Gå til innhold
Arkivverket

Hva i alle dager står det her?


Marte Fredly-Steen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Bladde gjennom kirkeboka og fant ut at min tippoldemors foreldre sitt giftemål skulle være nr.28. 

De heter Brede Andersen og Birte/Birthe Andersdtr. Selv når jeg vet hva jeg skal lete etter klarer jeg ikke å tyde navnene. Klarer noen av dere å se hva som står på rad 28?

Legger ved bilde og link

 

https://media.digitalarkivet.no/view/8969/446

hjelp hva står det her.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel møtt i forumet.

 

For å kome så langt, aksepterte du ein regel om å bruke fullt namn. Den bør du følgje.

 

par nr. 28: "Ungk. Artill. Brede Andersen og Pige Birthe Andersdtr. | f. Alneseiet, nu Molstadeiet  , Olerud"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er igrunn avgjørende å presentere seg med fullt navn. Ikke minst fordi vi som slektsinteresserte helt spesielt vil forvente at alle deltakere identifiserer seg. Det er jo det som er kjernen i hva vi driver med, nemdlig identifikasjonsarbeid.

 

Her gjelder det å kaste seg inn med liv og lyst, og å ikke holde noe tilbake. Anonyme personer i slektshistorien vil jo fremstå som kun NN (Nomen Nescio, altså Navn Ukjent (eg. ikke vite)) og det gir ikke særlig mye å gå på.

 

Med det samme: Det skader heller ikke å angi stedsnavn for de områder man er interessert i. Som nå avdøde historieprofessor Andreas Holmsen en gang skal ha sagt: "Historie uten geografi er nonsens".

 

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og tusen takk! 

Klarer noen å tyde resten av det som står på raden? Forstår kolonnen med hvor gamle de va, men resten er igjen gresk.

 

Mvh Marte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fedrene: "Anders Ellings.", "Anders Jensen"

forl: "And.(?) Anders. Almseiet, anders Ander. Dvergsteenseiet"

lyst: "18de, 25de Mai, 1 Juni"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste kolonne handler om vaksinasjon (koppevaksine). Så vidt jeg kan se står det:
Vaccination

Han vacc 9/4 41 hun 13/4 40 Attest af Vaccinator E. Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.