Gå til innhold
Arkivverket

Navnet Trebsdorf


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Jeg leiter etter personer ved navn Trebsdorf/Trebsdorph på Østlandet. Har sjekka veldig mange kilder. Også Delgobe og Lassens samlinger.

 

Jeg finner tre personer:

 

A) Cathrine Trebsdorph. Født ca. 1649. Begravet 15. oktober 1716 fra St. Laurenti kirke i Tønsberg, 67 år gammel.

 

B). Hans Ernst Trebsdorph, født ca. 1666. Jordet 22. juni 1743, 77 år 5 måneder gammel.  Gift (1) med Maren Dringelberg. Død 1738. Trolovet 21. august og gift (2) 16. september 1739 i Ramnes med

Sønnev Sivertsdatter. Jordet 16. mars 1746, 56 år 4 måneder gammel. Skifte 10. august 1746 på Søndre Jahre i Ramnes. (Datter til Sivert Pedersen Nedre Hesby i Sem i dennes første ekteskap

med ukjent dame.) Klokker. På Gulsrød i Ramnes i Vestfold.

 

C) Anne Cathrine Hansdatter Trebsdorf, gift med Holtsfører Peder Svendsen på Kongsberg. Født ca. 1705. Begravet 5/9/1764, 59 år minus 14 dager på Kongsberg.

 

Så vet jeg at det finnes en Baltzer Trebsdorf på Bragernes som får noen barn. Og det var det. Noen som vet mer.

 

Mvh. Torbjørn.

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cathrine er svigermor til byskriver i Tønsberg Elias Olsen Coldevin. (Sønn til Oluf Cortsen Coldevin og Karen Olufsdatter Stranger.)Trolovet 31. oktober 1699 på Eiker med Anne Margrete Abrahamsdatter Nordmand. Catrine kalles hans værmoder ved begravelsen. Elias og Anne Margrete får tre barn i Tønsberg, og Catrine kalles Elias værmoder når hun bærer deres barn til dåpen i 1705.

 

 

Derfor kan Catrine ha blitt gift med an Abraham (Nordmand)

 

TSK.

   

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

?Har du han her?

image.png.aafdd64f8f562cfd8accc53c88e7ac83.png

frå Norske supplikker 1660-1662 (https://www.nb.no/items/aa7db42e1b3c53d6dc920817c2344f42?page=603&searchText=trebsdorf)

 

 

PS:

Så vet jeg at det finnes en Baltzer Trebsdorf på Bragernes som får noen barn

 

Ja han hadde du visst, eg var litt rask ...

 

 

Endret av Richard Johan Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#1 

C. Anne Cathrine Trebsdorph.... gift med Peder Svendsen.

    Her tror jeg det er feil etternavn på henne. Hun het vel Rebsdorph.

    Prot. 7, side 212B, nr. 103 https://www.digitalarkivet.no/sk20081201340747

    Etternavnet er tydelig på 3. linje i skiftet.

 

En Anne Catharine Hansdt. Trebsdorph ble enke etter Christen Jacobsen på Kongsberg. Skifte 14/8 1743. Ingen livsarvinger. Hele navnet hennes står litt lenger ned i skiftets begynnelse.

Prot. 5, side 103B, nr. 66 https://www.digitalarkivet.no/sk20081201330106

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.