Gå til innhold
Arkivverket

Andrine Petrine Marie Olsen


Sindre Langeid Eriksen
 Del

Recommended Posts

Hei, Jeg ønsker gjerne mer informasjon om Andrine Petrine Marie Olsen som var født 12.okt 1865 i Bergen og foreldrene hennes skal være bakersvend Petter Johan Johannesen og hustru Elen Marie Nilsen. Andrine skal være født utenfor ekteskap. Andrine skal også senere være gift med Bernt Ernst Eriksen som er født i 1864 i Bergen 

 

Takk

 

Sindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en informativ tematittel når du oppretter temaer.

Les dette:

 

 

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.6.2018 den 11.44, Sindre Langeid Eriksen skrev:

Hei, Jeg ønsker gjerne mer informasjon om Andrine Petrine Marie Olsen som var født 12.okt 1865 i Bergen og foreldrene hennes skal være bakersvend Petter Johan Johannesen og hustru Elen Marie Nilsen. Andrine skal være født utenfor ekteskap. Andrine skal også senere være gift med Bernt Ernst Eriksen som er født i 1864 i Bergen 

 

Takk

 

Sindre

 

Var hun en OLSdatter?

 

Hvis hun het Andrine Marie Olsen så kan ikke faren hete Peder.

 

----

 

Hun brukte faren sitt farsnavn.

 

Vigde i Bergen 1816-1911
  Brudgom førenamn Brudgom etternamn Brudgom stilling Brudgom fødestad Brudgom alder Brud førenamn Brud etternamn Brud fødestad Brud alder Vigd År Sokn
Bernt Eriksen jernstøber Bergen 1864 Andrine Petrine Marie Ols. Aarstad 1865 Jun 10 1893 AA

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=vigd1816&gardpostnr=30065&merk=30065#ovre

 

 AA = St. Jørgen hospital med Årstad sokn 
 

Nr 13

Bruden sin far står som Bagersvend Petter Johan OLSEN.

Bergen fylke, Årstad i Årstad, Ministerialbok nr. B 1 (1886-1901), Viede 1893, Side 100
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050812020108
 

----

 

Konfirmasjonen til  Andrine  Petrine Marie Olsen f 12/10-65 på Fødselsstiftelsen.

Konfirmert i Årstad 24 april 1881.

Nr 21

 

Bergen fylke, St. Jørgens hospital, Årstad i St. Jørgens hospital, Klokkerbok nr. A 6 (1864-1886), Konfirmerte 1881, Side 108
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061127030148
 

----

 

Andrine Petrine Marie f 12 okt,døpt 25 okt 1865.

Nå står faren som Bagersvend Petter Johan JOHANNESEN.

Mora var Pige Elen Marie Nilsen.Laxevaag

 

Helt bakerst står det "Anmeldt av Barnemoderen." .

(Det var Elen Marie Nilsen som hadde varslet om barnet sin fødsel)

 

En av fadderne var Pige  Anne Pernille Nilsen.Søster av Elen Marie?

 

Nr 80

Bergen fylke, Fødselsstiftelsen i Bergen, Ministerialbok nr. A 1 (1863-1883), Fødte og døpte 1865, Side 188
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061122030462
 

----

 

Andrine Petrine Marie

Fødselsdato 12 okt,og dåpsdato 25 okt 1865.

 

Nr 160

Bergen fylke, Fødselsstiftelsen, Overlegen i Bergen, Ministerialbok nr. A 1 (1863-1883), Fødte og døpte 1865, Side 33
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050815040449
 

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, faren til Andrine har jeg fått opplyst kan hete Petter Johan Johannesen og mor elen Marie Nilsen. Petter Johan skal være bakersvend i Bergen og Andrine skal være født utenfor elsteskap i møllendal i Bergen. Men jeg er usikker om Petter Johan og Elen er hennes ekte foreldre eller om de adopterte henne siden kilder sier til meg at Andrine ikke ble oppfattet som helt norsk siden hun hadde svart langt hår og kunne virke litt tater og Bergen var en seilerfarts by 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sindre Langeid Eriksen skrev:

Hei, faren til Andrine har jeg fått opplyst kan hete Petter Johan Johannesen og mor elen Marie Nilsen. Petter Johan skal være bakersvend i Bergen og Andrine skal være født utenfor elsteskap i møllendal i Bergen. Men jeg er usikker om Petter Johan og Elen er hennes ekte foreldre eller om de adopterte henne siden kilder sier til meg at Andrine ikke ble oppfattet som helt norsk siden hun hadde svart langt hår og kunne virke litt tater og Bergen var en seilerfarts by 

 

Som du ser av dåp og konfirmasjon og vielse så står faren med både Olsen og Johannesen som farsnavn.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Sindre Langeid Eriksen skrev:

Hei, faren til Andrine har jeg fått opplyst kan hete Petter Johan Johannesen og mor elen Marie Nilsen. Petter Johan skal være bakersvend i Bergen og Andrine skal være født utenfor elsteskap i møllendal i Bergen. Men jeg er usikker om Petter Johan og Elen er hennes ekte foreldre eller om de adopterte henne siden kilder sier til meg at Andrine ikke ble oppfattet som helt norsk siden hun hadde svart langt hår og kunne virke litt tater og Bergen var en seilerfarts by 

 

Det er foreldrene sine navn som er oppgitt  ved dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende. Jeg er litt usikker om siden faren Petter Johan's navn både var Olsen og Johannesen var for og ikke gjøre barnefaren kjent med fult navn eller om Andrine evt kunne ha vært Adoptert og det skulle være mer diskresjon ang foreldrene så jeg er vell litt usikker på om hun kom fra den store verden med seilbåt til bergenhus og blitt adoptert eller om Elen og Petter er hennes foreldre 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Sindre Langeid Eriksen skrev:

Spennende. Jeg er litt usikker om siden faren Petter Johan's navn både var Olsen og Johannesen var for og ikke gjøre barnefaren kjent med fult navn eller om Andrine evt kunne ha vært Adoptert og det skulle være mer diskresjon ang foreldrene så jeg er vell litt usikker på om hun kom fra den store verden med seilbåt til bergenhus og blitt adoptert eller om Elen og Petter er hennes foreldre 🙂

 

 

Har ingen tro på at hun ble adoptert.

 

Du må se på dåpen.

 

Mora var Pige,og faren Ungkarl.

 

Tviler på at en "Pige" og en "Ungkarl"  adopterte et barn som var kommet med båt fra utlandet.

 

 

Adopsjoner var det vel ikke på den tiden.

 

Andrine Petrine Marie var barn av det paret som står oppgitt ved dåpen.

 

----

 

Adopsjonloven  kom ikke før i 1917.

 

NOU 2014: 9 - regjeringen.no

Adopsjonsloven av 1917 var Norges første lov om adopsjon, men også tidligere var adopsjonsinstituttet praktisert gjennom kongelige bevillinger (for en oversikt ...
Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.6.2018 den 11.44, Sindre Langeid Eriksen skrev:

Hei, Jeg ønsker gjerne mer informasjon om Andrine Petrine Marie Olsen som var født 12.okt 1865 i Bergen og foreldrene hennes skal være bakersvend Petter Johan Johannesen og hustru Elen Marie Nilsen. Andrine skal være født utenfor ekteskap. Andrine skal også senere være gift med Bernt Ernst Eriksen som er født i 1864 i Bergen 

 

Takk

 

Sindre

 

 

Ser at hun døde i 1942.

 

Døde i Årstad (Bergen) 1915-1980

Lp.nr. Gravlagd År Merknad
3906 0 1909 1942 Komm. Pleiehjem.
  Rolle Stilling Førenamn Etternamn Bustad Kjønn Fødestad Fødd dato Død dato
5235 Avdød Metalstøpers hustru Andrine Petrine Marie Eriksen Vikensgt. 6 k Bergen 1865 1210 1509

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=gr12801915&gardpostnr=3906&personpostnr=5235&merk=5235#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Elen Marie Nielsdtr. var født 18.09.1840 på Nordre Hetlevik, Askøy av foreldre Niels Larsen, Olderneset, Laksevåg født 23.06.1811 og død en gang etter 1875 og  hans første hustru Pernille Christophersdtr. Nordre Hetlevik 29.11.1812 - 26.09.1842. De ble gift 13.03.1836.

 

Det spesielle her er at Niels Larsen i tur og orden giftet seg med tre søster. Først Pernille i 1836, så søsteren Elen Marie Christophersdtr. 1821-1845 gift 1843 og tredje gang med Serine Marie Christophersdtr. 15.02.1824 - etter 1875. De ble gift 24.05.1847.

 

Det var barn i alle disse ekteskapene bl.a 8 barn i siste ekteskap. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner dette i 1875 tellingen for Årstad Prestegjeld, Nedre Møllendal.

Dette må åpenbart være den Andrine Petrine Marie som ble født 1865 som datter av Ellen Marie Nielsdtr. og bakersvend Petter Johan Olsen/Johannessen.

 

Her er hun da oppført som Andrine Pettrine Marie Johannessen og beskrevet som hennes datter.

Men hvem er denne henne det henvises til her i tellingen?

 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052293001672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Jeg finner dette i 1875 tellingen for Årstad Prestegjeld, Nedre Møllendal.

Dette må åpenbart være den Andrine Petrine Marie som ble født 1865 som datter av Ellen Marie Nielsdtr. og bakersvend Petter Johan Olsen/Johannessen.

 

Her er hun da oppført som Andrine Pettrine Marie Johannessen og beskrevet som hennes datter.

Men hvem er denne henne det henvises til her i tellingen?

 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052293001672

 

Skannet versjon

 

SAB, Folketelling 1875 for 1280P Årstad prestegjeld, 1875, s. 334
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft20110203710923
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var forsåvidt det jeg tenkte. Men hvor sannsynlig er det at to jenter døpes Andrine Petrine Marie i 1865 i Årstad Sokn.  "Vår" Andrine befinner seg på Nedre Møllendahl i 1891 som fabrikkspinner ved trådfabrikk og er i samme område både når hun gifter seg i 1893 og senere ved barnedåpene.

Kan det tenkes at hun er oppfostret hos Henrikke Johanne Amundsen? Hun bor i alle fall ikke med sin mor Elen Marie Nilsdtr. i 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Ja, det var forsåvidt det jeg tenkte. Men hvor sannsynlig er det at to jenter døpes Andrine Petrine Marie i 1865 i Årstad Sokn.  "Vår" Andrine befinner seg på Nedre Møllendahl i 1891 som fabrikkspinner ved trådfabrikk og er i samme område både når hun gifter seg i 1893 og senere ved barnedåpene.

Kan det tenkes at hun er oppfostret hos Henrikke Johanne Amundsen? Hun bor i alle fall ikke med sin mor Elen Marie Nilsdtr. i 1875.

 

Kan godt hende det er slik som du skriver.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge FamilySearch giftet Henrikke Johanne Amundsen seg i Årstad 01.11.1863 med Rasmus Nilsen.

https://www.familysearch.org/search/record/results?count=20&query=%2Bgivenname%3AHenrikke~ %2Bsurname%3AAmundsen~ %2Bmarriage_place%3ANorway %2Bmarriage_year%3A1850-1875~ %2Brecord_country%3ANorway

 

Jeg fant henne født i Bergen 29.01.1829 som datter av Amund Henrichsen Lermoen og Berthe Andersdtr.Kopanger

 

Vielsen i kirkeboka

https://www.digitalarkivet.no/kb20061127030218

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Noen mulighet for at barnefar Petter Johan Olsen/Johannessen har Petter Johan som sitt fødenavn eller om dette var ett navn han '' fikk'' vist det var mulighet for han kom fra utlandet eller ville skjule sitt egentlige navn. 

 

Mvh Sindre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingenting som tyder på at far til Andrine var utlending. Men hva som er hans korrekte navn skal jeg ikke si med sikkerhet.

 

Det var ikke uvenlig at man kanskje ikke fortalte hele sannheten. Vi vet jo lite om det var " a one night stand" eller om de var sammen en stund.

Det er rimelig stor forskjell på om noen presenterer seg som Petter Johan eller om man sier du kan kalle meg Petter Johan.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.