Gå til innhold
Arkivverket

Parykkmaker Nicolaus Mathias lé Fevre (ca. 1730-1775) Trondheim/Oslo


David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

MIn 4-tippoldefar Nicolaus Mathias lé Fevre ankom ifølge borgerskapssøknaden til Trondheim ca. 1764, der han i 2 år hadde etablert seg som haarskjærer.

Da han trolover seg med skomakerdatteren Agnes Mathiasdatter Schultz i 1765 nevnes han som parykkmakersvenn. I borgerskapsbevilgningen fra 1766 ber han om å 

få borgerbrev som parykkmakermester uten å avlegge prøve. Han får senere samme år innvilget dette. Ifølge erklæring fra trolovelsen var han barnefødt i Orléans i Frankrike og av den lutherske konfesjon. Han skal ha sagt svært lite om sitt opphav til sine døtre, men skal ha fortalt at han hadde vært i tyrkisk (ottomansk) fangenskap, der han hadde blitt hardt behandlet.

Familieopptegnelsen sier at han var svært hissig og at svigerforeldrene var imot partiet, men at de levde lykkelig sammen. de fikk 4 barn:

 

  • 1766: Anne Gurina lé Fevre (en sønn i et forhold med sin søsters svoger Peder Grimsgaard).
  • 1767: Abel Margrethe lé Fevre (g. Bertram Dybwad).
  • 1769: Marie Helene lé Fevre (g. Børre Grimsgaard).
  • 1773: Caroline Lovisa lé Fevre (ikke gift..) 

 

I 1770 flyttet han videre til Christiania, der han i 1771 fikk borgerskapsbevilgning som parykkmaker i Tollbodgaten, men han døde allerede i 1775 og barna ble satt på det Ankerske waisenhus,

til oppfostring, den yngste datteren antar jeg at døde før de flyttet. Døtrene fikk seg jobber som tjenestepiker for Anker på Aas gård i Hakadal og det var også gjennom dette at de traff sine fremtidige ektemenn, som hadde viktige posisjoner hos Anker. I Christiania livnærte parykkmakeren seg også ved å undervise i fornemmelig fekting og språk (latin og fransk).

 

Så tilbake til Trondheim og grunnen til denne posten: I 1768 finner jeg at han fikk en sønn Nicolaus https://www.digitalarkivet.no/kb20070921670044 utenfor ekteskap med Lizbeth Adamsdatter, da nevnes han som haarskjærer bosatt i Jomfrugaden, mens det er vel hun som er i sin fars tjeneste? Så er da spørsmålet, hvem var hun datter av og hva skjedde med denne sønnen? Det finnes en fadder som heter Adam Adamsen, fornavnet er jo ikke så vanlig og jeg finner en Adam Schultz, hadde jo vært interessant om det var faren..

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner disse to

 

Elizabeth Edden Adamsdatter

Norway Baptisms, 1634-1927
Name: Elizabeth Edden Adamsdatter
Gender: Female
Christening Date: 16 Jan 1744
Christening Place: Trondheim, Sør-Trøndelag, Norway
Father's Name: Adam Schults
Mother's Name: Ingebore Povelsdotter

 

 

Maria Elisabeth Adamsdatter

Norway Baptisms, 1634-1927
Name: Maria Elisabeth Adamsdatter
Gender: Female
Christening Date: 07 Apr 1740
Christening Place: Trondheim, Sør-Trøndelag, Norway
Father's Name: Adam Schultz
Mother's Name: Ingbor Poulsdotter
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

??

 

Nicolai Nicolaisen

Norway Marriages, 1660-1926
Name: Nicolai Nicolaisen
Spouse's Name: Elisabeth Matthea Christopersdr
Event Date: 04 Feb 1821
Event Place: Vor Frue Kirke, Trondheim, Sor Trondelag, Norway

 

 

EDIT: Denne var bare 25 år og dermed uaktuell...

Endret av Sven Hjortland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Sven Hjortland skrev:

Finner disse to

 

Elizabeth Edden Adamsdatter

Norway Baptisms, 1634-1927
Name: Elizabeth Edden Adamsdatter
Gender: Female
Christening Date: 16 Jan 1744
Christening Place: Trondheim, Sør-Trøndelag, Norway
Father's Name: Adam Schults
Mother's Name: Ingebore Povelsdotter

 

 

Maria Elisabeth Adamsdatter

Norway Baptisms, 1634-1927
Name: Maria Elisabeth Adamsdatter
Gender: Female
Christening Date: 07 Apr 1740
Christening Place: Trondheim, Sør-Trøndelag, Norway
Father's Name: Adam Schultz
Mother's Name: Ingbor Poulsdotter

Spennende! da kan det jo potensielt være at parykkmakerens kone var slektning av Adam Schultz, men har ikke sett noen umiddelbar forbindelse mellom disse: http://www.genealogi.no/wiki/index.php/Schultz_(fra_Trondheim)_(slekt) Uansett interessant å vite hvem Lisbeth var.

 

24 minutter siden, Sven Hjortland skrev:

 Ja, det kan jo selvsagt være at alderen ikke er oppgitt riktig, har lett i 1801-tellingen og diverse andre kilder uten å finne Nicolaus, det er jo heller ikke sikkert at han overlevde. Uansett er det bar å ha flere kandidater å undersøke 😉

 

Takker så mye for gode innspill fra flere 😉

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, David Widerberg Howden skrev:

Det finnes en fadder som heter Adam Adamsen

 

????

Adam Joseph Adam Josephsen

Norway Baptisms
Name Adam Joseph Adam Josephsen
Gender Male
Christening Date 27 Apr 1745
Christening Place Trondheim, Sør-Trøndelag, Norway
Father's Name Adam Joseph Schults
Mother's Name Ingebore Povelsdotter

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Grethe Flood skrev:

 

????

Adam Joseph Adam Josephsen

Norway Baptisms
Name Adam Joseph Adam Josephsen
Gender Male
Christening Date 27 Apr 1745
Christening Place Trondheim, Sør-Trøndelag, Norway
Father's Name Adam Joseph Schults
Mother's Name Ingebore Povelsdotter

 

 

Takker så mye Grethe, da er det vel enda en pekepinn på at vi har funnet riktig far til Lisbeth 🙂 fadderen "Adam Adamsen" passer jo perfekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.5.2018 den 19.38, Ann-Mary Engum skrev:

Takker så mye, var jo en stor familie dette.

På 18.5.2018 den 19.49, Grethe Flood skrev:

Takker igjen, må jo lure på om det er en forbindelse mellom disse to Schultz slektene da..

Men å finne Lisbeth/Elisabeth Adamsdatter samt sønnen Nicolaus var visst ikke like enkelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Har lurt litt på hvor denne sønnen kan ha blitt av, mulig det kan være denne? https://media.digitalarkivet.no/view/16328/39 Denne heter Nicolay Mathisen og døde av tæring 25 år i 1794. Men finner ikke noe om han eller moren etter dåpen i 1768, kanskje ble moren gift og mulig sønnen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Dette er på sidelinjen av hva du spør om, men arkivet for Orléans finner du i Department Archives of Loirethttps://consultation.archives-loiret.fr/e/EtatCivil?

 

Jeg finner tre kilder for døpte barn for perioden 1729 - 1731 (etat civil):

 

image.thumb.png.fbd05e83f5efe75e50b04a49e057654b.png

 

De to nederste kildene viser navn i margen på personen(e) innførselen gjelder, og dermed er disse kildene relativt enkle å sjekke. Den øverste (Saint-Donatien) har ikke navn i margen, og dermed er disse innførslene mer tidkrevende å bla i. Jeg fant ikke Nicolaus Mathias i de to nederste kildene, men kan selvsagt ha oversett noe. Den øverste kilden har jeg bare bladd fort gjennom. Siden Nicolaus Mathias var født i en protetanisk familie kan det hende at dette ikke står i disse listene som gjelder "etat civil". Etter den franske revolusjonen forsvant kirkebøkene, jeg er usikker på innholdet i "etat civil" listene i tiden før revolusjonen (som er tilfellet her). 

 

Det franske embetsverket imponerer når det gjelder god og ryddig dokumentasjon av historiske hendelser, spesielt nyttig er det at franske skrivere holdt et meget høyt nivå som gjør at kilder langt tilbake i tid er relativt enkelt å lese og forstå selv i vår tid. Problemet er at mye av arkivmateriale ikke er tilgjengelig online, enten transkribert eller bare scannet. 

 

Min erfaring fra franske arkiv (jeg har selv en fransk oldemor) er at militærruller er ganske godt dokumentert. Dersom Nicolaus ble fanget av ottomanske styrker som følge av militærtjeneste er det en fair sjanse for at dette kan være dokumentert. Om du er interessert i å forfølge dette kan det lønne seg å sende en henvendelse til arkivet og forklare saken. Det vil nok lønne seg å sende forespørselen på fransk om du har mulighet/tålmodighet til dette. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Hei,

 

Dette er på sidelinjen av hva du spør om, men arkivet for Orléans finner du i Department Archives of Loirethttps://consultation.archives-loiret.fr/e/EtatCivil?

 

Jeg finner tre kilder for døpte barn for perioden 1729 - 1731 (etat civil):

 

De to nederste kildene viser navn i margen på personen(e) innførselen gjelder, og dermed er disse kildene relativt enkle å sjekke. Den øverste (Saint-Donatien) har ikke navn i margen, og dermed er disse innførslene mer tidkrevende å bla i. Jeg fant ikke Nicolaus Mathias i de to nederste kildene, men kan selvsagt ha oversett noe. Den øverste kilden har jeg bare bladd fort gjennom. Siden Nicolaus Mathias var født i en protetanisk familie kan det hende at dette ikke står i disse listene som gjelder "etat civil". Etter den franske revolusjonen forsvant kirkebøkene, jeg er usikker på innholdet i "etat civil" listene i tiden før revolusjonen (som er tilfellet her). 

 

Det franske embetsverket imponerer når det gjelder god og ryddig dokumentasjon av historiske hendelser, spesielt nyttig er det at franske skrivere holdt et meget høyt nivå som gjør at kilder langt tilbake i tid er relativt enkelt å lese og forstå selv i vår tid. Problemet er at mye av arkivmateriale ikke er tilgjengelig online, enten transkribert eller bare scannet. 

 

Min erfaring fra franske arkiv (jeg har selv en fransk oldemor) er at militærruller er ganske godt dokumentert. Dersom Nicolaus ble fanget av ottomanske styrker som følge av militærtjeneste er det en fair sjanse for at dette kan være dokumentert. Om du er interessert i å forfølge dette kan det lønne seg å sende en henvendelse til arkivet og forklare saken. Det vil nok lønne seg å sende forespørselen på fransk om du har mulighet/tålmodighet til dette. 

 

 

Takker så mye for gode råd Frank.

Jeg har forsøkt å se litt gjennom franske kilder tidligere uten å lykkes, problemet er også den at jeg ikke vet helt når han var født. Ingen av kildene så langt har vist hvor gammel han var.. Han var nok noe eldre enn sin kone som var født i 1746 og ca. 1730 er det som har blitt brukt i familieopptegnelsene. Noen har også skrevet at han kom som flyktning til Trondheim da Ludvig 15 var konge, hvis han var protestant før han kom til Norge, så kan det kanskje være noe i det også? Noe annet er også at ifølge familieopptegnelsene skal parykkmakerens døtre i 1836 ha sendt brev med krav om arv etter Napoleons general, hertugen av Dantzig: Pierre Francois Joseph LeFebvre (1755-1820), men kravet skal ha blitt avvist. Takker for rådet om å skrive brev, det hadde jeg ikke tenkt på, fransk kan jeg ikke, men kan være jeg kan få hjelp av noen jeg kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende!

 

Det at arvekravet ble avvist trenger ikke bety at det ikke er et biologisk slektsforhold. Det franske lovverket, selv etter Code Napoleon, er kjent for at uekte barn ikke hadde noen som helst arverett etter far med mindre barnet ble formelt legitimert. Denne legitimeringen er ofte beskrevet i vielsesattesten mellom brud og brudgom. Barn som ble legitimert som følge av ekteskapet er ofte konkretisert i vielsesattesten, og fikk således arverett etter far evt. stefar. Barn som forble uekte (på fransk: naturel) hadde ingen arverett etter far, selv om det gjerne var allmenn kjent hvem faren var. 

 

Google Translate fungerer ganske bra for å oversette norsk eller engelsk til fransk. Jeg har brukt denne metoden flere ganger i kommunikasjon med franske arkiv eller franske slektninger som jeg har litt kontakt med. Jeg tar utgangspunkt i relativt enkle setninger, og oversetter til/fra norsk/engelsk/fransk for å få sikre et mest mulig presist språk. Et brev vil nok gjøre susen, men disse departementsarkivene kan også kontaktes på e-post. Jeg har enda til gode å ikke få svar, og som i Norge er dette en gratis tjeneste.

 

Alternativt finnes det mange franske slektsforskningsforeninger. En tilnærming kunne jo vært å kontakte en lokalforening i området. Jeg har ikke erfaring med dette selv, men her kan det nok være mye hjelp å få om du treffer på de rette folkene.

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.