solør", pluss en liten biografi. Interessant nok, men enda mer interessant hvem som var siste eier av det skanna eksemplaret: Oluf Kolsrud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.