Gå til innhold
Arkivverket

Lampert - Jødisk slekt


Vinnie Rørbye-Linder
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Det er et skud i tågen, men jeg leder etter en jødisk familie som skulle være kommet til Norge i ca 1948 fra Russland og de reiste til USA i 1953.

 

Jeg ved de forlod Oslo på båden "Stavangerfjord" den 7 mai 1953 og ankom til New York 16 mai samme år. Er det muligt at få information om deres immigrasjon til Norge fra Russland? Hvad opplysninger har arkivet?

 

Familien består av:

Josef Lampert, f. 24 mai 1910 i Polen men er statsløs ved ud reisen fra Oslo

Mania Lampert f. Feder 9 november 1913 i Odessa, USSR

Leonit/Leonid Lampert f. 23 februar 1946 i USSR

 

Har arkivverket jødiske arkiver? Hvis ikke hvor skal jeg så lede?

 

Mvh

Vinnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor de kan ha bodd før emigrasjonen fra Oslo i 1953 er ikke godt å si.

Sjekket adressebøker for Oslo i 1951,1952 og 1953.

De sto ikke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kollega i USA hitte en gammel adresse på dem i Norge, men den giver ingen mening til mig. Jeg har bedt ham sende mig original dokumente med denne på. 

Adressen er:

 

Vei 1549, no 28, Oppsal, Norge

 

Ved ikke om det kan hjelpe?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de kom til Oslo, vil kanskje fremmedregistrene i Statsarkivet i Oslo være et sted å lete. Ellers kan arkivet etter Sentralpasskontoret/Statens utlendingsdirektorat i Riksarkivet være et annet sted å lete. Men da må du nok henvende deg til Arkivverket, for forum Spør Arkivverket gjør ikke direkte oppslag i kilder/arkiver i Riksarkivet og statsarkivene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er de registert i mai 1953 i emigrantprotokollregisteret:

 

Akershus, Oslo fylke, Emigrantprotokollregister nr. 15 (1938-1955), Protokollside, Side upaginert
Permanent bilde-ID: em20100219610106
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/em20100219610106
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-em20100219610106.jpg
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 mars 1953:

 

Akershus, Oslo fylke, Emigrantprotokoll nr. 42 (1938-1955), Protokollside, Side 242
Permanent bilde-ID: em20100218670250
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/em20100218670250
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-em20100218670250.jpg
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adresse i Oslo er oppgitt til Østbyveien 20, Opsal, Oslo

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan adressene oppgitt i #5 og #9 være identiske? Ikke alle gatenavn var på plass da tomtene ble tilgjengelige. Høre med Byarkivet?

 

DTH

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være en idé å kontakte Jødisk Museum for å høre om de har noe mer informasjon om familien.

 

Jeg er fortsatt i stuss når det gjelder adressen "Østbyveien 20". Så langt jeg kan se går ikke veinumrene lenger enn nr. 16. Byleksikonet skriver ikke noe om at en veistump skal ha fått ny adresse (som for eksempel Østbyfaret). Begge disse veiene ser ut til å ha vært navngitt samtidig (før krigen). Men nå er vel heller ikke byleksikonet ufeilbarlig. Trådstarter bør vel uansett kontakte Oslo byarkiv for å høre om det er mer informasjon om adressene i #5 og #9 enn det vi kan finne ut herfra.

 

DTH

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østbyveien 20 finnes i Oslo adressebok, avd. Aker i 1953

 

Akershus fylke, Adressebøker nr. 1953 (1953-1953), Bokside, Side 267
Permanent bilde-ID: db10061509092037
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db10061509092037
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-db10061509092037.jpg
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo i grunnen nokså spennende etterkrigshistorie. Boligbygging og husing av flyktninger, både statsløse og andre. Oppsal Borettslag står oppført på flere adresser i området, og diverse flyktninginstanser hadde flere av boligene, jf. grunnboken for eksempel Ulsrudfaret 1 (gnr. 145, bnr. 34). Men i grunnboken her vil jo ikke familien være nevnt. Trådstarter bør nok følge de andre tipsene som er gitt her.

 

Oppdatert: Grunnen til at jeg nevnte Ulsrudfaret 1 (jeg skrev først Østbyfaret ved en feiltagelse) er at gårdsnummeret 145/34 står bak Østbyveien 20 i adresseboken for 1953, og følger man kartet ser man at Østbyveien ville gått rett inn i UIsrudfaret (navngitt 1955) hadde det ikke vært for T-banelinjen. Når det ble T-banelinje der finner jeg ikke ut i farten, det gikk vel bare trikk til Oppsal tidligere?. Burde visst mer om dette siden jeg bor i området ...

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se ellers Sothøna nr. 36 (november 2008), s. 66-71.

 

http://www.ostensjovannet.no/forening/sothona/Sothoena036.pdf

 

Forteller litt om bakgrunnen for "jødebyen" i Ulsrud hageby, selv om ikke det angår Lambert/Lampert-familien direkte. Det finnes henvisninger der som kan være verdt å sjekke opp, blant annet borettslagets eget historiehefte.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle

 

mange tak for de fine referenser. Ved it om det er muligt at finne Lampert familien da de ankommer i Norge? 

 

Mvh

VInnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se mitt innlegg #6 om mulige steder å lete i arkivene. Send en henvendelse til Arkivverket om søk etter familien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Grethe Flood said:

Hvis de kom til Oslo, vil kanskje fremmedregistrene i Statsarkivet i Oslo være et sted å lete. Ellers kan arkivet etter Sentralpasskontoret/Statens utlendingsdirektorat i Riksarkivet være et annet sted å lete. Men da må du nok henvende deg til Arkivverket, for forum Spør Arkivverket gjør ikke direkte oppslag i kilder/arkiver i Riksarkivet og statsarkivene. 

 

Da de forlod Norge i 1953 er de statsløse, så pass har de vel ikke? Men de må vel ha haft en eller andren form for papir så de kunne reise? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusin tak for alle jeres svar.

 

Jeg kontaktede det Jødiske Museum i Oslo og de havde lige det jeg havde bruk for.

 

Mvh

Vinnie

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.