Gå til innhold
Arkivverket

Omsetjing av bygdeboktekst frå Eidskog til engelsk?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Ein mottek mange pussige spørsmål frå Amerika - denne gongen gjeld det ei omsetjing av tekst frå ei bygdebok frå Eidskog, band III, side 318:

 

Setningi lyder slik:

 

«Erik hadde tatt vinduene ut av stua, hogd ut veggfaste skap, flekket never og solgt samt stod til rest me skyssferd»

 

Eg takkar so mykje på førehand for hjelp med omsetjing av denne teksten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forslag: "Erik had removed the windows [possibly only window panes, not the frames too] from the cottage, chopped away a cupboard that had been affixed to the wall, cut birch bark and sold [it without leave], and not carried out his duties with respect to transport [not provided the free rides that fell within his duty as a tenant]".
Det er ikke helt enkelt å oversette, for her er den flere ord som ikke har akkurat samme betydning på norsk og engelsk.

Hvis det er snakk om en "stue" tror jeg "cottage" er det beste begrepet, ikke "house".
Så vidt jeg vet har ikke engelskmennene noe enkelt ord for veggfast.
Birch bark er både never og bark.
Skyssferd, hvis det er snakk om transport av ting vil "transport" antagelig være bra nok, men hvis det er snakk om transport av folk som jo er like sannsynlig, er kanskje en bedre oversettelse "and not provided the free rides that fell within his duty". Det trengs antagelig en forklaring om skyssplikt overfor prest eller den man var husmann til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Inger for ei etter mi meining fornuftig omsetjing av denne setningi.  Eg veit det ikkje alltid er so enkelt, men eg sender forslaget vidare til Amerika, so fær me sjå om dei vert nøgde.  Vedkommande som spør, har gode norskkunnskapar, men står stundom «fast», nettopp i slike tilfelle...!

 

Ein ny kjempetakk for god hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.