Gå til innhold
Arkivverket

Tyding dansk kirkebok 1791 - Brøgger, kople på


Jan Brøgger
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver en "omvei" for å komme til roten av mine danske aner.  Har kommet over en dansk gren av familien som er interessant, og graver der. Jeg trenger hjelp til å tyde denne danske kirkeboken. Dette er fra Sebber Sogn i Ålborg:

Med leseramme: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=166301#166301,27932024

Direkte lenke:  data.ashx?bid=27932024

 

Personen jeg er interessert i er i første kolonne, fjerde siste person på siden nedenfra, under tittelen "Christen".

 

Jeg får det til å stå "Christen
Johanne Marie Kirstine Andersdotter i Barmer Snudns? udagtm/uægte? Barn finuns? dåp? 
h17de Sept, og ??? daab public...? Dom- 15. p. Trin: Karldsoum? zarm: Zfvig??? Ma??
Ezrigtnu? Karnuy? Esnigtn haug? Aasen?
Maria A?st Au?? ??? ????
??ll? af Barmer - Ba?? - fa?? Olavs?
gårds??? ??? Anders??? Ans?? Brøgger? Gus?? 
Lau? døl? tinnun? ??? Larnfryd? i Barmer"

 

Dette oppslaget er nevnt i en ny Brøgger-bok som omtaler det som "Sebber Kirke, Dom 15. p. Trin. Cristian Andersen Brøgger var et slegfredsbarn, et barn født uden for ægteskab. Moderen hed Johanne Marie Kirstine Andersdatter. Jf Sebber Kirkebog blev han fremstillet i Kirken Dom 15. p. Trin 1791 (den 2. oktober 1791)."

 

Konteksten her er at min siste sikre slektning er Christian Brøgger (Geni-lenke) som er født i 1688 i Aalborg. Kirkebøkene er dårlige. Men så dukket det opp en "ny" Brøgger-bok fra Danmark i 2017 (lenke). Denne er svært lovende. Dette kan være Brøggere som ble værende i Aalborg-området (Himmerland). I tillegg kan man kople det på en Bergens-gren av Brøggere (Lauritz Sinding Sørensen/Søfrensøn Brøgger - Geni-lenke) som er født i Løgstør, i nærheten. De gjorde litt  forskjellig i Bergen (lenke)

 

I den nye Brøgger-boken står det: ""Min kære far, Christen Andersen Brøgger, er født i Barmer i 1790. Han var et slegfredbarn, og fra barndommen udsatt for alle de lidelser og forhånelser, måske den gang mere end nu, som i almindelighed følger disse ulykkelige skabinger. Navnet Brøgger har han efter sin far, der hed Anders Brøgger. Familien stammer fra Ulstrup i Års Herred, og navnet Brøgger skal den have fået efter en af slægten for et par hundrede år siden, der efter at have været bryggerkarl i København kom hjem og fik fødegarden. Ham kalde de så Søren Brøgger""

Endret av Jan Brøgger
feil angivelse på siden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om foreldrene og fadderne til Christen står det slik:

 

Johanne Marie Kirstine Andersdotter i Barmer hendes uægte Barn hiemmedøbt d. 17de Sept, og dens Daab publiceret Dom. 15. p. Trin: Fadderne vare: Christen Madss.,Christen Sørenss., Christen Hanss., Anne Marie Steensdtr. og Anne Sørensdatter, alle af Barmer. Barne-Faderen blev angivet at være Anders Steensen Brøger Gevorben Soldat tienende Peder Ladefogd i Barmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.