Gå til innhold
Arkivverket
Bjørn Piro

Gårdbruker Anders Eriksen (f.1802) på søndre Vik i Skjeberg. I live 1875, når døde han?

Recommended Posts

Bjørn Piro

Gårdbruker Anders Eriksen (f.1802) på Søndre Vik i Skjeberg var boende på gården i 1873 for da døde kona, Maria Andersdatter, 63 år gammel. 

http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060320011295.jpg

Som enkemann flyttet han tydeligvis til Sarpsborg for der finner jeg ham boende ved folketellingen i 1875 hos datteren, enken Ellen Bolette Stabel.

Ved folketellingen for Sarpsborg i 1885 finner jeg Elen Bolette Stabel (huseier i Strandgaten), men ikke faren. Jeg trekker da den slutning at han må være død i perioden 1875-85. Har trålet gjennom ministerialbøkene for døde/gravlagte i dette aktuelle  tidsrom, men uten å ha funnet Anders Eriksen. Hvor ble det av ham - mon tro?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn Piro

Takk for din hjelp Ann-Mary. Genis opplysning om dødsår 1885 for Anders Eriksen synes å være tatt ut av luften. Se bare på kona, Mari Andersdatter. Der har man ført inn 1884 som hennes dødsår. Bare tull! Hun døde i 1873.

Jeg har også lett i dødsfallsprotokollene for Sarpsborg, og har på nytt finlest året 1885. Selvfølgelig ingen Ander Eriksen å  finne. Hvis 1885 mot formodning er korrekt, må Anders Eriksen være død andre steder enn i Skjeberg og Sarpsborg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.