Gå til innhold
Arkivverket

Litt att og fram i Årdals slekter(Hjelmeland)


Svein E Larsen
 Del

Recommended Posts

Den 5.nov 1769 ble Berta Larsdatter gift med Samuel Ormsen Kyrkhus i Årdal. Dei budde først på Vadla , der dottera Marta er født i 1771; sidan budde dei eie tid på Sanden u/ Kyrkhus, før dei flytta til ei av byøyene utanfor Stavanger kring 1780. Her på Hvitingsø, seinare kalt Sølyst, kom familien til å holde til i neste 100 år, og det er stor etterslekt både i Norge og USA. Utfordringen for slektsforskere er ættebakgrunnen til nevnte Berta. Ho må trulig ha blitt fødd rundt 1738, og ho er gravlagt i Stavanger i 1817 ( 11 januar). Det er lite dokumentasjon frå 1730/40 år når det gjelder Hjelmeland og då også Årdal. Og endelause hypoteser med utgang i forlover og namne skikkar og siden fadder sammensetning for dåpen av borna : Marte 1771, Torbor i 1773, Thore i 1779 kan tyda på sleektskap med fleire av dei sentrale gards slektene i Årdal og jamvel Hjelmeland, men eg finn ingen løysande forklaring på nett Berta sitt opphav.  

Mannen, Samuel Ormson (1739-1803)  var son av Orm Pedersen  Kyrkhus, f. 1699 på Kalheiini (Sjernarøy)  som det er skifte etter 18/1 1781. Mor er fyrste kona hans , Marta Pedersdatter, f. ikring 1705 i Årdal,  som d. 1749 ( sk. 6/11 d.å. )Mykje er skrevet om Orm og familien i både slektsbøker og gardshistoriar,  men det er den Berta, sonen si kone som er stabbesteinen i alt arbeidet. 

Truleg må det vera fleire granskarar som har hatt same utfordringa, og eg etterlyser det dei måtte ha komme fram til.

For ordens skuld er dette dei kjente tinga:

Samuel Ormsen (1739-1803) f. Kyrkhus Årdal ; d. Hvitingsø (Sølyst) i Frue /Stavanger. I dokumentasjonen frå stavangertida er han skrevet Arntsen eller Arntz, og han dreiv med fiske. 

Kona er Berta Larsdatter , f.ca 1738; grl 11/1 1817 i Stavanger

Born : Martha f. 1771 i Årdal, budde då på Vadla

           Torborg dpt 15/8 1773 i Årdal. Dei budde då på Sanden u/Kyrkhus.  

           Lars  truleg f. kring 1775, men eg har ikkje sett han innført i KB (Men eg kan jo 

kan ha oversett innføringen)

           Thore  dpt 5/9 1779        Dei budde fortsatt på plassen Sanden u/Kyrkhus

           Orm (Arnt) f. ca 1780. Ikkje sett innført i KB fr  Stavanger eller Hjelmeland. I folketellinga 1801 er han ført 21 år . 

Sonen Lars blei skipper  på ei av dei mindre skutene i byen, og faren dreiv fiske saman med svigersonen Lars som blei gift med Torborg.

Eg har og lagt inn spørsmål om den same  familien på DIS, og ser fram til å få gode tips for vidare arbeider.

 

          

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thore Samuelsen

Norway Baptisms, 1634-1927

christening:
5 September 1779
Hjelmeland, Rogaland, Norway
residence:
 
Hjelmeland, Rogaland, Norway
father:
Samuel Ormsen
mother:
Berthe Larsdatter

 

Rogaland fylke, Hjelmeland, Fister, Årdal i Hjelmeland, Ministerialbok nr. A 1 (1760-1799), Fødte og døpte 1779, Side 68-69
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051209010039

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda; jeg kjenner innføringen du refererer til. Når jeg ikke legger inn bruks lenker kommer det av at jeg anser  digitalisert/scannet  materiale som kjent av de fleste som arbeider med Ryfylke-slekter. Jeg har selv for lang tid tilbake  arbeidet ved det lokale statsarkiv, så jeg har for lang tid tilbake  gjennomgått kirkebøker og skifteregistrene  for perioden. Jeg håpet  nå at det var noen som hadde  ytterligere, ikke digitaliserte  opplysninger som kunne finne ut  mer om familiebakgrunn  basert på en sammenheng med oppgitt forlover og dåpsvitner/faddersammensetning.   Muligens hadde Jacob  Jåtun  i sin tid tatt  notater om dette, da han er den jeg skulle  tro hadde best oversikt over Årdals-slektene , men beklageligvis   er han død for mange år siden, og jeg vet ikke hvor hans notater har havnet, om de da i det hele tatt ble tatt vare på.   Så ved å la mitt notat ligge inne en tid, kan det være at en eller annen har opplysninger som kan hjelpe meg på vei.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.