Gå til innhold
Arkivverket

Amerikansk forbindelse


Odd Handegård
 Del

Recommended Posts

Jeg har fått denne informasjonen fra en ganske fjern slektning i USA: "My birth name was Steven Johnson, but I was adopted by my mother's second husband and given his surname at age 3. My real paternal 2nd-great grandfather, Torbjørn "Thomas" Johnson, emigrated from Telemark, Norway to Wisconsin in 1850 and settled in Waseca County, Minnesota in 1855. I'm hoping to learn more about my male Norwegian line through Y-DNA testing. My maternal grandmother was given up for adoption as a 10-day-old infant in October 1906 in New York City. She was sent west via the Orphan Train from a Brooklyn orphanage in about 1916. I would like to learn anything about her birth mother that I can through my mtDNA test".

Jeg har prøv å sjekke de mulige forbindelsene til Telemark, uten resultat. Nå har jeg fått nye opplysninger om at «Torbjørn skal være fra Tvedestrand. Han skal være født 23. mai 1833 (og død i USA den 14. juni 1915).

Er det noen med oversikt over den lokale Tvedestrand-litteraturen, som kan se noen forbindelser mellom Torbjørns lokale forfedre og eventuell slekt i Hardanger/Sunnhordland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette emnet har vært oppe tidligere - legger ved tråd:

 

 

 

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over det, men jeg lurte bare på om det er noen feil i tidligere opplysninger, altså om Gisløs er feil, og at man heller burde sjekke om det finnes en evt. passende "Torbjørn" i Tvedestrand, f. 23. mai 1833. Vedkommende amerikaner har nå tatt en Big-Y-test og fått konstatert at  haplogruppa er Rb1 (R-U106/ZP108/BY12549). Dette er faktisk det nærmeste treff jeg har med noen som har tatt denne testen. Litt merkelig med at faren bodde i Vinje, mens sønnen oppgis født i Tvedestrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Odd Handegård skrev:

Jeg er klar over det, men jeg lurte bare på om det er noen feil i tidligere opplysninger, altså om Gisløs er feil, og at man heller burde sjekke om det finnes en evt. passende "Torbjørn" i Tvedestrand, f. 23. mai 1833. Vedkommende amerikaner har nå tatt en Big-Y-test og fått konstatert at  haplogruppa er Rb1 (R-U106/ZP108/BY12549). Dette er faktisk det nærmeste treff jeg har med noen som har tatt denne testen. Litt merkelig med at faren bodde i Vinje, mens sønnen oppgis født i Tvedestrand.

 

Da bør du opplyse om dette når du starter en ny tråd - forøvrig kunne du bare fortsatt i den gamle tråden og tatt opp problemstillingen der 😉

 

Siden du likevel startet en ny tråd så er det viktig at du da opplyser om tidligere tråder - slik at de som skal hjelpe er klar over hva som er gjort av tidligere funn 🙂

 

Les gjerne denne, spesifikt pkt. 2 og 3

 

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Odd Handegård skrev:

Litt merkelig med at faren bodde i Vinje, mens sønnen oppgis født i Tvedestrand.

 

I hvilken kilde oppgis dette?

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det opplyses av min amerikanske forbindelse i den informasjonen han har lagt ut på FTDNA knyttet til Big-Y-testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er jeg naturligvis enig i at jeg burde ha referert til første gang jeg tok opp spørsmålet. Men tro meg: Det var umulig å få det til - det eneste jeg fikk opp på skjermen var en masse rot, og derfor jeg gav derfor opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Egil Johannessen skrev:
7 timer siden, Odd Handegård skrev:

Litt merkelig med at faren bodde i Vinje, mens sønnen oppgis født i Tvedestrand.

 

I hvilken kilde oppgis dette?

 

2 timer siden, Odd Handegård skrev:

Det opplyses av min amerikanske forbindelse i den informasjonen han har lagt ut på FTDNA knyttet til Big-Y-testen.

 

Det ville vært da vært interessant å vite i hvilken kilde din amerikanske forbindelse har funnet dette.....

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skriver han ingenting om, men jeg kan prøve å spørre. Han gir jo begge opplysninger: Både opplysningen om John Sigurdsen Gisløs fra Vinje i Telemark, og sønnen (?) Thorbjørn Johnson født i Tvedestrand.

Endret av Odd Handegård
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Odd Handegård skrev:

Det skriver han ingenting om, men jeg kan prøve å spørre.

 

Flott !

 

Det er vel kanskje din forbindelse som har denne siden på WikiTree - https://www.wikitree.com/wiki/Johnsen-482#_ref-0

 

Der står det nå at Thorbjørn var født i Vinje, så han har redigert/rettet ift. hva som sto for ca 7-8 mnd. siden.

Profile manager: Steven Inman private message [send private message]
Profile last modified 12 Mar 2018 | Created 19 Oct 2017
This page has been accessed 234 times.

Biography

Thorbjørn Johnsen (later spelled Johnson) was born in Vinje, Telemark county, Norway, on May 23, 1833, to John Sigurdsen of the Gisløs farm and Taaraand Torjusdatter, originally of the Qvammen farm,[1][2][3] and was raised on the Gøysløys (Gisløs) farm (#102).

 

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha. Det virker både merkelig og usannsynlig at Torbjørn oppføres som født i Tvedestrand av min kontakt. Da blir neste spørsmål om Jon Sigurdson Gisløs har hatt direkte forbindelser i den reine farslinja til Hardanger.

 

Min fjerneste kjente person i farslinja het Torstein Greipson, født midt på 1500-tallet). Han kan ha vært født på Aga (giftet seg til Reiseter), men Kolltveit hevder at Trostein var født på Augestad. Jeg har ikke vært i stand til å finne Kolltveits dokumentasjon noen steder, tross iherdig leiting (et bumerke). Ettersom Big Y-testene viser nært sammenfall i haplogrupper, kunne det kanskje tenkes å være mulig å finne tidspunktet for når relevante menn kan ha flyttet fra Vinje til Hardanger - eller omvendt.

 

Sjansen er kanskje ikke overveldende for å finne svaret, men jeg syntes i alle fall det kunne være greit med et spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.