Gå til innhold
Arkivverket

Pål Friis
 Del

Recommended Posts

Hvordan finner jeg opplysninger fra fengselsoppholdet fra for eksempel fangeprotokoller, prest eller andre om Lars Jakobsen Hætta som satt på Akershus Straffeanstalt fra 1854 til 1867?

Hilsen

Pål Friis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg arbeider med en artikkel om LarsJakobsen Hætta og Jens Andreas Friis. Lars Hætta satt på Akershus dømt til livsvarig tvangsarbeid fra 1856-67. Under oppholdet ble han undervist i norsk av professor Jens Andreas Friis og etterhvert arbeidet de sammen om oversettelse av Det nye testamentet og andre oversettelser til samisk. Jeg er interessert i alt som kan si mer om hvordan livet var for Lars Hætta i fangetiden og om samarbeidet mellom de to. Det ville også være interessant å lese fangeprotokoller om Anders Bær og de andre fangene, i alt 7, som satt på Akershus etter Kautokeino-opprøret.

jeg forstår at protokollene er i dårlig forfatning og ikke kan utleveres for gjennomlesning. Er det noen måte jeg likevel kan få sett dem?

Vennlig hilsen

Pål Friis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikk på lenken "sende oss en forespørsel" i mitt forrige svar. Vi har ikke svært mye om Lars Hætta. Men med utgangspunkt i fangeprotokollen (vitaprotokollen) kan man finne noen utgående brev i kopiboka som presten førte, og som kan være av en viss interesse. Selve kopiboka er fritt tilgjengelig på lesesal, men det er greit å ta utgangspunkt i vitaprotokollen. 

 

Vennlig hilsen Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send oss en forespørsel først, så skal vi sende deg en kopi fra vitaprotokollen. Denne er sperret for utlån til lesesal. Deretter kan du komme til vår lesesal uten avtale på forhånd. 

 

Vennlig hilsen Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ber om å få tilsendt kopi av vitaprotokollen, vedrørende Lars Hætta som satt på Akershus straffeanstalt 1854-67

Vennlig hilsen

Pål Friis

Lumbertoppen 31

4621 Kristiansand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.