Gå til innhold
Arkivverket

Hvor finner jeg gården Løvås i Sunnfjord i 1801?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Ved en vielse i Kinn, Sunnfjord 12.09.1802 var brudgommen Peder Abrahamsen fra Steinhovden i Kinn, mens bruden Berthe Andersdtr. skulle være fra Løvås. Men hvor ligger denne gården og hvor er den i 1801?

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=vi14371689&gardpostnr=1795&personpostnr=3590&merk=3590#ovre

 

SAB, Kinn Sokneprestembete, Ministerialbok nr. A 3, 1785-1821, s. 153
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070510610685
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bidragene.  Det er det samme resultatet jeg kom til også, men tenkte det kanskje måtte være et sted som lå nærmere Kinn. Jeg finner ett skifte i  Sunnfjord/Førde fra gården Løvaaskletten.

Kanskje det var et småbruk under en av de andre gårdene i området? Jeg vet jo at gården Arekletten ligger der.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok til Sør-Trøndelag. Ut fra det jeg har registrert var Berthe Andersdatter Steinhovden fra Løvaas, Tiller i Sør-Trøndelag. Berthe var datter til Anders Halvorson Løvaas (1730-1803) og Maren Larsdatter Forset (1744-1811) Klæbu, Sør-Trøndelag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bekreftelsen Grete. Hun er hjemme på gården Løvaas i 1801 ved telletidspunktet og gifter seg i Kinn 12.09.1802. Kanskje hun dro dit for å søke tjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berthe Andersdatter Løvaas kom til Kinn og gården Steinhovden på reise sammen med Hans Nilsen Hauge. En kan lese mer om dette på side 140 i boken "HØYDALENE FØR OG NO" av Eli Bolette Høydal Tyvold.  Boken kan leses på  Nasjonalbiblioteket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for nye innlegg.

Ved litt leting, fant jeg jeg et eksemplar av Høydalane før og no.

Jeg skal studere det som står der i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.