Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av tre dåper Gjerstad Aust-Agder, 1742-44 og 46


Sissel Johnsen
 Del

Recommended Posts

Jeg søker hjelp til å tyde dåper til tre søsken døpt i Gjerstad i Aust-Agder. Foreldrene skal hete Morten Haraldsen og Gunvor Knudsdatter

1. Olle  - døpt 16.juli 1742 https://www.digitalarkivet.no/kb20070529360196

2.Aase - døpt 2.februar 1744 https://www.digitalarkivet.no/kb20070529360202

3. Ingeborg - døpt 22.mai 1746 https://www.digitalarkivet.no/kb20070529360208

Mvh Sissel Johnsen

Endret av Sissel Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olle er døpt 8. juli 1742, ikke 16.

 

Lenkene dine til Aase og Ingeborg er identiske. Du bør legge ut ny lenke til Ingeborgs dåp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Else B. Rustad skrev:

Olle er døpt 8. juli 1742, ikke 16.

 

Lenkene dine til Aase og Ingeborg er identiske. Du bør legge ut ny lenke til Ingeborgs dåp.

Takk. da skal jeg prøve å rette på det.

Mvh Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjalp!

 

Gårdsnavnene er jeg noe usikker på, men leser det elles slik:

 

Olle:
Item (dvs. 7. søndag etter Trinitatis = 8. juli i 1742) Morten Haraldsen Qveim og Gunvor Knudsdatters b: Olle. Fadd: Jngebor Qveim, Lasse Lunds(?), Halvor Brendalsmoen, Aasmund Brendalsmoen og Marte Vevestad(?).

Aase:
Febr. 2den. Mortten Haralssen Qveim Gunvor Knudsdatter b: Aase. fadrene Ingebor Qveim, Hellik Eskeland, Anders Gierstad, Olle Løfdal, Aasmund Gierstad.

Ingebor:
22 Maij Morthen Harralssen Qveim Gunvor Knudsdatter b: Ingebør. faderne Hellik Eskeland, Ingebør Brendalsmon, Ossmund Appeland, Jens Eskeland, Rasmus Qveim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Else B. Rustad skrev:

Det hjalp!

 

Gårdsnavnene er jeg noe usikker på, men leser det elles slik:

 

Olle:
Item (dvs. 7. søndag etter Trinitatis = 8. juli i 1742) Morten Haraldsen Qveim og Gunvor Knudsdatters b: Olle. Fadd: Jngebor Qveim, Lasse Lunds(?), Halvor Brendalsmoen, Aasmund Brendalsmoen og Marte Vevestad(?).

Aase:
Febr. 2den. Mortten Haralssen Qveim Gunvor Knudsdatter b: Aase. fadrene Ingebor Qveim, Hellik Eskeland, Anders Gierstad, Olle Løfdal, Aasmund Gierstad.

Ingebor:
22 Maij Morthen Harralssen Qveim Gunvor Knudsdatter b: Ingebør. faderne Hellik Eskeland, Ingebør Brendalsmon, Ossmund Appeland, Jens Eskeland, Rasmus Qveim.

 

Veldig enig, men Hellie og ikke Hellik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.6.2018 den 18.14, Sissel Johnsen skrev:

Jeg søker hjelp til å tyde dåper til tre søsken døpt i Gjerstad i Aust-Agder. Foreldrene skal hete Morten Haraldsen og Gunvor Knudsdatter

1. Olle  - døpt 16.juli 1742 https://www.digitalarkivet.no/kb20070529360196

2.Aase - døpt 2.februar 1744 https://www.digitalarkivet.no/kb20070529360202

3. Ingeborg - døpt 22.mai 1746 https://www.digitalarkivet.no/kb20070529360208

 

Hei, Sissel! Tør jeg spørre hva din interesse for barna til Morten og Gunvor skyldes? Ola døde allerede i 1743, men er Åse og/eller Ingeborg blant dine forfedre?

 

Jeg antar at du vet at Gunvor Knutsdatter hadde en bror Ola Knutsen (ca. 1711-1779) som kom til Eskedal i Hedrum og er din 5xtipp-oldefar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.6.2018 den 23.24, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

 

Hei, Sissel! Tør jeg spørre hva din interesse for barna til Morten og Gunvor skyldes? Ola døde allerede i 1743, men er Åse og/eller Ingeborg blant dine forfedre?

 

Jeg antar at du vet at Gunvor Knutsdatter hadde en bror Ola Knutsen (ca. 1711-1779) som kom til Eskedal i Hedrum og er din 5xtipp-oldefar?

Hei Kristian! Ja, jeg vet om det slektskapforholdet og ville kartlegge hans søsken og hvor de bodde. Nå mangler jeg bare å finne ut om Osmund. Vet at han bodde noe i Bamble, men har ikke funnet ut om han fikk familie. Ellers er jeg mest interessert i å finne ut hvor deres mor Ingeborg Mikkelsdatter hadde sitt opphav. Har en teori, men bør kanskje lage et nytt innlegg for det. 

Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Her er det ungeflokken slik jeg har det. Morten Haraldsen er min forfar i første ekteskap med Åse Rasmusdatter Kveim.

 

         Gift (2) 15. oktober 1741 i Gjerstad med enken Gunvor Knutsdatter Brendalsmo, født 1703. Død 1780.

         Barn:

         A. Ole Mortensen, døpt 7. søndag etter Trinitatis (16. juli) 1742. Faddere: Ingeborg Kveim, Lasse Lunde, Halvor Brendalsmo, Åsmund Brendalsmo, Marte Vevstad. Død 13. mai 1743, 6 måneder gammel.

         B.  Åse Mortensdatter, døpt 2. februar 1744. Faddere: Ingeborg Kveim, Helje Eskeland, Anders Gjerstad, Ole Løfdal, Åsmund Gjerstad. Gift 19. juni 1768 i Gjerstad med Nils Andersen Sunde. Etterslekt.

         C.  Ingeborg Mortensdatter, døpt 22. mai 1746. Faddere: Helie Eskeland, Ingeborg  Brendalsmo, Åsmund Apland, Jens Eskeland, Rasmus Kveim.

         D. Anne Mortensdatter.

 

Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Torbjørn Steen-Karlsen skrev:

Her er det ungeflokken slik jeg har det. Morten Haraldsen er min forfar i første ekteskap med Åse Rasmusdatter Kveim.

 

         Gift (2) 15. oktober 1741 i Gjerstad med enken Gunvor Knutsdatter Brendalsmo, født 1703. Død 1780.

         Barn:

         A. Ole Mortensen, døpt 7. søndag etter Trinitatis (16. juli) 1742. Faddere: Ingeborg Kveim, Lasse Lunde, Halvor Brendalsmo, Åsmund Brendalsmo, Marte Vevstad. Død 13. mai 1743, 6 måneder gammel.

         B.  Åse Mortensdatter, døpt 2. februar 1744. Faddere: Ingeborg Kveim, Helje Eskeland, Anders Gjerstad, Ole Løfdal, Åsmund Gjerstad. Gift 19. juni 1768 i Gjerstad med Nils Andersen Sunde. Etterslekt.

         C.  Ingeborg Mortensdatter, døpt 22. mai 1746. Faddere: Helie Eskeland, Ingeborg  Brendalsmo, Åsmund Apland, Jens Eskeland, Rasmus Kveim.

         D. Anne Mortensdatter.

 

Torbjørn

Tusen Takk!

Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.