Gå til innhold
Arkivverket

Bergens lnnrulleringsarkivs ekatrarulle 1779 - 1800


Mathias Beyer
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Bergens lnnrulleringsarkivs ekatrarulle 1779 - 1800, jeg kan ikke finne den på nett, er det håp om at så kan skje?

 

mvh

 

Mathias Beyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei

Det er ikke Digitalarkivet som bestemmer hva som skal skannes og publiseres. Det er det Arkivverket som bestemmer. Deretter er det evt. Statsarkivet i Bergen som gjør skanningen.

Det jeg vet at de skanner nå er Branntaksprotokoller, dødsfallsprotokoller og kirkebøker. Det er dette som skal prioriteres og jeg tror det er mer enn nok arbeid med dette. Men som sagt, du må evt. rette spørsmålet til Arkivverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Renathe-Johanne Wågenes - DA skrev:

Hei

Det er ikke Digitalarkivet som bestemmer hva som skal skannes og publiseres. Det er det Arkivverket som bestemmer. Deretter er det evt. Statsarkivet i Bergen som gjør skanningen.

Det jeg vet at de skanner nå er Branntaksprotokoller, dødsfallsprotokoller og kirkebøker. Det er dette som skal prioriteres og jeg tror det er mer enn nok arbeid med dette. Men som sagt, du må evt. rette spørsmålet til Arkivverket.

 

Jeg tror Mathias Beyer opprinnelig postet dette spørsmålet i Spør Arkivverket, og at det så har blitt flyttet hit.

 

Men Renathe-Johanne Wågenes har for så vidt svart dekkende, i den forstand at sjøinnrulleringsmateriale ikke står på prioriteringslistene for 2018.

 

Hvis det er konkrete ønsker om skanning, kan Arkivverket vurdere å etterkomme slike, avhengig av kapasitet i de enkelte depotene.

 

Et konkret ønsker bør da ledsages av konkret kildehenvisning. I dette tilfellet har jeg forsøkt å finne "Bergen innrulleringsarkivs ekstrarulle 1779-1800" uten å lykkes. Jeg kan ikke se at det er noe som heter "Bergen innrulleringsarkiv". Det et arkiv som heter "Innrulleringssjefen i Bergen", men jeg kan ikke her finne noen ekstrarulle 1779-1800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

19 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Jeg tror Mathias Beyer opprinnelig postet dette spørsmålet i Spør Arkivverket, og at det så har blitt flyttet hit.

 

Men Renathe-Johanne Wågenes har for så vidt svart dekkende, i den forstand at sjøinnrulleringsmateriale ikke står på prioriteringslistene for 2018.

 

Hvis det er konkrete ønsker om skanning, kan Arkivverket vurdere å etterkomme slike, avhengig av kapasitet i de enkelte depotene.

 

Et konkret ønsker bør da ledsages av konkret kildehenvisning. I dette tilfellet har jeg forsøkt å finne "Bergen innrulleringsarkivs ekstrarulle 1779-1800" uten å lykkes. Jeg kan ikke se at det er noe som heter "Bergen innrulleringsarkiv". Det et arkiv som heter "Innrulleringssjefen i Bergen", men jeg kan ikke her finne noen ekstrarulle 1779-1800.


Fritt sitert fra kilden som er Statsarkivet i Bergen ved arkivar Ragnvald Samdal anno 2. september 1947:


Bergens lnnrulleringsarkivs ekatrarulle 1779 - 1800 fol. 221.;
Skipper nr. 190. Nicolay Andersen Rose, født 1760. Fødested: Olborg, Bopel: Bergen, Gift, Statue: Maadl. Innført som skipper 8. april 1800. Transportert som styrmand fra Sellands Districts Extra Rulle.

Det er selvsagt mulig dere har endret navn på rullene eller at herr Ragnvald Samdal har brukt feil benevnelse, men uansett så finnes det da neppe håp om å få se disse rullene.

 

Takk for hjelpen!

Med vennlig hilsen

 

Mathias Beyer

Bie.jpg

Endret av Mathias Beyer
Dobbelt posting av tekst.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Jeg ser at ekstrarullen 1779-1800 nå har kommet med i den digitale arkivkatalogen i Arkivportalen: https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-07000000159586

 

Kildereferanse blir da SAB, Innrulleringssjefen i Bergen, G/Ga/Gaf/L0007: Ekstraruller 1779-1800, eller mer utførlig SAB, Innrulleringssjefen i Bergen, Eldre mønstringsruller, Mønstring Bergen før 1805, Ruller for Bergen E, L0007: Ekstraruller 1779-1800.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.